نتیجه مطالعات، بررسی‌ها و برنامه‌های کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درخصوص جنگل‌ها و محیط‌زیست تدوین شده و به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه ارسال شده است. در این برنامه پیشنهادی رد پای قدرتمندانه رایزنی‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کاملا مشهود است.

آیا برنامه ششم، جنگل‌های زاگرس را نجات خواهد داد؟

سلامت نیوز: نتیجه مطالعات، بررسی‌ها و برنامه‌های کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درخصوص جنگل‌ها و محیط‌زیست تدوین شده و به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه ارسال شده است. در این برنامه پیشنهادی رد پای قدرتمندانه رایزنی‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کاملا مشهود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، از طرفی با وجود زحمات كارشناسانه اعضای كمیسیون كشاورزی آب و منابع طبیعی، مسئله بسیار حیاتی حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی كمی نادیده گرفته شده است. به همین دلیل باید اذعان داشت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ظرفیت لابی‌گری كمتری در كمیسیون برخوردار بوده و قادر نبوده است اهمیت بسیار حیاتی حفاظت از ثروت‌های طبیعی كشور را برای اعضای كمیسیون شفاف‌تر كند.

زمانی كه سازمان جنگل‌ها حساسیتی در برابر تخریب شدید جنگل‌های شمال از خود بروز نمی‌دهد، وزیر جهادكشاورزی ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال را كتبا به سازمان جنگل‌ها اعلام می‌كند. اگر چه خیال طرفداران محیط‌زیست تا حدی در مورد جنگل‌های شمال راحت شده ولی تكلیف جنگل‌های پهناور زاگرس چه می‌شود؟ اگر جنگل‌های زاگرس 40تا 45درصد آب شیرین كشور را تأمین می‌كنند و زندگانی بیش از 25میلیون نفر از هموطنان شمال به آن وابسته است پس برای حفاظت از این ثروت‌های عظیم خدادادی در برنامه ششم چه تدابیری اندیشیده شده است؟

    ضرورت اصلاحات در برنامه ششم توسعه برای نجات زاگرس

در شرایطی كه برنامه ششم توسعه در كمیسیون تلفیق در حال بحث و بررسی است، فرصتی باقی مانده تا در راستای حفاظت از جنگل‌های زاگرس اصلاحاتی در برنامه‌های پیشنهادی ایجاد شود. برای حفاظت از ثروت‌های عظیم و خدادادی چهار عمل اصلی و راهبردی را باید انجام داد.

بدون شك، حراست و حفاظت از وضعیت كنونی جنگل‌های زاگرس مهم‌ترین و نخستین گام به شمار می‌آید. ابزار قانونی برای انجام این مهم یگان حفاظت منابع طبیعی است كه در سازمان جنگل‌ها و ادارات كل منابع طبیعی استان‌ها مستقر هستند. متأسفانه، یگان حفاظت به نوعی مظلوم واقع شده و اهمیت كافی به این سازمان راهبردی داده نمی‌شود.

فرماندهان یگان نیز طی چندین سال گذشته عزم و اراده‌ای جدی جهت تقویت و تأمین جنگل‌بانان و تجهیزات مورد نیاز از خود نشان نداده‌اند. به‌نظر می‌آید یگان حفاظت منابع طبیعی به نقش حیاتی خود برای حفاظت از ثروت‌های ملی چندان آگاه نیست. در غیراین صورت، فرماندهان یگان برای تأمین جنگل‌بانان و تجهیزات مورد نیاز می‌باید خود را به آب و آتش می‌زدند تا خواسته‌هایشان برآورده شود. ضمنا، عدم‌رایزنی كافی با اعضای كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی حاكی از عدم‌تحرك و پویایی در سازمان جنگل‌ها و یگان حفاظت است.

البته، حفاظت فیزیكی گشت و نظارت در عرصه‌های جنگلی اگرچه نخستین و مهم‌ترین اقدام به‌حساب می‌آید ولی اقدامات دیگری نیز باید به‌طور همزمان صورت گرفته و مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرند. در همین راستا، احیا و توسعه عرصه‌های جنگلی، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی‌ درخصوص اهمیت بسیار حیاتی جنگل‌ها و محیط‌زیست و همچنین سوخت‌رسانی بموقع و ارزان به روستاییان از اهمیت بسیاری برخورداراست. درصورتی كه مجلس شورای اسلامی قانونی به تصویب برساند كه سوخت‌های فسیلی به قیمتی ارزان‌تر در اختیار روستاییان قرار گیرد، این مصوبه بدون تردید در حفاظت از درختان و جلوگیری از قلع و قمع آنها بسیار مؤثر خواهد بود؛ بنابراین، برنامه ششم توسعه قطعا می‌تواند ناجی جنگل‌های زاگرس شود اگر 4راهكار ذیل را مورد توجه جدی قرار دهد:

1- صدور مجوز استخدام حداقل 600نفر جنگل‌بان جهت برقراری اكیپ‌های گشت و كنترل در 12استان منطقه زاگرس.
2- طرح كاشت یك میلیارد اصله نهال در طول برنامه ششم در سطح كشور توسط دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، ادارات كل منابع طبیعی، حفاظت محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد.
3- تدریس واحد‌های درسی (نظری و عملی) آموزشی منابع طبیعی و محیط‌زیست در مقاطع ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش.
4- تأمین سوخت‌های فسیلی ارزان‌قیمت ویژه مناطق روستایی و روستاهای حاشیه جنگل.
سیدمحمد قاسمی، فعال منابع طبیعی

    با ادامه روند موجود، 80سال دیگرجنگل‌های زاگرس بیابان می‌شوند

بررسی‌ها نشان می‌دهد جنگل‌های زاگرس با سرعت 1/1درصد در سال در حال انقراض هستند (همشهری شماره 5830). با ادامه این روند ظرف 70تا 80سال آینده اثری از این جنگل‌ها باقی نمانده و به كویر تبدیل خواهند شد. آنگاه زندگانی، معیشت، فرهنگ و تمدن منطقه غرب كشور با مخاطرات بسیار جدی مواجه خواهد شد. با ظهور این بحران و مصیبت بزرگ و خانمانسوز، فقر، فلاكت، خشكسالی و گرسنگی حداقل یك‌سوم از خاك كشورمان را خواهد بلعید. هنوز عرصه‌های بسیاری از جنگل‌های زاگرس باقی و از دستان متجاوزین و غاصبین در امان مانده است. تا این «تنگنا» باریك است می‌توان از آن پرید و جنگل‌های زاگرس را نجات داد. چند سال دیگر، این «تنگنا» عریض و طویل شده و دیگر پریدن از آن غیرممكن خواهد شد؛ بنابراین تا فرصت باقی است باید اقدامی عاجل صورت پذیرد و تدبیری هوشمندانه اندیشیده شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha