رییس بیمارستان مسیح دانشوری با تاكید بر لزوم ترویج فرهنگ اهدای عضو گفت: تا سال 88، 120 هزار و 407 نفر متقاضی كارت اهدای عضو بودند.

دارندگان كارت اهدای عضو در دریافت عضو پیوندی در اولویت خواهند بود

به گزارش لامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر ولایتی، رییس جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایرانیان ــ در هفتمین جشن «نفس» كار پیوند اعضا در ایران و دنیا را كاری نو دانست و گفت: ایران در زمینه‌ پیوند اعضا به لحاظ تكنیك با دنیا برابری می‌كند، اما به لحاظ تعداد اعضای پیوندی متناسب با زمان آغاز پیوند اعضا در كشور نیستیم.

وی افزود: ایران به لحاظ انجام پیوند كلیه جزو كشورهایی است كه حرف اول را در دنیا می زند و كار پیوند كلیه در كشور به روز است. تاكنون بیش از 20 هزار پیوند كلیه در كشور صورت گرفته است.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به انجام پیوند قلب در كشور، بیان كرد: پیوند قلب از سال‌های گذشته در كشور آغاز شد و اخیرا سرعت بهتری یافته است. بیمارستان مسیح دانشوری تاكنون 49 پیوند قلب را انجام داده و پنجاهمین پیوند قلب در این مركز در دست انجام است، همچنین میزان زنده ماندن و سلامت فرد پس از دریافت قلب اهدایی با كشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه است.

وی، پیوند ریه را از جمله مشكل‌ترین پیوندهای اعضا عنوان كرد و ادامه داد: به دلیل مشكل بودن این پیوند تعداد كمی از كشورهای دنیا آن را انجام می‌دهند ، از سوی دیگر نگهداری ریه اهدایی به ویژه در هفته‌های اول پیوند بسیار مشكل است، مركز مسیح دانشوری در زمینه‌ پیوند ریه منحصر به فرد است و تا به حال 35 پیوند در این مركز صورت گرفته است. این در حالی است كه پیوندهای اخیر دو ریه‌ای بوده است، همچنین پیوند دو ریه و یك قلب در دختری 12 ساله در مركز درمانی مسیح دانشوری با موفقیت انجام شد، هر چند كه تكنیك پیوند دو ریه و یك قلب بسیار پیچیده است و كار آسانی نیست.

ولایتی تاكید كرد: از 35 پیوند ریه و 49 پیوند قلب صورت گرفته در مركز مسیح دانشوری حتی یك مورد هم وجود نداشته كه بیمارستان مسیح دانشوری پولی از بیمار دریافت كند. پیوندها در بیمارستان مسیح دانشوری در بسیاری از اوقات ساعت 7 یا هشت شب آغاز و چهار یا پنج صبح پایان می‌یابد و متخصصان تنها حقوق خود را دریافت می‌كنند، بنابراین تقریبا نفع مادی در این میان مطرح نیست. در ایران هر پیوند قلب حدود 40 میلیون تومان و هر پیوند ریه حدود 70 میلیون تومان هزینه به دنبال دارد كه بخش كوچكی از این هزینه‌ها را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و بخشی را خیرین می‌پردازند، از طرف دیگر داروهای پس از پیوند نیز ، داروهای گران قیمتی هستند.

دكتر ولایتی با تاكید بر لزوم ترویج فرهنگ اهدای عضو در كشور، بیان كرد: با فتوای امام (ره) و همچنین مقام معظم رهبری می توان عضو فردی را كه عملا دچار مرگ مغزی شده است و امكان بازگشت وی نیست را به فرد محتاج آن عضو اهدا كرد. اهدای عضو نیاز به فرهنگسازی دارد و همایش «نفس» وسیله ای است برای فرهنگسازی در این زمینه.

رییس جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایرانیان با اشاره به كارت‌های اهدای عضو، گفت: افرادی كه این كارت‌ها را پر می‌كنند، زمانی كه نیاز به دریافت عضو داشته باشند، در اولویت هستند و همچنین زمان رحلت از این دنیا این اجازه را از قبل داده‌اند تا نیازمندان از اعضای آنها استفاده كنند، آمار ثبت‌نام متقاضیان دریافت كارت اهدای عضو از 14 هزار و 954 نفر در سال 84 به 120 هزار و 407 نفر در سال 88 افزایش یافته است كه این امر نشان دهنده ارتقای فرهنگ «اهدا» است كه امیدواریم این امر انسانی بیش از این ترویج شود.

وی با مقایسه آمار اهدای عضو در دنیا و ایران، خاطر نشان كرد: اسپانیا با 3/34 درصد در میلیون جمعیت بالاترین آمار اهدای عضو را دارد كه این رقم در ایران 4/2 درصد در میلیون است در این زمینه ایران نسبت به گذشته بسیار پیشرفت كرده است. منحنی مربوط به تعداد افرادی كه مرگ مغزی شده و شناسایی شده‌اند و رضایت خانواده‌ آنها برای اهدای عضو جلب شده است، رو به صعود است و از رقم 7/1 مورد اهدای عضو در ماه در سال 83 به چهار تا پنج اهدای عضو در ماه رسیده‌ایم كه این رقم سه برابر شده است.

به گزارش ایسنا، رییس بیمارستان مسیح دانشوری یادآور شد: تعداد ارگان‌های قابل استفاده از شخص دهنده نیز از سال 83 تا سال 88 افزایش یافته كه این امر نشان دهنده بالا رفتن قابلیت متخصصان در حفظ عضو شخص دهنده است.

وی ادامه داد: رقم ریه قابل استفاده در مركز مسیح دانشوری از پنج درصد سال‌های گذشته به حدود 21 درصد سال 88 رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha