پزشک عمومی و متخصص طب سنتی، واردات بدون نظارت محصولات تراریخته را خطرناک دانست و گفت: ورود این محصولات به کشور باید با ضوابط خاص امکان پذیر باشد.

سلامت نیوز: پزشک عمومی و متخصص طب سنتی، واردات بدون نظارت محصولات تراریخته را خطرناک دانست و گفت: ورود این محصولات به کشور باید با ضوابط خاص امکان پذیر باشد.

مهدی فهیمی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر فواید طب سنتی ایرانی گفت: تقدم سلامت بر بیماری و نگاه انسان دوستانه و احترام به شان انسان از جمله ویژگی های اصلی طب سنتی ایران است.


فهیمی با اشاره به تاریخ ایران گفت: ایرانی ها از گذشته به طبیعت احترام زیادی می گذاشتند و این یکی از عوامل شادی مردم این سرزمین بوده ولی از هنگامی که این نگاه از بین رفته شاهد افسردگی مردم هستیم.


وی با تاکید بر این که اگر محصولات تراریخته بدون نظارت، بررسی‌ها و آزمایش ها کامل وارد کشور شود،‌ می تواند مشکل آفرین شود، گفت: در زمان حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته محصولات تراریخته تولید می شوند ولی مصرف نمی شود.


این پزشک با اشاره به هزینه 100 میلیارد دلاری آمریکا برای تولید این محصولات گفت: این کشور محصولات تراریخته را تولید می کند ولی آنها را مصرف نمی کنند و به دیگر کشور ها صادر می کند.


وی با اشاره به تولید محصولات تراریخته با دستکاری ژنتیکی گفت: ممکن است این تغییرات بر روی محصولات غذایی روی ژن انسان ها اثر مخرب داشته باشد و برای ورود آنها به کشور باید ضوابط خاصی در نظر گرفته شود.


فهیمی افزود: البته تولیدات محصولات تراریخته خوراکی می تواند نتایج زیان بار تری از محصولات غیر خوراکی همچون پنبه ایجاد کند.


محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که کارشناسان با دستکاری که روی ژنتیک آن ها انجام می دهند، یک خصوصیت ویژه را در محصول ایجاد می کنند یا یک خصوصیت را حذف می کنند؛ به عنوان مثال پروتئین هایی داخل محصول، ایجاد می کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می شود که مثلا کرم ساقه خوار در برنج از بین برود.


هرچند قانون تراریخته ها در کشور مصوب شده اما همچنان بحث هایی در این زمینه مطرح است به آن معنا که برخی ها موافق، برخی ها نیمه موافق و برخی ها مخالف اینگونه محصولات هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha