انتشار كلیپ چند ثانیه‌ای از ضرب و شتم زنی دستفروش به دست مامور سد معبر شهرداری فومن در چند روز گذشته با واكنش گسترده‌ای همراه بوده است. دایره این واكنش‌ها در فضای واقعی از «اعلام به تعلیق درآمدن مامور خاطی از سوی شهردار فومن» تا «دیدار امام جمعه این شهر از زن دستفروش» و در فضای مجازی از «اعتراض به رفتار مامور شهرداری» تا «طراحی لوگوهای هشدار‌دهنده مبنی بر خطر وجود ماموران سد معبر» را در‌بر‌می‌گیرد.

شخصیتم با سیلی ضربه خورد

سلامت نیوز: انتشار كلیپ چند ثانیه‌ای از ضرب و شتم زنی دستفروش به دست مامور سد معبر شهرداری فومن در چند روز گذشته با واكنش گسترده‌ای همراه بوده است. دایره این واكنش‌ها در فضای واقعی از «اعلام به تعلیق درآمدن مامور خاطی از سوی شهردار فومن» تا «دیدار امام جمعه این شهر از زن دستفروش» و در فضای مجازی از «اعتراض به رفتار مامور شهرداری» تا «طراحی لوگوهای هشدار‌دهنده مبنی بر خطر وجود ماموران سد معبر» را در‌بر‌می‌گیرد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: ماجرای این حادثه از كلیپی ٢٦ ثانیه‌ای شروع شده است. در ابتدای این كلیپ، زنی دستفروش كه به رسم زنان گیلانی، چادری دور كمرش پیچانده دیده می‌شود كه سعی دارد با وجود مخالفت مامور سد معبر و از میان چند مرد دیگر، وسایل خود را از وانت شهرداری بیرون بیاورد. در حالی كه همهمه در فضا پیچیده و الفاظ گاه ركیك به تدریج به درگیری فیزیكی كشیده شده، ناگهان مامور سد معبر با سیلی به گوش زن می‌زند تا ثانیه‌های پایانی كلیپ در بهت این حركت او باقی بماند.


اكنون كه چند روز از انتشار گسترده این كلیپ در فضای مجازی می‌گذرد، مشخص شده كه زن دستفروش پسری ١٣ ساله دارد و به خاطر مسائلی كه برای همسرش به وجود آمده، خرج خانواده‌اش را از طریق فروش سبزی و ترشی‌های ساخت خود در كنار خیابان تامین می‌كند. او در حالی كه تمایل چندانی به یادآوری روز حادثه نداشت درباره جزییات آن به «اعتماد» گفت: «آن روز دو نفر از ماموران سد معبر شهرداری فومن از من خواستند كه سبزی‌ها و ترشی هایم را جمع كنم. من هم وسایلم را كنار درختی كه در پیاده رو بود چیدم اما آنها چند دقیقه بعد دوباره، به شكل شخصی برگشتند و شروع به فحاشی كردند و به وسایلم لگد زدند. ترشی هایم را شكستند و سبزی هایم را در وانت‌شان انداختند. وقتی داشتم مقاومت می‌كردم، یكی از آنها با سیلی به صورتم زد. البته مامور دیگری كه در فیلم مشخص نیست به او دستور داد كه مرا بزند. »


«آغاز درگیری با فحاشی مامور شهرداری» در حالی از زبان این زن بیان می‌شود كه مامور خاطی نیز با انتشار كلیپ، این ادعا را در قبال زن مطرح كرده و با وجود عذرخواهی، گفته است كه پس از آنكه زن به پدر مرحوم او فحش داده است، كنترل خود را از دست داده و به او سیلی زده است. زن دستفروش اما با رد این موضوع گفت: «من هفت سال است كه در خیابان محل حادثه سبزی و ترشی می‌فروشم. من و پسرم آن روز هیچ فحشی به مامور ندادیم. این حرف‌ها دروغ است و همه‌چیز در فیلم معلوم است. آنهایی هم كه در محل بودند شهادت دادند كه درگیری را خود ماموران سد معبر شروع كردند. » او با بیان اینكه آن روز «شخصیتش زیر سوال رفت»، ادامه داد: «آنها من را كتك زدند و وسایلم را شكستند و با خودشان بردند. من شكایت كردم اما از نتیجه‌اش خبر ندارم. اما اینها برای من كمتر اهمیت دارد. آن روز شخصیت من با آن سیلی ضربه خورد. چند روز پیش تعدادی هنرمند آمدند خانه من، گفتند اگر اجازه بدهید، دكانی برای شما بگیریم كه بتوانید همان جا كاسبی كنید اما من قبول نكردم و گفتم كه با این كارها آبروی من بر نمی‌گردد. »


«سد معبر و مزاحمت برای شهروندان» موضوع دیگری است كه برخی از مسوولان شهری فومن از آن به عنوان ریشه درگیری یاد كرده‌اند. این زن اما با رد آن گفت: «من كنار خیابان بساط می‌كنم و پیاده‌رو هم از آن جداست. جلوی مردم را نگرفتم و هیچ مزاحمتی هم برای آنها نداشتم. » او همچنین بازاری كه در فومن برای ساماندهی دستفروش‌ها ساخته شده را برای خود نامناسب خواند و افزود: «مسوولان بازاری درست كرده‌اند كه خیلی از محل كاسبی من دور است. اگر زنی بخواهد به آنجا برود نمی‌تواند شب به راحتی برگردد و كلا نمی‌تواند كاسبی كند. »


اكنون چند روز از این حادثه می‌گذرد. زن دستفروش دوباره به همان محل رفته و فروش محصولاتش را پی گرفته است. می‌گوید: «حتی اگر من را بكشند هم جای دیگری نمی‌توانم بروم. پس از آن اتفاق، باز هم رفتم و برای چند ساعت، وسایلم را همانجا فروختم و برگشتم. پس از حادثه مریض شده‌ام و بیشتر در خانه می‌مانم اما دوباره به محل كارم برمی‌گردم. نان من آنجاست و من باید همانجا كاسبی كنم. »

شهردار فومن چه می‌گوید؟
این حادثه با واكنش مسوولان شهری فومن همراه شده است كه بن مایه همه آنها را «عذرخواهی از زن دستفروش» شكل می‌دهد. از رییس شورای اسلامی فومن كه رفتار مامور سد معبر را «زشت» توصیف و از شاكی عذرخواهی كرده بود تا امام جمعه این شهر كه در خانه زن دستفروش حضور یافت. با این همه اما، مهم‌ترین واكنش، به «تعلیق مامور سد معبر» از سوی شهردار فومن برمی‌گردد. هوشنگ عباسقلی‌زاده با وجود آنكه دو طرف را در وقوع درگیری مقصر می‌داند، از زن دستفروش عذرخواهی می‌كند و می‌گوید: «كلیپی كه منتشر شده فقط چند ثانیه آخر درگیری را نشان می‌دهد كه مامور ما در آنجا به نادرست، به صورت زن دستفروش سیلی می‌زند. ما می‌پذیریم كه او كار نادرستی كرده و هیچ حرفی از این بابت نداریم و از كار هم تعلیقش كرده‌ایم اما ماموریت ما قانونی بوده. ضمن اینكه مامور ما ٨ دقیقه قبل از آن كتك خورده و فحش‌های ركیك شنیده به حدی كه به مرز انفجار رسیده است. او اول اخطار داده اما شاكی وسایلش را جمع نكرده، برای همین وقتی برگشته دوباره درگیری آغاز شده است. » عباسقلی‌زاده با رد سابقه‌دار بودن مامور خاطی، ادامه داد: «مامور ما یك كارگر رفتگر است و هیچ سابقه‌ای ندارد. اگر آن روز حوصله می‌كرد همه‌چیز تمام می‌شد. ما او را از كار تعلیق كرده‌ایم اما این‌طور نیست كه به راحتی اخراجش كنیم. »
شهردار فومن با رد دور بودن فاصله بازار تا محل دستفروشی شاكی، به ساماندهی ١٢٠٠ نفر از دستفروشان در این بازار اشاره كرد و افزود: «خیابانی كه این زن آنجا بساط می‌كند فقط ١٠٠ متر تا بازار فاصله دارد. ما پیش از این ١٢٠٠ نفر از همین دستفروش‌ها را ساماندهی كردیم كه برای انجام این كار یك میلیارد تومان هزینه شده است. متاسفانه هنوز با چند نفر از این دستفروش‌ها مشكل داریم. »


او با گلایه از انتشار گسترده كلیپ ضرب و شتم زن دستفروش در فضای مجازی، به درگیری‌های پیشین كارگرهای شهرداری با دستفروش‌ها اشاره كرد و افزود: «قبلا دستفروش‌ها با كارگرهای ما درگیر شده و آنها را چاقو زده بودند اما ما برای مصالح شهرمان، آن را رسانه‌ای نكردیم. » عباسقلی‌زاده در واكنش به حضور دوباره زن دستفروش در محل حادثه نیز گفت: «ما برای جمع‌آوری دستفروش‌ها
مصر هستیم. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha