معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با وجود مصوبه 6 ماه پیش كمیسیون فرهنگی دولت مبنی بر جمع ‌آوری قلیان‌ها در مراكز غیر مجاز، وزارت كشور هنوز این مصوبه را به نیروی انتظامی ابلاغ نكرده است

وزارت كشور 6ماه است، مصوبه جمع‌آوری قلیان‌ها را به پلیس ابلاغ نكرده است
به گزارش سلامت نیوز ، حسن امامی رضوی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بر اساس قانون جامع كنترل دخانیات قرار بود استفاده از قلیان در اماكن عمومی كم و محدود شود اما به دلایل مختلف این كار هنوز انجام نشده است، كمیسیون فرهنگی دولت نیز 6ماه پیش بر این اساس مصوبه را مبنی بر جمع آوری قلیان‌ها تصویب كرد اما اكنون متجاوز از 6 ماه است كه وزارت كشور این مصوبه را به نیروی انتظامی ابلاغ نكرده است.
وی گفت: وزارت بهداشت منتظر ابلاغ این مصوبه به نیروی انتظامی است تا مراكز مجاز عرضه قلیان شناسایی شود و مراكزی كه پروانه عرضه قلیان ندارند، جمع آوری شوند ولی متأسفانه نه تنها شاهد اجرای این مصوبه دولت نیستیم بلكه روز به روز مراكز عرضه قلیان در كشور بیشتر می‌شود.
معاون وزیر بهداشت همچنین درباره اجرای سایر مفاد قانون جامع كنترل دخانیات كه بیش از 2 سال پیش در مجلس تصویب شد، گفت: عمده‌ترین بخث درباره اجرای این قانون ناهماهنگی بین دستگاه‌های مجری است.
وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد كشوری كنترل دخانیات شركت دخانیات موظف شد با همكاری وزارت بازرگانی عوامل مجاز فروش سیگار را شناسایی و كدبندی كند و به هر یك از مراكز مجاز سهمیه مشخص سیگار بدهد و موارد قاچاق را شناسایی و با همكاری نیروی انتظامی جمع آوری كنند این مصوبه 6 ماه پیش ستاد كشوری كنترل دخانیات است كه متأسفانه اجرا نشد.
امامی رضوی گفت: متأسفانه علت اصلی اجرا نشدن این مصوبه نیز ناهماهنگی بین شركت دخانیات و وزارت بازرگانی است در حالی كه هر كدام تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند اما در هر صورت قانونی كه مصوبه مجلس است به علت همین ناهماهنگی‌ها اجرا نشده است.
معاون وزیر بهداشت افزود: با توجه به این اوضاع به طرف این می‌رویم كه موارد سیگار قاچاق در كشور روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا مصوبات قانونی اجرا نشده است و البته لطمه اصلی آن به مردم وارد می‌شود.
وی گفت: با اجرای قانون جامع كنترل دخانیات باید شاهد كاهش تقاضای سیگار در جامعه بودیم و خطرات سیگار باید به مردم گوشزد می‌شد تا به تدریج مصرف سیگار در كشور كم شود ولی این اتفاق در كشور ما نیفتاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha