دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 198827

در بودجه آموزش و پرورش امسال، با 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 200 میلیارد تومان برای یارانه شیر مدرسه‌ها در نظر گرفته شده و روشن نیست که چرا این کار مهم و بایسته تا این اندازه به تاخیر افتاده است.

شیرهای فراموش‌شده مدرسه‌ای

سلامت نیوز:در بودجه آموزش و پرورش امسال، با 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 200 میلیارد تومان برای یارانه شیر مدرسه‌ها در نظر گرفته شده و روشن نیست که چرا این کار مهم و بایسته تا این اندازه به تاخیر افتاده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، پیوندی سفت و سخت میان آموزش و سلامت دانش‌آموزان وجود دارد؛ به سخن دیگر یکی از وظیفه‌های مهم آموزش و پرورش، توجه جدی به سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان است. از این رو در جهان پیشرفته آموزش، بحث صبحانه و ناهارهای رایگان مدرسه‌ای مطرح است. در آموزش ما، از این چیزها خبری نیست- مگر در بخش کوچکی از مدرسه‌های پولی گران قیمت. و البته گهگاه خبرهایی هم می‌رسد که ارزش درنگ بسیار دارند.


برای نمونه در اردیبهشت امسال، محمد قادری تفرشی، مدیر آموزش و پرورش ملارد گفت: «طی تحقیق و بررسی که به صورت میدانی در مدارس این شهرستان انجام شده، به این جمع‌بندی رسیدیم که قریب به ۷۰ درصد از دانش‌آموزان منطقه، بدون صرف صبحانه در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته دنیا، صبح‌ها قند خون دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت مساعد بودن این امر، امکان حضور دانش‌آموز در سر کلاس درس فراهم می‌شود و این موضوع موید اهمیت وعده صبحانه در نظام آموزشی کشور‌های پیشرفته است.»

از سال گذشته، بحث پخش شیر رایگان در میان دانش‌آموزان سراسر کشور مطرح شد که با افت‌وخیزی چند، خوشبختانه تا اردیبهشت و دو روز در هفته انجام گرفت. اما امسال و با گذشت دو ماه از سال تحصیلی، و در حالی که انتظار می‌رفت بر شمار روزهای پخش شیر در مدرسه‌ها افزوده شود، هنوز از شیرهای رایگان مدرسه‌ای خبری نشده است.


در بودجه آموزش و پرورش امسال، با 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 200 میلیارد تومان برای یارانه شیر مدرسه‌ها در نظر گرفته شده و روشن نیست که چرا این کار مهم و بایسته تا این اندازه به تاخیر افتاده است. البته چند روز پیش و با بالا گرفتن آلودگی هوای تهران، رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، مصرف روزانه دو لیوان شیر به دانش‌آموزان را سفارش کرد، اما چیزی درباره شیرهای رایگان مدرسه‌ای که باید پخش می‌شدند و نشدند، نگفتند! بد نیست که این یادداشت کوتاه را با «گفتآوردی» از کتاب «درس‌های فنلاندی» به پایان بریم: «آموزش با کیفیت در فنلاند تنها نتیجه عنصرهای آموزشی نیست... مدارس فنلاند برای همه دانش‌آموزان صرف‌نظر از موقعیت اجتماعی و اقتصادی‌شان همه روزه ناهار سالم و رایگان ارائه می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha