دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 198825

شهلا کاظمی‌پور مشاوره هنگام طلاق را ناکافی دانست و گفت: من اساسا با مشاوره‌هایی که زمان طلاق انجام می‌شود، مخالف هستم. زیرا زوجی که به آستانه‌ای می‌رسند که احترامی میانشان نمانده و با هم جر و بحث و اختلاف داشتند و نهایتا به دادگاه کشیده شده است مگر با آن دادگاه و مشاورانش چقدر می‌توان صلح و صفا ایجاد کرد؟ بسیار کم اتفاق می‌افتد.

مشاوره هنگام طلاق دردی را دوا نمی‌کند

سلامت نیوز:شهلا کاظمی‌پور مشاوره هنگام طلاق را ناکافی دانست و گفت: من اساسا با مشاوره‌هایی که زمان طلاق انجام می‌شود، مخالف هستم. زیرا زوجی که به آستانه‌ای می‌رسند که احترامی میانشان نمانده و با هم جر و بحث و اختلاف داشتند و نهایتا به دادگاه کشیده شده است مگر با آن دادگاه و مشاورانش چقدر می‌توان صلح و صفا ایجاد کرد؟ بسیار کم اتفاق می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز برنامه "پرونده" با موضوع (طلاق) با حضور دکتر شهلا کاظمی‌پور،جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر موحدی، استاد دانشگاه و روانشناس روانه آنتن رادیو "گفتگو" شد.

کاظمی‌پور گفت: متاسفانه در جامعه هیچ سازمانی نداریم که دختر و پسر جوان را هدایت کند که چه معیارهایی را برای انتخاب همسر در نظر بگیرند. ضمن اینکه آشنایی قبل از ازدواج نیاز است اما منظورم دوستی‌های بی‌بند و بار نیست بلکه به معنای نظارت خانواده‌ها و با رفت و آمد خانوادگی باشد زیرا به نظرم ازدواج پنجاه درصد زوجین هستند و پنجاه درصد خانواده‌ها هستند.

وی افزود: هنوز در جامعه ما خانواده حرف اول را می‌زند نه اینکه خانواده تعیین کننده ازدواج باشد، بلکه خانواده‌ها باید هم‌کُف باشند. این با روابط خانوادگی مشخص می‌شود و تنها با در نظر گرفتن سن و تحصیلات درست نیست بلکه همکُف بودن به معنای دربرگرفتن همه مسائل است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در گذشته بزرگان فامیل این مسائل را مدیریت می‌کردند و انتخاب‌ها بیشتر از سوی خانواده‌ها بود. اما در حال حاضر چون انتخاب‌ها از سوی دختر و پسر جوان صورت می‌گیرد مسئله عدم شناخت بسیار شایع است و به سرعت نیز به طلاق منجر می‌شود و حتی در بعد از طلاق نیز هیچ سازمانی نیست که به آنها و خانواده‌هایشان تنهایی حل مساله را آموزش دهد.

کاظمی‌پور بیان کرد: من اساسا با مشاوره‌هایی که زمان طلاق انجام می‌شود، مخالف هستم. زیرا زوجی که به آستانه‌ای می‌رسند که احترامی میانشان نمانده و با هم جر و بحث و اختلاف داشتند و نهایتا به دادگاه کشیده شده است مگر با آن دادگاه و مشاورانش چقدر می‌توان صلح و صفا ایجاد کرد؟ بسیار کم اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اگر هم در آستانه طلاق با مشاوره دادگاه به صلح و صفا بینجامد چون زمینه‌های اصلی فراهم نشده و ریشه‌های اصلی اختلافات را نتوانستیم برطرف کنیم بنابراین باز هم جر وبحث و مراجعه به دادگاه پیش می‌آید. اگرچه من ضرورت مشاوره را انکار نمی‌کنم و معتقدم مشاوره باید باشد اما نه در زمان طلاق. 

این جامعه‌شناس ادامه داد: در جامعه امروز زوج ها به هر طریقی با هم ازدواج می‌کنند ما آنها را رها می‌کنیم و بعد از یک یا دو سال و حتی پنج سال که در آستانه طلاق قرار گرفتند تازه به فکر می‌افتیم در هنگام طلاق برای آنها مشاور تعیین می‌کنیم.

کاظمی‌پور اظهار کرد: باید موسسه یا سازمانی وجود داشته باشد که به خانواده‌ها در حل مساله طلاق کمک کند نه اینکه باعث دامن زدن به آن شوند و به محض اینکه کوچک‌ترین جر و بحثی که به میان می‌آید بحث طلاق را مطرح می‌کنند. بنابراین سخنم این است که مشاوره باید قبل از ازدواج، هنگام و بعد از آن صورت بگیرد. به عبارتی خانواده‌ها را باید زیرذره‌بین داشته باشیم.

وی افزود: منظورم از کنترل زوجین در هنگام ازدواج و حین زندگی این نیست که کلینیک مشاوره برای آنها درنظر بگیریم، بلکه حمایت‌هایی باید از سوی سازمان‌های مسئول اعمال شود تا آنها به مرحله طلاق نرسند. بنابراین آن مشاوره قبل از ازدواج و هنگام طلاق به اندازه کافی پاسخگو نیست.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: من معتقدم اکنون در جامعه ما موارد بسیاری از طلاق عاطفی داریم. این مورد به نظرم از طلاق آشکار نیز بدتر است زیرا خانواده‌ای که دائم در جروبحث است و آرامش ندارد آینده خوبی را برای فرزندان رقم نمی‌زند.

موحدی در ادامه برنامه "پرونده" گفت: افراد باید مهارت‌های زندگی را دارا باشند که شامل ده مساله است و مهارت حل مساله، تفکر خلاق، نقاد، مدیریت استرس، مدیریت بحران، مهارت‌های ارتباطی، مهارت کنترل خشم و غیره.

وی افزود: برخی ازدواج‌ها بر اثر فشار عاطفی، تنهایی یا مضیقه مالی شکل می‌گیرد و فرد بعد از ازدواج در می‌یابد آن مسائلی را که در پی آن بوده، دست نیافته است و این باعث می‌شود که دوباره تصمیم عجولانه بگیرند. در حالی که در مهارت‌های زندگی، حتی مهارت تصمیم‌گیری نیز داریم اما متاسفانه با اینکه ممکن است سن زوجه بالا باشد اما از آنجا که خلا این مهارت را دارند تصمیم‌گیرهای‌شان نیز دچار مشکل می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: از لحاظ حقوقی نیز اگر مشاورانی که در دادگاه‌های خانواده حضور دارند برخی طلاق‌های شایع را ریشه‌یابی می‌کردند در می‌یافتند که ما راهکارهای بسیاری داریم که می‌تواند به موفق شدن ازدواج‌ها کمک کند. اگر بحث عاطفی و یا بحث‌های دیگر یک ازدواج مطرح است، تکنیکهای خاص خودش را دارد که می‌تواند به لحاظ شناخت و بعد عاطفی میان زوجه موثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha