خیلی ها بر این باور هستند که زنان بهتر از مردان می توانند چند کار را در یک زمان انجام دهند. تا به حال شواهد کافی برای این تعمیم وجود نداشت اما مطالعه ای جدید این نقطه ضعف مردان را تأیید می کند و دلیل آن را تفاوت عملکرد مغز زنان و مردان در تقسیم توجه می داند.

چرا مردها نمی توانند چند کار را با هم انجام دهند؟

سلامت نیوز: خیلی ها بر این باور هستند که زنان بهتر از مردان می توانند چند کار را در یک زمان انجام دهند. تا به حال شواهد کافی برای این تعمیم وجود نداشت اما مطالعه ای جدید این نقطه ضعف مردان را تأیید می کند و دلیل آن را تفاوت عملکرد مغز زنان و مردان در تقسیم توجه می داند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی؛ در این پژوهش که در مورد تفاوت های جنسیتی در عملکردهای تغییر توجه مردان و زنان انجام شد محققان روسی با آزمایش 140 مرد و زن 20 تا 65 ساله از آنها خواستند که توجه خود را بین دو هدف با نظمی شبه اتفاقی تغییر دهند. وظیفه آن‌ها این بود که اشکال را بر اساس شکل مربع یا گرد بودن طبقه بندی کنند و سپس آن‌ها را بر اساس اعداد یک یا دو دسته بندی کنند. درواقع هدف این بود که بدانند مغز مردها به هنگام آزمون های انجام چند کار همزمان چه مقدار انرژی صرف می کند و چه مناطقی از مغزشان فعال می شود.

صرف نظر از جنسیت یا سن، تغییر از یک تکلیف به تکلیف دیگر معمولاً نواحی خلفی جانبی مغز یعنی لوب های آهیانه ای و پس سری را درگیر می کند. یافته های این تحقیق نشان داد که مردان جوان 20 تا 30 ساله در مقایسه با زنان فعال سازی دوجانبه بیشتری در نواحی پیش پیشانی و فعالیت بالاتری در لوب آهیانه ای راست داشتند؛ بنابراین سن هم تأثیر زیادی در نتایج داشت. این فعال شدن مغز در افراد بالغ جوان‌تر مشاهده شد اما با افزایش سن گسترش یافت. بااینکه هیچ همبستگی بین سیگنال های تصویربرداری کارکردی وابسته به میزان اکسیژن خون و سن در زنان 20 تا 40 ساله و مردان 20 تا 55 ساله مشاهده نشد اما محققان می گویند بعد از این سن تعداد نواحی مغزی فعال هم در مردان و هم در زنان بیشتر می شود اما در میان زنان و مردان 51 تا 65 ساله تفاوت شاخصی ازنظر تقسیم توجه در انجام چند کار دیده نشد.

به‌طورکلی این مطالعه نشان داد که مردان از منابع بیشتری در مغزشان استفاده می کنند تا بین دو تکلیف جا به جا شوند درحالی که زنان این کار را راحت تر انجام می دهند و مغزشان چندان احتیاجی به بسیج کردن منابع اضافی در انجام این کار ندارد.

منبع: Healthcare Guys


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha