سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 19867

مدیر گروه نانو فن‌آوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با هشدار نسبت به صدمات و آسیب‌های ناشی از عوارض تشعشعات و پرتوداروها در بیمارستان‌ها،از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی خواست تا مراكز درمانی را مجاب به استفاده از كارشناس فیزیك پزشكی كند.

تهدید سلامت بیماران با تشعشعات بیمارستانی
بهرام بلوری در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: متاسفانه چندین سال است که وزارت بهداشت نمی‌تواند این قبیل مراکز درمانی را مجاب کند از کارشناس فیزیک پزشکی استفاده کنند. آنچه بیش از هرچیزی باعث شده تا مراكز درمانی به راحتی از كنار استفاده از كارشناس فیزیك پزشكی بگذرند قابل رویت نبودن اشعه هاست كه این روزها به شكل‌های مختلف زندگی ایرانیان را تهدید می‌كند. برهمین اساس بهرام بلوری می‌گوید: به دلیل قابل رویت نبودن پرتوها و اشعه‌هایی که در این مراکز درمانی استفاده می‌شود، باید فرد مطلع در این بیمارستان‌ها شاغل شود تا بتواند بیماران را از آسیب‌ها و خطرات مصون نگه دارد. براساس آمارهای موجود در حال حاضر بیش از 100 مرکز پزشکی هسته‌ای در سراسر کشور مشغول ارائه اقدامات تشخیصی و درمان با داروهای رادیو اکتیو هستند که این روند نقش موثری در تشخیص به موقع و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد. در این ماجرا دو مسئله بیش از هرچیزی بلوری را آزار می‌دهد. یكی مسئولان بیمارستان‌هایی هستند كه علاقه‌ای به حضور كارشناسان فیزیك پزشكی در این بخش‌ها را ندارد و از كنار خطراتی كه سلامت بیماران را تهدید می‌كند به راحتی می‌گذرند. او همچنین از بی‌توجهی وزارت بهداشت به تخلف این بیمارستان ناراضی است و می‌گوید:متاسفانه وزارت بهداشت نیز اهمیتی برای رعایت این موضوع در بیمارستان‌ها قائل نیست.
او بحث را باز می‌كند ومی‌گوید: با توجه به اینکه میزان تشعشعات مضر در بیمارستان‌های دارای مراکز تصویربرداری پزشکی بررسی نمی‌شود، در نتیجه بیماران در معرض خطر پرتوهای یونیزان و مضر هستند. تشخیص و درمان برخی بیماری‌های تیروئید، کلیوی و مجاری ادرار، قلبی عروقی، استخوان و مفاصل با رادیو داروها و ابزارهایی که به کار گرفته می‌شود، امروزه در ایران اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. اما دركنار آن بیمارانی كه برای رهایی از این دردها به بیمارستان‌های مختلف مراجعه می‌كنند از سوی اشعه‌های نامرئی تهدید می‌شوند و تهدیدهای بی‌سروصدایی كه بیماران را در بیمارستان‌های مختلف تهدید می‌كند، باعث شده تا بلوری و سایر همكاران جایگاه حقوقی کارشناسان فیزیک پزشکی را برای وزارت بهداشت تشریح کنندو از مسئولان این وزارتخانه بخواهند این قبیل مراکز درمانی را ملزم به استفاده از این نیروها کنند.
مدیر گروه نانو فن‌آوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در عین حال از بازدیدهای مقطعی سازمان انرژی اتمی از مراکز درمانی دارای این خدمات خبر می‌دهد و می‌گوید: این بازرسی‌ها به منظور اندازه‌گیری میزان کاربرد اشعه‌ها و همچنین حفاظت در مقابل پرتوها صورت می‌گیرد. بیمارستان‌های موجود در حالی به راحتی از كنار اتفاقی كه در این بخش‌ها می‌افتد رد می‌شوند كه به گفته این متخصص بیوفیزیک، پزشکی هسته‌ای درآمد خوبی برای بیمارستان دارد. اومی‌گوید: متاسفانه به‌کار گرفتن انرژی و اشعه زیاد منجر به بروز آسیب و صدمه به بیماران و سایرین می‌شود. به گفته بلوری، فاصله از منبع اشعه، مدت زمان و شدت اشعه، سه عامل اصلی در میزان خطرزا بودن تشعشعات در مراکز درمانی و بخش‌های تصویربرداری پزشکی است. او بحث را به سهل‌انگاری‌هایی كه در بخش‌های رادیوداروها صورت می‌گیرد، می‌كشاند و می‌گوید: متاسفانه تا زمانی که کارشناس فیزیک پزشکی در بیمارستان‌ها مستقر نباشد، این مراکز خود را ملزم نمی‌بینند جوابگوی قصوری باشند که اتفاق می‌افتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha