نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با بیان اینکه هزاران نفر در سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند، بر لزوم تصویب هر چه سریع تر طرح یک فوریتی تعیین تکلیف کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با پدران غیرایرانی تاکید کرد.

لزوم تصویب سریع تر طرح یک فوریتی تعیین تکلیف کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با پدران غیرایرانی

سلامت نیوز: نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با بیان اینکه هزاران نفر در سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند، بر لزوم تصویب هر چه سریع تر طرح یک فوریتی تعیین تکلیف کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با پدران غیرایرانی تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز، محمدنعیم امینی‌فرد در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از اینکه هزاران نفر در سیستان وبلوچستان شناسنامه ندارند، تصریح کرد: اکثر این افراد در حاشیه شهرهای زاهدان و قسمت مرزی استان زندگی می‌کنند علاوه بر این تعدادی هم به حاشیه کلان‌شهرهایی مانند تهران و اطراف شهریار مهاجرت کرده در حالی که این افراد بی هویت ممکن است آسیب های زیادی را برای پایتخت به وجود آورند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش اعظم افراد فاقد شناسنامه در سیستان وبلوچستان کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی هستند، ادامه داد: تعداد اندکی از این افراد اصالتا ایرانی هستند که به دلیل عدم اعتقاد به نظام گذشته اقدام به اخذ شناسنامه نکردند بنابراین این افراد با توجه به قوانین فعلی نمی‌توانند شناسنامه داشته باشند و به دلیل آنکه در ساختارهای رسمی کشور هیچ گونه هویتی ندارند از تمامی حقوق قانونی خود مانند دریافت یارانه، بیمه درمانی، حساب بانکی، تحصیل و ... محروم هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: هر چند طی توافق با وزارت آموزش و پرورش امکان حضور کودکان بدون شناسنامه در مدارس فراهم شده اما همچنان این افراد به عنوان افرادی فاقد هویت شناخته شده و در واقع هیچ آینده ای ندارند.

امینی‌فرد با هشدار نسبت به اینکه افراد بی‌هویت و بدون شناسنامه ممکن است مشکلات امنیتی زیادی را برای کشور فراهم کنند، گفت: در این باره شاهد بروز مشکلات امنیتی، بزهکاری اجتماعی و همچنین حوادث تروریستی از ناحیه این افراد هستیم زیرا افراد فاقد هویت و شناسنامه قابل کنترل نبوده و مشکلات زیادی را برای کشور می تواند رقم بزنند.

وی با یادآوری تصویب یک فوریت طرح تعیین تکلیف کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه در شهریور ماه سال جاری، گفت: بهتر است مجلس تدابیر لازم را در این باره اتخاذ نماید و هر چه سریع تر این طرح را تعیین تکلیف نماید تا این کودکان از حقوق قانونی خود بهره مند شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به ابعاد گسترده اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان لازم است دستگاه هایی مانند وزارت دادگستری، اطلاعات، وزارت کشور، ثبت احوال و مرکز پژوهش های مجلس با بررسی هر چه سریع تر طرح مذکور نظرات خود را در این رابطه بیان نموده و بعد از جمع بندی نظرات هر چه سریع تر این طرح را تعیین تکلیف نمایند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه می‌توان با راه حل های مختلف نسبت به تعیین تکلیف کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی اقدام کرد، افزود: با اعطای تابعیت مشروط به این افراد می توان مشکلات اجتماعی آنها را رفع و علاوه بر این از بروز مشکلات امنیتی و اجتماعی از ناحیه برخی از این افراد برای کشور جلوگیری کرد؛ البته در کنار صدور شناسنامه و اعطای تابعیت ملاحظات امنیتی باید در نظر گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ورود جدی و فعال وزارت کشور به رفع مشکلات کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه، گفت: هر چند والدین این کودکان تا قبل از سال 63 می توانستند با استعلام از مراجع چندگانه و محلی مشکلات قانونی کودکان خود را تا حدود زیادی مرتفع نمایند اما تصویب قوانینی در سال 63 موجب پیچیدگی شرایط شد و مشکلات زیادی را برای این کودکان فراهم کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha