برای ایجاد نظم گاهی باید عدالت را قربانی کنیم!

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان، تهران به عنوان پایتخت  ایران بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و در طول این دو دهه رشد عجیب و چشمگیری داشته است و هر روز ناشناخته‌تر از قبل می‌شود. وسایل نقلیه عمومی نقش پررنگی در بهبود مشکلات مصرف انرژی و محیط‌ زیست ارائه می‌کند. به خصوص این روزها که آلودگی هوا به مشکل لاینحل مدیران شهری بدل شده است. مترو با وجود قدمت پایینی که دارد نقش پررنگی را در جابجایی مسافر ایفا می‌کند اما شلوغی و ازدحام یکی از مشکلات استفاده از مترو است. حتی اخیراً اتفاقات ناگواری که باعث مرگ یک مسافر بر اثر ازدحام شد مسئولین را به فکر انداخت واگن‌های مترو را به درهای شیشه‌ای مجهز کنند. با وجود مشکلاتی که به آن اشاره شد وجود دستفروشان در مترو  که هرروز تعدادشان بیشتر و بیشتر می‌شود. بار مضاعفی است که به این سیستم حمل و نقل تحمیل می‌شود. هر چند این پدیده یک معضل اجتماعی خطرناک بشمار نمی‌رود اما مسئله‌ای هم نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت. مطمئناً در بین دستفروشان مترو افراد محتاجی که با این کار امرار معاش می‌کنند وجود دارد اما اعمال عدالت اجتماعی نیازمند برخورد منطقی و دور از احساس است.

آمارهایی که درمورد دستفروشان مترو وجود دارد می‌گوید تنها 33 در صد از زنان فعال در مترو سرپرست خانواده‌شان هستند و بقیه با انگیزه فرار از زندگی روزمره و تأمین نیازهای ثانویه اقدام به دستفروشی می‌کنند. غیر از ضربه‌ای که این فروشندگان به نظم عمومی می‌زنند و فضا را اشغال می‌کنند قربانی بعدی این معضل کاسبانی هستند که مالیات و اجاره مغازه می‌دهند و موظفند اجناس استاندارد ارائه کنند. شاید تنها راه حل برخورد با این معضل استفاده از فضاهای مرده ایستگاه‌ها و بدون نگاه درآمدی به این غرفه‌ها است.

احسان مقدم، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل مترو در گفت وگو با «امید ایرانیان» در پاسخ به این سؤال که راهکار مقابله با پدیده دستفروشی در مترو چیست، پاسخ داد: «اغلب مردم خواهان داشتن آرامش در طول سفر درون شهری هستند اما در برخورد با دستفروشان احساسی برخورد می‌کنند. روحیه دل رحم مردم در برخورد با این افراد مانند برخورد با متکدیان است. وقتی اجناس دستفروشان متقاضی دارد ما نمی‌توانیم جلوی ورود آنها را به مترو بگیریم. در حالیکه استفاده از فضای مترو به نفع هیچ کس نیست. فروش جنس در چنین فضایی اصلاً منطقی نیست. اجناسی هم که توسط دستفروشان ارائه می‌شود از استاندارد کافی برخوردار نیستند و هیچ کنترلی روی آنها وجود ندارد. اما مردم توجهی به این موضوع ندارند. بزرگ‌ترین مشکل در برخورد با این موضوع این است که هیچ قانونی برای مقابله با  اینها وجود ندارد.»

مدیرروابط عمومی مترو درباره بحث فرهنگسازی و تغییر نگرش مردم افزود: « ما از طریق نصب تابلو معضلات و مشکلات خرید از دستفروشان را به مردم گوشزد کرده‌ایم حتی  از طریق ساخت انیمیشن و پخش آنها در کانال‌های تلگرامی، رسانه‌های مجازی و آل سی دی‌های داخل مجموعه مترو سعی کردیم این نگرش مردم را در مورد این موضوع بهبود ببخشیم. هرچند گمان می‌کنم تبلیغات گسترده‌تری نیاز است و همکاری رسانه‌ها و حتی تلویزیون را می‌طلبد. مردم باید توجیه بشوند که این روش درستی برای صدقه دادن نیست .»

مقدم درباره ساماندهی دستفروشان مترو گفت: « قصد داریم در هر ایستگاه دو تا سه غرفه برای بانوان دست فروش اختصاص دهیم و برای آقایان در شب بازارها و روزبازارها کار فراهم کنیم. این کارها انجام شد اما حرف اینها این است که ما غرفه نمی‌خواهیم. می‌خواهیم داخل قطار راه برویم. پس از ساماندهی دستفروشان چنانچه افرادی در داخل مترو دستفروشی کنند با آنها  برخورد جدی‌تری خواهد شد.»

شناسایی زنان بدسرپرست

احمدی بافنده، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران در گفت وگو با «امید ایرانیان» در پاسخ به این سؤال که برای ساماندهی دستفروشان اقدامی شده یا نه گفت: «برای ساماندهی زنان دستفروش، با ستاد توانمندسازی زنان هماهنگی‌های لازم انجام شده است چرا که این ستاد اطلاعات کاملی از وضعیت و تعداد زنان بدسرپرست و بی سرپرست تهران دارد و می‌تواند به راحتی دستفروشان نیازمند را از غیر نیازمند که ساکن تهران نیز نیستند و دستفروشی را به عنوان شغل انتخاب کردند تمیز دهند و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته این ستاد نسبت به ارائه آموزش‌های لازم و مرتبط اقدام می‌کند. چراکه ممکن است زنیکه در مترو تهران دستفروشی می‌کند دارای حرفه و تخصص دیگری باشد اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته شغل بهتری انتخاب کند که با این روش به آنها کمک خواهد شد.»

احمدی بافنده با بیان اینکه در مرحله بعدی و پس از ساماندهی‌های صورت گرفته، با پلیس نیز تفاهم نامه‌ای امضاء خواهیم کرد تا در ساماندهی دستفروشان باقی مانده به مترو کمک کنند، افزود: «البته درحال حاضر ساماندهی در دستور کار قرار دارد و تنها در صورت ضرورت استفاده از قوه قهریه مد نظر قرار خواهدگرفت.»

او  با بیان اینکه تفاهمات لازم با سایر سازمانها برای ساماندهی دستفروشان انجام شده است اظهارکرد: «دستورالعمل شناسایی دستفروشان آماده ابلاغ است. فرم‌هایی که شامل آدرس، مشخصات،حرفه و... است بزودی میان دستفروشان توزیع خواهد شد. بسیاری از این دستفروشان به صورت هماهنگ و شبکه‌ای فعالیت می‌کنند. یعنی دو دستفروش با یک کالا در یک خط فعالیت نمی‌کنند و یا دستفروشان مشخص می‌کنند که هر کدام در کدام واگن فعالیت کنند، مبارزه با این شبکه کار مدیریت شهری نیست؛ مسئولیت آن اگر با نیروی انتظامی یا مراجع قضایی است، خود به این موضوع ورود پیدا کنند. زیرا مسئولان مترو حق ندارند مانع ورود افراد به مترو شوند. به طور مثال فردی که قصد دارد با ساکی بزرگ به مقصد ترمینال جنوب برود، چگونه با ساک یک دستفروش تشخیص داده شود و ما نمی‌توانیم به این نوع مسائل ورود پیدا کنیم»

علی صابری حقوقدان شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر احساساتمان از قانون پیشی بگیرد باید حضور این افراد در مترو را تحمل کنیم، خاطرنشان کرد:«طبق قانون فعالیت دستفروشان حالت سد معبری پیدا می‌کند و باید جمع آوری شوند. اما این اقدام از ریشه خلاف قانون است و با ماده 55 قانون شهرداری مغایرت دارد و نیازی به وضع قانون تازه‌ای نیست. »
وی با اشاره به اینکه طرح موضوعات این چنینی احساسات بسیاری را جریحه دار می‌کند، اضافه کرد:« بهانه‌هایی همچون اگر این افراد دستفروشی نکنند برای خرج و مخارج خود چه باید بکنند و دستفروشی از دزدی بهتر است برای عدم اقدامات و راهکارهای مناسب و قانونی در این زمینه است چرا که در اصل جمع آوری و ساماندهی دستفروشان کار بسیار سختی است و شاید هیچ مسئولی زیر بار انجام این اقدام نرود و هیچ فردی تبعات آن را نپذیرد.»

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: «معتقدیم که گاهی نظم آنقدر مهم می‌شود که عدالت باید فدای آن شود چرا که رسیدن به عدالت برای تک تک افراد ممکن نیست.به گفته صابری؛ به طور قطع برخی از دستفروشان نیازمند هستند اما برای ایجاد نظم گاهی باید عدالت را قربانی کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha