معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کسری شدید صندوق های بازنشستگی گفت: این صندوق ها متاثر از فضای اقتصادی کشور، شیوه اداره شان با چالش جدی مواجه است که راه حلش شفاف سازی است.

صندوق بازنشستگی درآستانه بازنشستگی!

سلامت نیوز: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کسری شدید صندوق های بازنشستگی گفت: این صندوق ها متاثر از فضای اقتصادی کشور، شیوه اداره شان با چالش جدی مواجه است که راه حلش شفاف سازی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، میرزایی معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بخشی از مشکلات امروز صندوق بازنشستگی، ناپایداری است یعنی منابع صندوق ها پاسخگوی نیاز حال حاضر و آینده کشور نیست، از سوی دیگر نظام محاسباتی امکان محاسبات شفاف این صندوق را به ما نمی دهد. میرزایی از مجموع 4 صندوق موجود؛ 2 صندوق در اختیار وزارت کار است که با کسری های زیادی روبرو است و البته این مشکل ما نیست بلکه 2 صندوق دیگر هم با همین ناپایداری منابع روبرو اند.

معاون وزیر تعاون افزود: مشکل اصلی این صندوق ها شیوه اداره آنهاست که باید شفاف سازی شود، این صندوق ها تابع فضای اقتصادی کشورند و در شرایط رکود طبیعی است که بازدهی هم نخواهند داشت اما در مجموع با وجود رکودهای اقتصادی کشور در این چندساله اخیر، عملکرد این صندوق ها خوب ارزیابی می شود.

او گفت: شیوه اداره شرکت های سرمایه گذاری وابسته به صندوق ها کاملا شفاف است و 70 درصد از بنگاه های وابسته به صندوق ها در بورس وارد شده اند و مابقی نیز صورت حساب های خود را برای بورس ارسال کرده اند، صندوق های بازنشستگی قدرت انتخاب برای سرمایه گذاری نداشته اند و در حقیقت اینها وارث بدهی های دولت های پیشین هستند.

او افزود: صندوق ها در خلا فعالیت نمی کنند بلکه در محیط عملیاتی کشور فعال اند بطوری که اگر اقتصاد سالم باشد سالم می مانند و برعکس، بنابریان شرایط اقتصادی کشور تاثیر مستقیم بر عملکرد این صندوق ها دارد، آنچه مهم است شیوه اداره این صندوق هاست، بورسی شدن، اصلاح گزارش های مالی، فقدان بازار رقابتی مدیران از جمله چشم اندازهای ما برای اداره صندوق هاست.

او گفت: فقدان منابع، تبعیض و نابرابری در صندوق ها، فقدان پوشش کافی برای 20 درصد از جمعیت کشور، فقدان کفایت به این معنا که میزان بازنشستگی کفاف هزینه های زندگی بازنشستگی را نمی دهد و مهمتر از همه ناپایداری، این صندوق ها را به مرز بودن یا نبودن رسانده است که از جمله چالش های ما در اداره صندوق بازنشستگی است.

او افزود: مجلس از صندوق های بازنشستگی حمایت می کند و این موضوع مهمی است زیرا بسیاری از آسیب های کنونی ما نتیجه لوایح و قوانینی است که در سال های گذشته به عنوان مصوبه تصویب شده بود.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مهمان تلفنی برنامه گفت: اصلی ترین مشکل صندوق های بیمه ای عدم بازدهی این صندوق هاست، اینکه ورودی و خروجی این صندوق ها باید حساب و کتاب داشته باشد، اینکه مجموع نرخ بازدهی  آنها مشخص نیست و از همه بدتر اینکه این صندوق ها دولتی اند، متوسط نرخ بازدهی شان تنها 4 درصد است و به این ترتیب بیش از 90 درصد از منابع صندوق های بازنشستگی از محل مابه التفاوت های دولتی تامین می شود که مغایر اصل 44 است.

او افزود: صندوق تامین اجتماعی نیز متاسفانه دولتی اداره می شود که با مشکلات زیادی روبرو است، آنچه که این صندوق ها را نجات می دهد این است که نباید دولتی اداری شوند زیرا مدیران دولتی صندوق ها را وارد جریانات سیاسی می کنند و به این ترتیب صندوق ها را با چالشی که هم اکنون شاهدیم مواجه می کند.

او گفت: کف نرخ بدون ریسک آن هم در بانکها 17 تا 18 درصد است اما چرا بازدهی کنونی این صندوق ها زیر 4 درصد است؟  ما در اصل 44 می خواستیم مالکیت های دولتی را به مالکیت های خصوصی تبدیل کنیم و جالب آنکه تامین اجتماعی صد در صد خصوصی شده اما توسط دولت اجرا می شود، این در حالیست که این شرکت ها تخصصی نشده اند و در سازمان صندوق اجتماعی، سرمایه گذار اصلی آن 100 درصد کافرمایان و کارگرانند اما در نهایت این دولت است که اداره آن را برعهده دارد.

محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس، در خصوص شرایط بیمه ها و صندوق های بازنشستگی در کشورهای مختلف گفت: در هر کشوری شرایط خاصی بر بیمه، بازنشستگی و خدمات آنها وجود دارد. صندوق های بازنشستگی در کشور از چند جهت در رنج هستند گفت: اولا وحدت رویه، صندوق های بازنشستگی در پرداخت ها دچار اختلاف رویه اند و ثانیا نگرانی از آینده که سال به سال و ماه به ماه در حال تغییر است و در نهایت پرداخت های مدیران است که از ماه های اخیر نگرانی های جدی بوجود آمده و جامعه هدف تصور می کنند منابعی که برای آنها در نظر گرفته شده است به شکل درستی استفاده نمی شود.

او افزود: یکی از راهکارها برای برون رفت از نگرانی های جاری و آینده در صندوق های بازنشستگی خود کفا کردن مجموعه ها است که بجز حرکت به سمت خودکفایی این مجموعه ها عملا چاره ای دیگری نداریم؛ خود مجموعه ها باید تلاش کنند به سمت خودکفایی بروند و لازمه آن هم سیاست گذاری صحیح است. مدیریت کارآمدتر در کنار سیاست گذاری صحیح می تواند نگرانی های موجود را برطرف کند.

فرهنگی در مورد ورود صندوق های بازنشستگی به بنگاه داری گفت: بخش قابل توجه ای از دارایی صندوق ها مربوط به رد دیون سال های گذشته بوده است. ورود صندوق های بازنشستگی به بنگاه داری را هم از منظر تهدید هم از منظر فرصت می توان نگریست. مجموعه ای می آید و باید سریع به بهره وری برساند و از جهت فرصت، دولت سرمایه های خود را به صندوق ها داده است و باید از آن استقبال کنند و می توانند  با ورود به حوزه های دیگر برای سرمایه گذاری، فرصت های جدیدی را ایجاد کنند.

محمد حسین فرهنگی درباره حل مشکل بیمه ها در برنامه ششم گفت: کلیه مصوبات ما تا به امروز بسیاری از مشکلات صندوق های بازنشستگی و بازنشسته ها را در بر می گیرد. ما در احکام تصویب شده، وحدت رویه، اصلاح پرداخت ها را در نظر گرفته ایم. از نظر احکام قانونی وحدت رویه در بیمه های درمانی، صندوق های بازنشستگی تناسب دریافت ها را در مصوبات آورده ایم و در بحث های ادغام و عدم ادغام و تجمیع بیمه ها هنوز به اتمام نرسیده است و نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha