یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 19891

«با هزینه‌هایی كه ایرانی‌ها برای سیگار و قلیان می‌پردازند می‌توان 10 دانشگاه تاسیس كرد.» این آخرین نتیجه گیری است كه معاون بیماری‌های غیرواگیر مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام می‌كند و خبر می‌دهد: « حدود پنج میلیارد تومان بابت سیگار هدر می‌رود.»

پول سیگار برابر با هزینه تاسیس 10 دانشگاه
علیرضا مغیثی  با بیان اینكه 90 درصد افراد سیگاری، كشیدن اولین سیگار خود را در سنین زیر 18 سال شروع كرده اند، در این باره هشدار می‌دهد: تعارف دوستان و فشار همسالان مهم‌ترین دلیل مصرف دخانیات در این سنین است. در همین حال مصطفی غفاری، رئیس دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات هم تاكید می‌كند كه در صورت عدم كنترل روند كنونی مصرف سیگار در كشور، طی 10 سال آینده هر سال 200 هزار ایرانی بر اثر مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهند. نكته حائز اهمیت اینجاست كه مغیثی، هزینه مصرف سالیانه دخانیات یك فرد سیگاری را برابر با متوسط هزینه تحصیل یك دانش‌آموز برآورد می‌كند: هشت تا 10 میلیون ایرانی روزانه چهار تا پنج میلیارد تومان سیگار دود می‌كنند حال آنكه اعتیاد به نیكوتین سنگین‌ترین، پرعارضه‌ترین، پرهزینه ‌ترین و مرگبارترین اعتیاد شناخته شده در جهان گزارش شده است. بررسی‌ها و پژوهش‌ها حاكی از آن است كه بیش از 31 میلیون نفر از ایرانی‌ها در محل كار و یا خانه خود در معرض مستقیم تنفس دود سیگار هستند. معاون بیماریهای غیرواگیر مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینكه با هزینه‌ای كه ایرانی‌ها بابت سیگار و قلیان پرداخت می‌كنند می‌توان 10 دانشگاه تاسیس كرد، تاكید می‌كند: هزینه بهداشتی و درمانی بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات بیش از دو برابر هزینه دخانیات مصرفی است. به اعتقاد مغیثی، بیشتر این هزینه از محل بودجه مشترك با افراد غیرسیگاری پرداخت شده و بیش از 85 درصد افراد غیرسیگاری در زیان‌های اقتصادی افراد سیگاری شریك هستند. در ایران بر اساس آخرین آمار مربوط به بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مربوط به سال 1387، درصد خانم‌های بالای 15 سال مصرف كننده روزانه مواد دخانی در كل كشور حدود یك درصد است.
مغیثی از والدین به عنوان بهترین الگو برای فرهنگسازی در كاهش مصرف مواد دخانی نام می‌برد و می‌گوید: شیك بودن، اجتماعی بودن و مورد توجه قرار گرفتن، بخش كوچكی از تبلیغات فریبنده صنایع دخانی است كه سلامت افراد جامعه را مورد هجمه قرار می‌دهد.
تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان داده است كه در هر هشت ثانیه یك نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. نتایج تحقیقات حاكی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به كشیدن سیگار كنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادی كه به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نكشیده‌اند، خواهند مرد. تنها سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلكه مجموعه‌ای از مسائل و مشكلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد كه می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌كند. با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود كه این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود. افراد سیگاری ‌٤٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، كدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند. استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود كردن جریان خون در عروق پوست می‌شود. پوست افراد سیگاری خشك و دارای خطوط و چین‌خوردگی‌های ریزی در اطراف لب‌ها و چشم‌هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha