سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 19871

سازمان پزشكی قانونی كشور از افزایش 10.2 درصدی كشته‌ها و 25.3 درصدی مجروحان تصادفات رانندگی در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد؛ به نظر می رسد که تصادفات جاده ای همچنان رکوددار آمار مرگ و میر در ایران به‌شمار می رود.

کشته شدن یك هزار و 247 نفر در جاده‌ها

به گزارش سلامت نیوز ، طی فروردین‌ماه امسال یك‌هزار و974 نفر بر اثر تصادفات در كشور كشته شدند كه از این تعداد، یك‌هزار و 247 نفر در جاده‌ها، 526 نفر در شهرها، 189 نفر در جاده‌های روستایی و 12 نفر نیز در محل نامعلوم جان باختند.
بر اساس آمار سازمان پزشكی قانونی كشور در فروردین‌ماه امسال بالغ بر یك‌هزار و 457 نفر از جان باختگان تصادفات را مردان و 517 نفر را زنان تشكیل داده‌اند. آمارهای گویای آن است که مرگ در میان جاده‌ها جان بیشتری از ایرانی‌ها به خصوص مردها گرفته است.

اولویت مرگ در فارس، تهران و خراسان‌رضوی
براساس این گزارش آماری، استان‌های فارس، تهران و خراسان‌رضوی به ترتیب با 191، 157 و 151 كشته بیشترین و در مقابل استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و كهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با 11. 12 و 13 كشته كمترین تلفات جانی را در تصادفات رانندگی نخستین ماه سال جاری به خود اختصاص داده‌اند.
شمار مصدومان ناشی از حوادث رانندگی در كل كشور طی فروردین ماه سال جاری 28هزار و 514 نفر بوده است كه از این تعداد 20 هزار و هشت نفر مرد و مابقی زن بوده‌اند.
بدین ترتیب شمار كشته‌های حوادث رانندگی در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.2 درصد و مجروحان 25.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین كشته‌های تصادفات جاده‌ای نیز در این مدت 12.7 درصد افزایش یافته است.

ضربه به سر مهم‌ترین علت مرگ در تصادفات رانندگی
اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور به نقل از مرادی، رئیس گروه آمار سازمان پزشكی قانونی با اشاره به نتایج تحقیقات انجام‌شده، اعلام کرده است که از لحاظ محل فوت، 61.4 درصد قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان و 73.7 درصد در بیمارستان فوت كرده‌اند.
به گفته او همچنین بیشترین گروه افراد متوفی با43.3 درصد سرنشین خودرو یا ترك وسیله نقلیه بوده‌اند و عمده افراد متوفی در جاده‌ های برون شهری(67.8 درصد) تصادف كرده‌اند. 47.2 درصد افراد كمتر از 30سال، 30 درصد 30 تا 49 سال و 22.5 درصد بالای 50 سال داشته‌اند.
مرادی مهم‌ترین علت مرگ ضربه به سر(58.2 درصد) و بیش‌ترین خودرو مورد استفاده قربانیان، سواری(42.9درصد) و سپس موتورسیكلت(22.8 درصد) بوده‌است، اعلام کرد.آمارها حاکی از آن است که 61.8 درصد از عابران متوفی با سواری و 14.9 درصد با وانت بار تصادف كرده‌اند.
نماینده سازمان در كمیسیون ایمنی راه‌های كشور در ادامه با بیان اینكه به علت تفاوت گروه‌های پرخطر و نحوه وقوع تصادف در استان‌های مختلف كشور، باید روش‌های متفاوتی به منظور مداخله در هر استان در نظر گرفته شود، توصیه کرد: ضربه به سر عامل اصلی فوت بوده و موتورسواران بیش از دیگران به این علت فوت كرده‌اند، بنابر این ادامه اجبار در استفاده از كلاه و كمربند ایمنی در كاهش تلفات و ارتقای بیش از پیش سیستم امداد رسانی به دلیل اینكه بیشتر مجروحان قبل از رسیدن به بیمارستان به ویژه در جاده‌های برون شهری از بین می‌روند از دیگر یافته‌های این پژوهش بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha