عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، دلایل جذب و بکارگیری نیروهای غیرحرفه‌ای پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی را تشریح کرد.

دلایل جذب نیروهای غیرحرفه‌ای پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، دلایل جذب و بکارگیری نیروهای غیرحرفه‌ای پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز، علی‌اشرف رحمان‌پناه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری درباره علل عمده بکارگیری نیروهای غیرحرفه‌ای در بیمارستان‌های خصوصی اظهار کرد: می‌توان به ارزان بودن، تسلیم‌پذیری و اطاعت‌پذیری بیشتر افراد به‌علت نیاز به‌کار و نداشتن تخصص و مهارت کافی و اعتبار، توصیه و رابطه در بکارگیری نیروی کار بجای تخصص و مهارت به‌عنوان علل به‌کارگیری نیروهای غیرحرفه‌ای در بیمارستان خصوصی نام‌ برد.


وی ادامه داد: از دیگر علل به‌کارگیری نیروهای غیرحرفه‌ای در بیمارستان‌های خصوصی نداشتن توان شکایت به‌عنوان یک نیروی تخصصی و بیمه ارزان‌تر و یا به‌عبارتی فرار بیمه‌ای، مهم نبودن سلامت‌گیرندگان خدمت در مقابل منافع صاحبان و دریافت‌کنندگان درآمد و سود حاصله، بهره‌کشی بیشتر از نیروی کار در مقابل دست مزد پایین این افراد، نداشتن نظارت کافی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.


عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور افزود: یا دور زده شدن و استفاده از رانت تیم حاکم بر ناظرین و یا اراده وزارت بهداشت و تیم ناظر در دانشگاه‌ها و سوءاستفاده از رانت و قدرت پزشک‌سالاری بر سیستم درمان و نظام سلامت را می‌توان به عنوان علل به‌کارگیری نیوهای غیرحرفه‌ای در بیمارستان‌های خصوصی نامبرد.


رحمان‌پناه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین علت و عامل مقاومت و عدم پذیرش دوره کمک پرستاری با نام جعلی بهیاری یکساله که توسط معاونت محترم پرستاری وزارت بهداشت به سیستم تحمیل شده است و در سایه یک اندیشه و تفکر قدرت‌سالاران بخش خصوصی حاکم بر نظام سلامت نشأت گرفته است.
وی گفت: همین تهدید و خطر بهره‌برداری مراکز و بخش خصوصی از عنوان جعلی بهیاری و ایجاد اعتماد بنفس کاذب در میان فراگیران و فریب اذهان عمومی با اعتماد به‌عنوان بهیاری است که از ابتدا ما فریاد برآوردیم که این یک دام و یک تهدید جدی بر سر راه سلامت مردم خواهد بود.


عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور تصریح کرد: اما متأسفانه دوستان با بهره‌گیری از شعارهای فریبنده کارهای بر زمین مانده مردم و بیماران در بیمارستان و پشت نقاب نیاز مردم و وجود همراه در بیمارستان و انجام مراقبت‌های سالم‌تر به بیماران، آن را پنهان کرده‌اند. این در حالی است که وجود همراه یک معضل فرهنگی است و سال‌ها برنامه زیرساختی و ریشه‌ای برای تغییر این فرهنگ و ایجاد اعتماد در میان مردم و خانواده‌ها که بر اثر عوارض افکار بد اسلاف همین دوستان و به‌علت برداشت ناصحیح از واژه نرسینگ ایجاد شده است لازم است.


رحمان‌پناه افزود: چون هم حذف رده کمک بهیاری از رده‌های زیر گروه پرستاری در سال‌های ابتدایی ده هفتاد توسط بانیان اجرای این طرح و مشاورین بزرگوار آن‌ها و علیرغم وجود چارت سازمانی ثبت شده در چارت و ردیف‌های استخدام کشوری بنام کمک بهیاری به بهانه پیشرفت و افزایش کیفیت خدمات مراقبتی و با کمال تأسف با اندیشه تخریب پرستاری و تحقیر حرفه‌ای علمی و انسانی صورت گرفت.


وی یادآور شد: جای تأسف این است که این اتفاق در دوران وزارت کسی اتفاق افتاد که در ابتدای کار و در برنامه و جشن معرفی معاونت پرستاری بزرگترین مشکل جامعه پرستاری کشور را در بخش مراقبت در منزل و حوزه نقش اجتماعی پرستاری در عرصه جامعه و خدمات در منازل و مطب‌ها عنوان کرد و آن هم وجود و حضور خدمات و نیروهایی مهارتی بود که بدون دانش و مهارت پرستاری و با کسب تجربه ناقص در کنار کار در بخش‌های بیمارستانی در کنار پرستاران به‌صورت ناقص دریافت می‌کنند و به‌علت حضور نداشتن و سازماندهی نامناسب پرستاران تحصیل‌کرده در این عرصه به مردم خدمت ارائه می‌کنند و به‌علت محرمانه بودن و گستردگی کار توسط تیم‌های کنترل و نظارتی معاونت‌های درمان قابل کنترل نیستند.


عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور افزود: حال با کمال تأسف این اتفاق شوم و بسیار خطرناک و این تهدید جدی در حالی در شرف رخ‌دادن است که همین وزیر و همین تیم نگران سلامت مردم هستند.


رحمان‌پناه افزود: هم‌چنین بنام مردم و برای تخریب پرستاری و قربانی کردن سلامت مردم با برگزاری یک دوره مهارتی بی‌کیفیت حتی در قالب کمک بهیاری فقط و فقط با بهانه عنوان دوره یکساله و با نام‌گذاری معجول بهیاری یک ساله و با دادن پروانه صلاحیت دولتی توسط تربیت‌کنندگان و ارایه مجوز رسمی به این افراد برای ارایه خدمات و مراقبت در منزل. خطری جدی و تهدیدی گسترده را در سطح جامعه خواهند گسترد که یقیناً در سال‌های آتی باید منتظر برداشت عواقب و عوارض و اتفاقات در این عرصه باشیم و مطمئناً موجب تخریب و بی‌اعتمادی گسترده در سطح جامعه به پرستاری خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: از این‌‌زو بنده به‌عنوان یک کارشناس پرستاری تقاصای جدی دارم از همه دست‌اندرکاران و مسئولینی که باید روزی در مقابل این تهدیدات و خطرات و آسیب‌های اجتماعی پاسخگو باشند. که اولاً با اصلاح عنوان کاذبی که موجب فریب مردم(به‌علت ذهنیت پاک و سابقه درخشانی که در ادوار گذشته از نام و عنوان مقدس بهیاری در سطح جامعه وجود دارد) و متأسفانه فریب فراگیران و ایجاد اعتماد بنفس کاذب آن‌ها می‌شود . ثانیاً با قبول اصلاح شرح وظایف و اعلام رسمی و توجیه درست و قانونی و شفاف فراگیران بدور از تبلیغات اغواکننده و فریبنده که از مصادیق کلاهبرداری است و ثالثاً خودداری از ارائه مجوز و پروانه صلاحیت کار تسخیر شده، (که متأسفانه برخلاف همه حرف تخصصی در ایران و جهان در خصوص پرستاری با یک توجیه سلطه‌گرانه در ایران تماماً دولتی است و فاقد وجاهت قانونی و صنفی است). گام مهمی در جهت کنترل و حذف این تهدید جدی در امر سلامت و مراقبت مردم بردارند و با در نظر گرفتن همه جوانب و تهدیدات و سوءاستفاده‌های احتمالی از این عزیزان و عواقب و عوارض شغلی احتمالی درآینده هم برای این عزیزان فراگیر و هم برای مردم پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha