یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق گقت: باید با وضع قوانین خاص از استعمال دخانیات در مجامع عمومی جلوگیری شود.

باید از استعمال دخانیات در مجامع عمومی جلوگیری شود

به گزارش سلامت نیوز ، عنایت اله کریمیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در بسیاری از ممالک برای رفع نیاز افراد سیگاری در خارج از منزل مناطق خاصی وجود دارد، اظهار کرد: بهتر است در کشور ما نیز چنین اماکنی با امکان تهویه در نظر گرفته شود تا نیاز افراد سیگاری بدون ایجاد آسیب برای اطرافیان برطرف گردد.

وی با اشاره به نقش سیگار در بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی، خاطر نشان کرد: با توجه به تعداد زیاد مواد مضر و سرطان زای موجود در دود سیگار، اثرات استعمال سیگار به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر عروق قلبی اثبات شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، آسیب به عروق قلبی از طریق افزایش چربی های مضر را از جمله اثرات غیر مستقیم و مضر سیگار برشمرد و تشریح کرد: استعمال سیگار با افزایش میزان چربی های مضر، موجب رسوب آنها در جداره عروق قلبی شده و به تبع آن منجر به تصلب شرائین، گرفتگی و تنگی رگ‌های قلبی و در نتیجه این امر ایجاد سکته های قلبی، دردهای سینه و نارسایی قلبی می گردد.

کریمیان افزود: همچنین سیگار به صورت مستقیم موجب وارد آمدن آسیب به دیواره عروق قلبی و در نتیجه تنگی و انسداد آنها می شود.

وی با بیان اینکه اثبات شده به همان میزان که افراد سیگاری از کشیدن سیگار متضرر می گردند، اطرافیان نیز دچار آسیب می شوند، متذکر شد: گاهی غلظت دود ناشی از مصرف سیگار در یک محیط برای افرادی که عادت به مصرف و دود سیگار ندارند، بیش از خود مصرف کننده آسیب زا است.

این پزشک متخصص از افزایش تعداد زنان سیگاری در جوامع مختلف از جمله جامعه ایرانی ابراز تأسف کرد و یادآور شد: طی دهه های اخیر میزان استعمال دخانیات توسط زنان رشد روز افزونی داشته است؛ به طوری که در جوامع اروپایی و آمریکایی تعداد زنان و مردان سیگاری تقریباً در حال برابر شدن و در جامعه ما نیز به طور مشهودی در حال افزایش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha