در تازه‌ترین اظهار نظر در باره برنج‌های آلوده یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: یا باید مصرف برنج‌های آلوده وارداتی كم شود یا اینكه چون میزان مصرف برنج در كشور بالاست این برنج‌های آلوده را می‌توان با برنج‌های دیگر مخلوط كرد.

وزارت بهداشت: آلودگی برنج‌ها را نه تأیید و نه رد می‌كنیم

این در حالی است كه احمد شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت كه چندی پیش از سوی وزیر بهداشت وعده داده شده بود ایشان گزارشی در باره وضعیت برنج‌های آلوده ارائه خواهد داد، در نشستی خبری اعلام كرد: آلوده بودن برنج‌های وارداتی را نه تأیید و نه رد می‌كنم؛ چرا كه احتیاج به بررسی بیشتر دارد. چنانچه 8نمونه آلوده را مجلس در اختیار ما بگذارد یك بار دیگر آنها را آزمایش می‌كنیم.

نشست خبری معاون وزیر بهداشت

پس از اعلام آلوده بودن 8نوع برنج وارداتی و معرفی اسامی آنها از سوی مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت در نشستی خبری اعلام كرد كه این 8 نوع برنج بدون وجود ناظر از سوی این وزارتخانه آزمایش شده است و به همین دلیل آلودگی این برنج‌ها هنوز به اثبات نرسیده است.

به گزارش ایلنا، احمد شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: در مورد این 8 نمونه برنج وارداتی نمی‌توانیم به صراحت بگوییم كه آلوده هستند؛ در این خصوص بحث شخصی ندارم بلكه تخصصی است و تفاوت اعلام شده به‌دلیل وجود روش‌های مختلف آزمایشگاهی و نمونه‌برداری‌های گوناگون است.

وی ادامه داد: در گذشته 70نمونه برنج وارداتی، آلوده به سم آرسنیك اعلام شد اما بعد از آن به 13نوع و هم‌اكنون به 8نوع برنج آلوده تنزل یافته است؛ به‌نظر می‌رسد روش‌های متفاوت، اختلاف‌نظر را ایجاد كرده است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: اگر برنج‌ها آلوده باشند ما مسئول هستیم و نمی‌خواهیم در این ارتباط سیاسی‌كاری كنیم. ما هم خانواده داریم كه از این برنج‌ها استفاده می‌كنند. این یك مسئله اخلاقی است و قبل از ورود من به مجموعه وزارت بهداشت آلوده بودن برنج‌ها مطرح شده و از سوی من پیگیری می‌شود.

شیبانی افزود: ابتدا آلوده بودن به سم آرسنیك را مطرح كردند و رقمی تعیین شد كه تاكنون نیز كنترل دقیقی از این وضع در كشور دنبال نمی‌شده است. در حال حاضر اگر متوجه شویم كه محصول آلوده است جلوی آن می‌ایستیم و پشت‌مان به جایی گرم نیست. اختلاف‌نظر وجود دارد و چیزی پشت پرده وجود ندارد.

وی گفت: بحث من رد نظر مجلس مبنی بر آلوده بودن برنج‌ها نیست اما بحث تخصصی است و آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی هنوز برایشان ثابت نشده كه این برنج‌ها قابل مصرف نیست؛ ممكن است در آینده بگوییم آلوده هستند اما این قضیه هنوز به اثبات نرسیده است.

تعداد برنج‌های آلوده وارداتی، بین8 تا 10 نوع

سید اكبر رنجبرزاده، عضو كمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با آخرین اعلام وضعیت برنج‌های آلوده وارداتی در مجلس افزود: این موضوع در كمیسیون بررسی شده و نماینده وزارت بهداشت، رئیس مؤسسه استاندارد و نماینده كمیسیون بهداشت مجلس با ارزیابی‌هایی كه انجام داده‌اند مشخص شده كه چند نوع از برنج‌ها دارای میزان آرسنیك و فلزاتی بوده‌اند كه بیش از حد استاندارد تعریف‌شده در وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: بنابراین قرار شده نظارت بیشتری بر مبادی ورودی كشور برای آن دسته از برنج‌هایی كه استاندارد وزارت بهداشت را ندارند ایجاد و همچنین تغییراتی در حد متعارف برای برنج‌های جدید تعیین شود.

عضو كمیسیون بهداشت مجلس تعداد برنج‌های آلوده وارداتی را بین8 تا 10 نوع عنوان كرد و گفت: این تعداد از میان 60نوع برنج وارداتی آزمایش شده است كه فلزات بالا و سم آرسنیك را داشته‌اند. رنجبرزاده اضافه كرد: به‌دلیل میزان مصرف بالای برنج در كشور اثراتی كه سم موجود در این برنج‌ها می‌گذارد نیز به‌مراتب بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید مصرف برنج را تا حدودی كاهش داد.

وی در رابطه با اینكه هم‌اكنون این برنج‌ها در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، گفت: توصیه بهداشتی خاصی برای مصرف‌كنندگان نداریم و شاید پلمب شدن انبارهای برنج كار سختی باشد بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود كه برنج‌های دیگری وارد كشور شود یا با انواع برنج‌های سالم مخلوط شوند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان كرد: به هر حال به‌نظر می‌رسد بهترین روش در حال حاضر این است كه مصرف‌كنندگان تا حدودی مصرف اینگونه برنج‌ها را در برنامه روزانه خود كاهش دهند

همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha