دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 19896

رییس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات با عنوان «دخانیات و بانوان» در ادامه نسبت به افزایش رو به رشد استعمال دخانیات در زنان هشدار داد و گفت: كمپانی‌های بزرگ دخانی دنیا امروز با اسامی ویژه و برندهای خاصی از عطرها و مدل‌ لباس‌های گرانقیمت و یا با تلقین این موضوع كه با سیگار لاغر می‌شوید سعی در معتاد كردن زنان در استعمال دخانیات دارند.

افزایش رو به رشد استعمال دخانیات در زنان

دكتر غلامرضا حیدری وضعیت عدم استعمال دخانیات را نسبت به سالیان گذشته مطلوب‌تر دانست و یادآور شد: اما هنوز در وضعیت ایده‌آلی قرار نداریم.

وی با بیان اینكه زمانی كشیدن سیگار نوعی تشخص به شمار می‌رفت، گفت: اما تصویب قانون جامع مبارزه ملی با استعمال دخانیات از نقاط قوتی بود كه با ابلاغ آن از سوی دولت لازم الاجرا شد كه البته هنوز بسیاری از كشورها از داشتن چنین قانونی محروم هستند.

رییس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، الصاق عكس‌های هشدار دهنده، ممنوعیت مصرف سیگار در اماكن سربسته، افزایش مالیات و اعمال جرایم نقدی را از موارد قانونی برشمرد و افزود: هرچند ایران در زمینه استعمال دخانیات در وضعیت میانه‌ای قرار دارد اما بسیاری از كشورها نظیر نروژ، فنلاند، كانادا و استرالیا در این باره از ایران جلوتر هستند (به علت اجرای كامل قوانین)

دكتر حیدری با بیان اینكه در روند طبیعی مصرف سیگار در جامعه استعمال دخانیات از مردان آغاز می‌شود و افزایش می‌یابد، گفت: پس از آن كه میزان مصرف سیگار در مردان به حد ثابتی رسید استعمال دخانیات در زنان آغاز و افزایش می‌یابد. این در حالی است كه استعمال دخانیات در مردان كمتر می‌شود. به عنوان مثال در كشور انگلستان كه در این فاز قرار دارد 21 درصد زنان و 19 درصد مردان سیگاری هستند.

وی در پایان یادآور شد: هزینه پایین ترك استعمال دخانیات نسبت به هزینه‌های خرید محصولات دخانی در كشور انگلستان سبب شده است تا افراد به سمت ترك استعمال دخانیات رو آورند.

به گفته وی هم اكنون در كشور خدمات ترك سیگار به طور رایگان ارایه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha