محیط زیست عبارت ترکیبی از دانش‌های متفاوت در علم است که شامل مجموعه‌ای از عوامل زیستی و محیطی در قالب محیط زیست و غیرزیستی (فیزیکی، شیمیایی) است که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد.

آثار تغییر اقلیم در ایران بسیار جدی و نگران کننده است

سلامت نیوز:پژوهشگر آب با بیان اینکه وضعیت آبی کشورمان به دلیل تشدید تغییر اقلیم و گرم شدن زمین بسیار جدی است گفت: تنها راهکار اقدامات بین‌المللی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،داود‌رضا عرب پژوهشگر آب درباره مشکل آبی کشورمان اظهار داشت: وضعیت آبی کشورمان روز به روز دچار مشکلات جدی‌تری می‌شود و خشکسالی‌های اخیر، تغییر اقلیم و عوامل انسانی از دلایل بروز مشکل و حادتر شدن وضعیت آبی کشورمان است.
این مدرس دانشگاه بیان داشت: بحث تغییر اقلیم مساله بازگشت ناپذیری است که بسیار نگران کننده بوده و جزء طبیعت ایران خواهد شد ولی خشکسالی پدیده‌ای است که رفت و بازگشت دارد.


عرب در ادامه افزود: برای رفع اثرات تغییر اقلیم در سطح ملی نمی‌توان کاری کرد و تنها راهکار آن اقدامات بین‌المللی است.
وی با بیان اینکه استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، گلستان و خراسان شمالی به لحاظ اقتصادی به کشاورزی متکی هستند افزود: بیشتر از مناطقی که به صنعت وابسته‌اند گرفتار خشکسالی و آثار تغییر اقلیم شده‌اند.


پژوهشگر حوزه آب با تأکید بر گرم شدن کره زمین گفت: عوامل طبیعی و تغییر اقلیم که انسان ساز می باشند از دلایل گرم شدن این روزهای کره زمین هستند که ایران در این زمینه جلوتر از پیش‌بینی‌ها و حد نرمال جهانی است، این مسئله به طور ویژه روی تشدید وضعیت بحرانی آب کشورمان تاثیر خواهد گذاشت.


عرب تصریح کرد: هنوز هم می‌توان با تغییری اساسی در مدیریت و نوع مصرف آب، اصلاح الگوی کشت و تغییر فرهنگ ، تحولی در استفاده از آب ایجاد کرد.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی ، قانون گذاری، نظارت و ارزیابی و واگذاری مدیریت آب به بخش خصوصی از جانب حاکمیت می توانیم گام‌های تاثیرگذاری برای مدیریت و اصلاح الگوی مصرف در کشورمان برداریم.


مدرس دانشگاه در پایان گفت: راه‌اندازی بازار آب و تخصیص یافتن آن به بخش کالای ارزشمند از جمله کارهای محیط زیستی است که هم به نفع اقتصاد بوده و هم به اصلاح مصرف آب بسیار کمک کننده خواهد بود.

       
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha