شهردار ارومیه: مامور توهین‌کننده به دستفروش از شهرداری ارومیه اخراج شد رئیس شورای شهر فومن: شهردار مسبب اصلی این‌گونه رفتارهاست.

صورت سرخ دستفروشان

سلامت نیوز: شهردار ارومیه: مامور توهین‌کننده به دستفروش از شهرداری ارومیه اخراج شد رئیس شورای شهر فومن: شهردار مسبب اصلی این‌گونه رفتارهاست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: فیلم سیلی مامور جوان شهرداری به صورت زن دستفروش فومنی كه روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شد، ماجرای یك درگیری مشابه دیگر در ارومیه هم فرصت بازتاب پیدا كرد، در حالی كه شهردار ارومیه این فیلم را مربوط به درگیری  ١٠ روز گذشته می‌داند: «این درگیری در نهایت منجر به اخراج مامور شهرداری ارومیه شد.»


جمعه همین هفته شبكه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها پر شد از یك فیلم درگیری دیگر. پیرزنی كیسه به دست و پسر جوان فریاد‌كنان به سمت هم هجوم می‌بردند. دعوا بالا گرفت، مامور  جوان شهرداری دستش را بالا برد، سیلی بر صورت پیرزن نقش بست و فیلم با تیتر انتقادی «سیلی مامور شهرداری بر صورت زن نان‌آور» در سایت‌ها بازنشر شد. یك روز بعد روابط عمومی شهرداری فومن در حالی كه سیل انتقادات زیادی روانه اقدامات این نهاد شده بود، توضیحاتی درباره این ماجرا در پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری این شهر منتشر كرد: «شهرداری با محکوم کردن اقدام یکی از عوامل سد معبر طی برگزاری جلسه فوری در مورد بررسی اتفاق رخ داده در محل شهرداری مقرر کرد نسبت به برخورد انضباطی شامل تعلیق فرد خاطی تا مشخص شدن کلیات ماجرا و همچنین دلجویی و تفقد از فرد سد معبر کرده به دلیل نحوه برخورد عوامل سد معبر در اسرع وقت اقدامات مناسب را معمول دارد.»

در ادامه هم توضیحات بیشتری درباره طرح‌های سامان‌بخشی دستفروشان  ارایه شد:  «شهرداری مدت‌ها قبل ضمن اخطار به کلیه دستفروشان از آنها تقاضا کرده است جهت کسب و کار در پیاده‌رو‌ها تجمع نکرده و به بازارچه سردار جنگل یا بازار روز واقع در خیابان شهید شکوری مراجعه کنند. بیشتر دستفروشان ضمن رعایت قانون با عوامل شهرداری همکاری کردند ولی شخص مورد نظر به اخطارها توجه نکرد و در طول این مدت همچنان در مکان فوق در پیاده‌رو حضور داشت و ضمن ایجاد سد معبر باعث دلخوری مغازه‌داران و سایرکسبه شد و با ذکر این مطلب که چرا شهرداری در برخورد با دستفروشان سلیقه‌ای عمل می‌کند، گلایه خود را ابراز می‌کردند.» حالا آن‌طور كه مسئولان شهرداری فومن گفته‌اند، شخص مورد نظر از این شغل تعلیق شده است و بعد هم قرار بر این شد كه از زن دستفروش دلجویی شود. با وجود این نورالدین نعمتی، رئیس شورای شهر از مردم بابت برخورد زشت مامور سد معبر شهرداری فومن با زن دستفروش عذرخواهی كرد و در ادامه شهردار فومن را مسبب اصلی این‌گونه رفتارها دانست: «اقدام زن دستفروش در بی‌توجهی به تذکرات شهرداری قانونی نبود اما عمل مامور شهرداری فومن بسیار زشت و زننده‌ بود.»


اما همزمان با انتشار این اخبار، روز شنبه هم ویدیو دیگری با تیتر «ضرب و شتم دستفروش ارومیه توسط مامور شهرداری» دست به دست می‌شد: «مرد نسبتا جوان روی دو پا نشسته است و در حالی كه مامور پلیس هم در كنار او ایستاده، مورد ضرب و شتم مامور شهرداری قرار می‌گیرد.» اما پیگیری‌ها نشان داد كه فیلم مذكور برای ١٠ روز گذشته بوده است. محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه توضیحاتی را در این‌باره به «شهروند» داد: «در این فیلم درگیری از سوی مامور شهرداری است اما بررسی‌های ما نشان داد كه برخورد ابتدا از سوی دستفروش آغاز شده و بعد مامور شهرداری با او برخورد كرده كه درگیری ادامه یافته است. 

به‌هرحال این‌كه شروع‌كننده درگیری دستفروش بوده است باز هم از تقصیر‌های مامور شهرداری كم نمی‌كند.» او همچنین از اخراج مامور خاطی شهرداری خبر داد: «گزارش این درگیری همراه با فیلم مربوطه هفته گذشته از سوی اداره بازرسی شهرداری به دست من رسید كه بعد از بررسی دوباره آن را به اداره بازرسی ارجاع دادم تا بعد از تكمیل اطلاعات و پرس‌و‌جو از كسانی كه در صحنه حضور داشته‌اند، اقدام لازم صورت گیرد. اطلاعات تكمیلی درباره پرونده نشان می‌داد كه درگیری ابتدا از سوی دستفروش بوده است اما با شیطنت خاصی تنها صحنه‌هایی كه مامور دستفروش را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، ضبط شده است. با وجود این به سرعت شهرداری قرارداد این كارمند را فسخ كرد چون حتی اگر دستفروشی آغازگر درگیری هم باشد دلیلی برای ادامه ضرب و شتم از سوی كارمند شهرداری وجود ندارد.» شهردار ارومیه البته بعد از اطلاع از ماجرا و اخراج مامور شهرداری ارومیه از دستفروش مذكور هم دلجویی كرده است: «یكی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها جلوگیری از بروز سد معبر از سوی دستفروشان است به همین دلیل مرتب با این مسأله مواجه هستیم اما مطمئنا در این راه نباید حرمت دستفروشان شكسته شود و باید از راه‌های قانونی برای منع آنان استفاده كرد. در مورد اخیر هم مامور شهرداری نباید برخورد فیزیكی پیدا می‌كرد چون حتی اگر برخورد از سوی دستفروش آغاز شود مامور باید صبر كند و مسأله را در چارچوب قانون و مقررات موجود حل كند. اگر جز این باشد پس كارایی قانون چیست؟ به‌هرحال هم دستفروشی كه در خیابان‌ها سد معبر می‌كند و هم ماموری كه وظیفه قانونی برای جلوگیری از سد معبر دارد باید حتما قانون را مدنظر قرار دهند و نباید در برابر مسائل كاری رفتار احساسی از خود نشان دهند.

هر كس در هر پست و مقامی هم كه باشد موظف است تا خود را در چارچوب قانون قرار دهد.» او درباره علت برخوردهای خشونت‌آمیز در این مواقع توضیحات دیگری هم ارایه كرد: «همه زندگی یك دستفروش در آن بساطی است كه همراه خود دارد. مسلم است كه وقتی به بساط او حمله شود و اجناس او آسیب ببیند، عصبانی می‌شود و این عصبیت هم بر فضای درگیری حاكم می‌شود.»

شهردار ارومیه تاكید كرد: «در این‌طور مواقع كه درگیری میان دستفروش و ماموران شهرداری به وجود می‌آید این ماموران هستند كه باید مدارا و با هوش و صبر خود از بروز درگیری بیشتر جلوگیری كنند. اگر قرار است برخوردی صورت بگیرد حتما باید در چارچوب ضوابط و مقررات موجود  باشد و تبدیل آن به درگیری فیزیكی اصلا مورد تایید هیچ كس نیست.»  به تنش كشانده شدن برخورد میان ماموران سد معبر شهرداری‌ها با دستفروشان موضوع تازه‌ای نیست و تاكنون موارد زیادی در شهرهای تهران، گرگان، اهواز و ... اتفاق افتاده است كه حتی یك مورد آن در دی‌ماه ‌سال گذشته منجر به مرگ مامور شهرداری در گرگان شد. ٢٦ بهمن‌ سال گذشته هم حدود ١٠ نفر از ماموران شهربان یا به اصطلاح حریم‌بان برای برخورد با سد معبر، با دو خودرو‌ شاسی‌‌بلند كه فقط آرم شهرداری داشت، به شكلی ضربتی، مشغول برخورد با دستفروشان و چرخی‌های مقابل خروجی مترو شادمان در خیابان آزادی شدند. در نهایت این برخوردها به درگیری و مجروح شدن چند تن از دستفروشان منجر شد. اما مسأله دستفروشی و نحوه برخورد با آن معمایی است كه هنوز مسئولان نتوانسته‌اند برای آن ساز و كارهای قانونی طرح كنند.

در آخرین جلسه شورای شهر تهران این مسأله از سوی یكی از اعضای شورا مطرح شد كه امانی، معاون شهردار در پاسخ به آن مسائل اقتصادی را توجیهی برای عدم برخورد با این افراد اعلام كرد اما مهدی چمران، رئیس شورا گفت كه شهرداری باید راهی برای جلوگیری از سد معبر در شهر داشته باشد. با وجود این شاید لازم است تا به این موضوع دو سویه نگاه شود؛ چون در سوی دیگر احتمالا ماموران شهرداری هم حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ به‌عنوان مثال مامور سد معبر شهرداری فومن بعد از انتشار فیلم درگیری گفته است:  «به دنبال تعبیه مکانی برای بازاریان همه دستفروشان جای خود را تغییر دادند و وسایل فروش خود را به خیابان ولیعصر بردند اما این خانم و پسرشان که در فیلم من را می‌زد از این کار سر باز زدند. من تنها وظیفه جمع کردن وسایلشان را انجام می‌دادم. به خدا هدف من دست دراز کردن به این خانم نبود. هر روز این خانم به ما فحش و بد و بیراه می‌گوید و همه مغازه‌داران شاهد هستند که هر روز فحش این خانم را می‌خوریم. ولی وقتی به پدرم توهین کرد، دیگر نفهمیدم چه کردم و این اتفاق افتاد. من وقتی کوچک بودم پدرم را از دست دادم.» پیشتر هم تعدادی از نیروهای زیرمجموعه شركت شهربان شهرداری تهران، در نامه‌ای به شورا خواستار شده بودند در حمایت از انضباط شهری، مجدانه در مسیر رفع خلأهای قانونی از طریق نهاد شورا و نیز مجلس تلاش و از انضباط شهری و ماموران اجرای قانون در شهر، رفع مظلومیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha