دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 198774

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: اغلب مردان بر این باور هستند که بهداشت وسلامت مقوله ای کاملا زنانه است و از این رو متاسفانه هیچ توجهی به سلامت خود ندارند.

بحران خاموش سلامت مردان

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: اغلب مردان بر این باور هستند که بهداشت وسلامت مقوله ای کاملا زنانه است و از این رو متاسفانه هیچ توجهی به سلامت خود ندارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد اسماعیل مطلق مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت  گفت: مشکلات کاری، دغدغه معاش، اعتقاد به باورهای نادرست فرهنگ سلامت مجموعه عواملی هستند که سلامت مردان را به خطر انداخته اند. 

وی با تاکید بر اهمیت به سلامت مردان ادامه داد: غفلت از این موضوع، درد و رنج قابل توجه و هزینه های گزاف و غیر قابل اجتنابی را به وجود می آورد و از سوی دیگر علاوه بر اثر گذاری بر کیفیت زندگی مردان، تاثییر زیادی بر اطرافیان آنها هم می گذارد.

مطلق با اشاره به اینکه افزایش نرخ مرگ و میر مردان سبب شده تا زنان همواره در طول حیات خود، شاهد بیماری و درگذشت پدران، برادران، پسران و همسران خود باشند، افزود: متاسفانه بسیاری از مردان بر این باورند که داشتن نقش اجتماعی زنده و پویایی دلیل سلامت آنهاست و به همین دلیل به سلامت روح و جسم خود توجهی نمی کنند.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، وضعیت بهداشتی مناسب را شرط اصلی یک زندگی شاد و با نشاط دانست و ادامه داد: متاسفانه به طور کلی مقوله " سلامت مردان " اولویت نخست زندگی آنان نیست . لازم به ذکر است که مردان جامعه ایران مشکلات اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی را علل اصلی این بی توجهی می دانند. 

وی بیش از 50 درصد مرگ های زودرس در مردان را قابل پیشگری خواند و اظهار داشت: گرایش مردان به رفتارهای نامناسب بهداشتی، بی توجهی به جستجوی خدمات پزشکی مورد نیاز و نیز اشتغال به فعالیت های ورزشی و شرایط کاری خطرناک ، زمینه ساز بروز وضعیت نامناسبی مرسوم به " بحران خاموش سلامت " در حوزه سلامت مردان شده است.

به گفته مطلق بر اساس گزارشهای آماری، مردان گروه سنی 20 – 49 سال از مسائل بهدشتی مربوط به خود اطلاعی ندارند زیرا اغلب مردان بر این باور هستند که بهداشت وسلامت مقوله ای کاملا زنانه است و از این رو متاسفانه اینگونه به نظر می رسد که سلامت در فرهنگ و بافت زندگی مردانه جایی ندارد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه غفلت از سلامت، محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص و شرایط فرهنگی ویژه نبوده، بلکه موضوعی کاملا جهانی است؛ ادامه داد : سالهاست در بسیاری از نقاط دنیا نسبت به راه اندازی شبکه سلامت مردان و برگزاری برنامه های ویژه ای به منظور تاکید بر اهمیت موضوع و جلب توجه این گروه مهم اقدامات بنیادین مهمی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: بالا بودن نرخ مرگ و میر، کاهش سن امید به زندگی مردان و پایین بودن میزان بهره مندی آنها از خدمات بهداشتی از یک سو و توجه به دانش محدود بسیاری از مردان نسبت به اهمیت ابعاد کاربردی و عملی رفتارهای نگهدارنده سلامت از سوی دیگر ، توجه فوری جهانیان برای ایجاد بستر لازم جهت اجرای فعالیتهای مختلف در حوزه سلامت مردان در سطح بین المللی فراهم آورده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha