معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عدد دقیق میزان بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت را همراه ندارم، تا دو هفته آینده بخش عمده این بدهی پرداخت می شود.

پرداخت عمده بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت تا دو هفته آینده

سلامت نیوز: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عدد دقیق میزان بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت را همراه ندارم، تا دو هفته آینده بخش عمده این بدهی پرداخت می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، احمد میدری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع طرح تحول سلامت و بدهی بیمه ها به مراکز درمانی افزود: دلایل مختلفی در آنچه که رخ داده است (بدهی کلان بیمه ها به وزارت بهداشت) موثر بوده است، روند پرداخت خوشبختانه شروع شده است و برای اولین بار دولت پذیرفت که همانند دیگر بخش ها اوراق مشارکت را منتشر کند.

وی گفت: این موضوع در بودجه 95 دیده شده است؛ هیچ وقت در نظام بودجه ریزی برای پرداخت بدهی های دولت به بخش درمان کشور اوراق مشارکت دیده نشده است، اما در این لایحه با اهتمام رئیس جمهور موضوع فروش اوراق مشارکت مطرح شد، چون فروش اوراق مشارکت در این زمینه بدون سابقه قبلی آغاز شد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: آیین نامه آن در مرداد تهیه شد و باید سازمان های بیمه گر و وزارت رفاه دارایی های خودشان را آماده می کردند تا وثیقه گذاشته شود و این نکته برای اولین بار صورت می گیرد.

میدری گفت: وزارتخانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت هر وقت اوراق مشارکت عرضه می کردند، بانک مرکزی تایید می کرد و هیچ تضمینی از سوی کسی که منابع در اختیارش قرار می گیرد صورت نمی گرفت.

وی افزود: به دلایل مختلف دولت دچار کسری بودجه شد و نتوانست منابع را در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دهد.

میدری گفت: دولت 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مصوب کرد و مقرر شد از هفته آینده که پرداخت ها آغاز می شود به فروش برسد که 4 هزار میلیارد تومان آن به فروش رفته و سه روز است که تبادل داده بین وزارت بهداشت و رفاه آغاز شده است.

وی افزود: این اقدام هیچ وقت در دولت سابقه نداشته است و از آنجایی که این طرح جزو بزرگترین طرح های اجتماعی دولت بود، خواسته دولت موفقیت آن است.

میدری با اشاره به ضرورت کنترل تورم گفت: باید بیمارستان‌ها و ورزشگاه های وزارت رفاه مشخص می شد که پشتوانه اوراق مشارکت باشد؛ بالاخره این کار صورت گرفت و چون برای اولین بار بود با یک وقفه زمانی انجام شد.

وی افزود: امیدواریم در دو هفته آینده بخش عمده بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت پرداخت شود، 2 هزار میلیارد تومان وصول شده است، 2 هزار میلیارد تومان دیگر آن نیز وصول خواهد شد تا 8 هزار میلیارد تومان کسری بودجه پارسال پوشش داده می شود.

میدری گفت: رئیس جمهور امروز برای بودجه سال 96 در جلسه اضطراری دستور داد بودجه کافی برای طرح تحول سلامت سال آینده درنظر گرفته شود.

وی افزود: یک عدم تعادل زمانی داریم، سازمان تامین اجتماعی کسری بودجه ندارد بلکه کسری تراز درآمدی دارد و برخی درآمدها در حال وصول هستند، اما چون به لحاظ زمانی تعادل ندارد این بدهی ها به وجود آمده است.

معاون وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی گفت: مقرر بود فقط افراد نیازمند بیمه سلامت شوند، اما حاشیه شهرها و اقشار نیازمند بیش از پیش بینی ها شد.

وی افزود: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تبعا پوشش داده شدند، ولی وقتی رایگان اعلام شد، همه اقشار نیازمند این دفترچه را گرفتند و 20 درصد افراد غیرنیازمند نیز وارد این موضوع شدند که دولت در لایحه برنامه ششم قید کرد همه افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند باید درآمدشان بررسی شود و اگر از سطح نیاز بالاتر هستند باید حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.

میدری با بیان اینکه 80 درصد این افراد حاشیه نشین شهرها هستند گفت: افرادی که در استان های فقیر هستند استقبال بیشتری از این دفترچه کردند و شیرینی طرح تحول برای همین افراد بود و باید ساز و کار به گونه‌ای باشد که افراد غیرنیازمند از گردونه این طرح خارج شوند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: براساس قانون، وزارت رفاه حق بیمه کارگران را به درستی هزینی وزارت رفاه کرده است و هر ساله مطابق قانون عمل کرده ایم.

میدری گفت: در بیمارستان های وزارت بهداشت هر ماه باید تجهیزات خریداری شود و حقوق پرسنل پرداخت شود بنابراین نمی توان به راحتی آمار داد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ارقامی که از سوی تامین اجتماعی براساس آمار دقیق است و دکتر نوربخش باید در این زمینه توضیحات دقیق بدهند.

وی در پایان گفت: راهکاری که در این زمینه اجرا شده است اوارق مشارکت است و در دو هفته آینده 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت میان مراکز درمانی توزیع خواهد شد، بنابراین برخی از مشکلات حل خواهد شد و در مورد افرادی که نیازمند نیستند وزیر کار دستورالعملی ارائه داده است که به زودی ابلاغ می شود و سازمان بیمه سلامت براساس آن افراد غیر نیازمند را از پوشش بیمه حذف خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha