بیمه همگانی سلامت از مهم‌ترین وعده‌های‌ دولت روحانی است و بارها رئیس جمهور و وزیر بهداشت از بیمه شدن 11 میلیون نفر به عنوان مهمترین دستاورد دولت یازدهم یاد کردند، اما این طرح به دلیل کارشناسی نبودن در آستانه فروپاشی بوده و دولت همانند یارانه‌های نقدی در حال حذف بیمه‌شدگان است.

حذف 6 میلیون نفر بیمه‌شده از طرح تحول سلامت

سلامت نیوز:بیمه همگانی سلامت از مهم‌ترین وعده‌های‌ دولت روحانی است و بارها رئیس جمهور و وزیر بهداشت از بیمه شدن 11 میلیون نفر به عنوان مهمترین دستاورد دولت یازدهم یاد کردند، اما این طرح به دلیل کارشناسی نبودن در آستانه فروپاشی بوده و دولت همانند یارانه‌های نقدی در حال حذف بیمه‌شدگان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ «در حوزه سلامت توجه به بخش بیمه نیز لازم است. بیمه‌های ما اکنون وضع عجیبی دارند و برخی از دفترچه‌های بیمه مورد پذیرش مراکز درمانی قرار نمی‌گیرد. راه حل این مشکل این است که در گام اول باید پوشش بیمه عام شود و در گام بعدی بیمه‌ها بایستی اختیاری شود»؛ اینها وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال 92 بود.

بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت از مهمترین وعده‌های‌ دولت روحانی است که از جمله حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در برنامه پیشنهادی خود به مجلس نیز بر آن تاکید کرده بود. اجرای بیمه همگانی سلامت در عین حال یکی از تکالیف قانونی وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موارد 32 تا 39 قانون برنامه پنجم توسعه  است که در آن بر شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینههای مستقیم مردم به حداکثر معادل 30 درصد هزینههای سلامت تاکید شده است.

وزیر بهداشت: دولت احساساتی شد و همه را بیمه کرد

اما چندی نگذشت که حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و در ارتباط با مشکلات این طرح اظهار کرد: اولین اشتباه این است که دولت احساساتی شده و گفت که همه مردم را بیمه می‌کنیم. در اینجا هم دارا و هم ندار بیمه شدند و این مثل یارانه نقدی شد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کسری بودجه در طرح تحول سلامت گفت: «پیشنهاد من این بود که چهار تا پنج دهک اول بیمه شوند. عدد مشخص شده 5 میلیون نفر بود و منابع آن 550 میلیار تومان پیش‌بینی شده بود... دوستان 10 الی 11 میلیون نفر را بیمه کردند و سرانه این بیمه برای کسی که 30 سال سابقه قدمت دارد و با کسی که امروز دفترچه می‌گیرد؛ یکی بود و این بود که ما دچار کسری بودجه شدیم.»

روحانی: با افتخار می‌گوییم که همه ایرانیان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند

اما رئیس جمهور نظر مخالفی در این‌باره داشت و در صحبت‌هایش مرتب از بیمه‌شدن همه ایرانیان سخن می‌گفت آن را یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم معرفی کرد. تا آنجا که جشن بیمه سلامت همگانی گرفتند و روحانی در صحبت‌هایش با اشاره به بیمه سلامت گفت: امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم که تمام مردم ایران تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفته اند و این کار بسیار بزرگ بخشی از اجرای عدالت است.

رییس جمهوری با بیان اینکه دو اقدام مهم باید در راستای تکمیل طرح تحول نظام سلامت انجام شود، گفت: یکی همگانی کردن بیمه بود که برای اجرای آن مشکلاتی از جمله نقص اطلاعاتی درباره تعداد افراد فاقد بیمه داشتیم، اما به هر حال طرح از ابتدای امسال آغاز شد و امروز اعلام کردند که تعداد دفترچه‌های صادر شده از 8 میلیون نفر عبور کرده و در مجموع تا به حال 9 میلیون نفر برای گرفتن دفترچه در سامانه ثبت نام کرده‌اند که احتمالاً رقم نهایی افرادی که دفترچه بیمه سلامت همگانی دریافت خواهند کرد در همین حدود باشد.

 

برپایی جشن بزرگ بیمه سلامت در سالن اجلاس سران با سخنرانی رئیس جمهور

روحانی با اشاره به اینکه امروز به نقطه‌ای رسیدیم که به جرأت می‌توانیم بگوییم، تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه همگانی شده‌اند، دستیابی به این موفقیت را افتخاری برای ملت ایران و دولت به عنوان خادم مردم، دانست و اضافه کرد: علاوه بر طرح بیمه سلامت همگانی، باید کیفیت خدمات و کارایی این دفترچه‌ها را نیز ارتقاء دهیم و دیگر اینکه باید در عرصه ارتقاء شاخص‌های بهداشتی که مقدم بر درمان است، بیش از پیش تلاش کرده و فعال شویم.

رییس جمهوری اظهار داشت: برای ارتقاء شاخص‌های بهداشتی باید کار را از مدارس شروع کنیم و فرهنگ عمومی را در این زمینه تصحیح نموده و ارتقاء دهیم. همه رسانه‌ها و همه بخش‌هایی که می‌توانند به ارتقاء شاخص‌های بهداشتی در جامعه کمک کنند باید در این زمینه فعال شوند، بویژه آنکه بسیاری از دستورات دین مبین اسلام نیز علاوه بر جنبه‌های عبادی و دینی، جنبه بهداشتی نیز دارند.

 

وزیر بهداشت: 11 میلیون نفر از اقشار محروم کشور بیمه شده‌اند

دیری نگذشت که وزیربهداشت نیز با رئیس جمهور همراه شد بارها از افتخار بیمه‌شدن یازده میلیون ایرانی در طرح تحول سلامت سخن گفت.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت دستاوردهای خوبی داشته است، گفت: تاکنون 11 میلیون نفر از اقشار محروم کشور بیمه شده اند.

وزیر بهداشت با یادآوری اینکه تنها در مراکز درمانی کشور، حاشیه شهرها و به‌ویژه مناطق محروم، می‌توان عمق این تحول شگرف را دید و درک کرد، ادامه داد: بیمه همگانی که از آرزوهای دیرین مردم و مسئولان کشور بود؛ با اجرای این طرح تحقق یافت و طی دو سال گذشته بیش از 11 میلیون نفر بیمه شدند.

 

 تصریح وزیر بهداشت بر بیمه شدن 11 میلیون نفر از اقشار محروم!!


بیمه 11 میلیون حاشیه نشین در کشور

 


کارشکنی‌بیمه‌ها و عدم پرداخت معوقات بیمارستان‌ها

اما این روزها طرح بیمه همگانی سلامت با مشکلات مالی شدید رو‌به رو شده است؛ سازمان های بیمه‌گر دولتی می‌گویند توان پرداخت معوقات بیمارستان‌ها را ندارند و بیش از 10 ماه است که به آنها بدهکارند.

البته وزیر بهداشت تمام این مشکلات را ناشی از کارشکنی بیمه ها میداند و ‌می‌گوید: بیمه 10 هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است و حدود 12 ماه است که پول پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌ها و... را نتوانسته اند بدهند. 11 میلیون نفر در طرح تحول نظام سلامت، بیمه شدند که بیشتر آنها درآمدی کمتر از 900 هزار تومان داشتند. در حال حاضر که این اقدام موثر انجام شده و کاملا در راستای اهداف انقلاب و نظرات رهبری است، چرا کم لطفی می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: در کجای دنیا تولیت و مسئولیت سلامت تکه پاره است؟ تا دیروز می‌گفتند قانون نداریم، حالا که قانون داریم چرا آن را اجرا نمی‌کنند؟ وقتی بیمه‌ها با وزارت بهداشت هماهنگ باشند بسیاری از این مشکلات وجود نخواهد داشت.

هاشمی با تاکید بر اینکه همه بیمه‌ها می توانند در خود تامین اجتماعی تجمیع شوند گفت: البته به یک شرط و آن اینکه این سازمان بنگاهداری نکند. در کجای دنیا سازمان تامین اجتماعی کشتی و هواپیما دارد، در کجای دنیا تامین اجتماعی هتل و میهمانسرا و کارخانه دارد؟ بیشتر سرمایه این سازمان الان در آن بخش متمرکز شده است .الان مردمی که حق بیمه می‌پردازند آورده‌ای از آن ندارند. من می‌توانم آنقدر شهر و روستا را نام ببرم که حق بیمه می‌پردازند ولی یک مرکز درمانی و بیمارستان در آنجا نیست.

دولت و حذف تریجی 6 میلیون نفر از بیمه‌شدگان در طرح تحول سلامت

حمد میدری که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو به همراه معاون درمان وزارت بهداشت حضور یافته بود، گفت: وزیر رفاه دستورالعملی صادر کرده است که به موجب آن کسانی که نیازمند نیستند و یا دو دفترچه دارند، از بیمه سلامت حذف می‌شوند و امیدواریم با ابلاغ این دستورالعمل مشکل بدهی بیمه سلامت به مراکز درمانی کاهش یابد .

وی همچنین افزود: با فروش اوراق مشارکتی که مجلس محترم تصویب کرده است، تا دو هفته آینده بخش اعظم بدهی سازمان های بیمه گر به بیمارستانها و داروخانه‌ها پرداخت شود.

میدری این خبرها را در پاسخ به صحبت های محمد آقاجانی ، معاون درمان وزارت بهداشت داد و گفت:  بدهی سازمان‌های بیمه گر پایه تا امروز به مراکز درمانی و داروخانه ها به بیش از  11 هزار میلیارد تومان رسیده است و این میزان بدهی کاسه صبر کادر درمان و روسای بیمارستان‌ها را سرریز کرده و بیمارستان ها درحال حاضر با بحران مواجه شده‌اند.

وی افزود: دولت می‌خواست از بیمه نشده‌های محروم  که حدود 5 میلیون نفر بودند، حمایت کند اما در عمل به جای 5 میلیون ، 11 میلیون نفر بیمه رایگان شدند که این اتفاق بار سنگینی بر دوش وزارت بهداشت گذاشت.

«حذف تدریجی کسانی که تا پیش از این حاشیه نشین و نیازمند نامیده می‌شدند»

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: منابع برای 11 میلیون بیمه شده در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت ولی این وزارتخانه به همه بیمه شدگان خدمت ارائه داده است. بنابراین ما دو راه برای عبور از بحران بدهی بیمه داریم و آن اینکه یا به مصوبه دولت برگردیم و 5 میلیون نفر را پوشش دهیم یا منابع را برای بیمه 11 میلیون نفر تامین کنیم .

وی تاکید کرد: البته در مورد سازمان تامین اجتماعی  وضعیت متفاوت است و مشکل نبود بودجه نیست. مشکل اینجاست که در این سازمان سرانه درمان بیمه  شدگان صرف درمان آنها  نمی شود.  در سال 95 ، 8 هزار میلیارد تومان سرانه درمان بیمه شدگان این سازمان بوده  اما وزارت بهداشت فقط 370 میلیارد تومان دریافت کرده است. بیمارستانهای ملکی سازمان تامین اجتماعی  تاخیر در دریافت ندارند ، ولی 600 بیمارستان  زیر مجموعه وزارت بهداشت یک سال است طلب خود را  دریافت نکرده اند.  این نشان می دهد این سازمان با نبود بودجه مواجه نیست.

پیشنهاد حذف 6 میلیون نفر بیمه‌شده

 آقاجانی افزود: سهم درمان  بیمه شدگان در قانون تامین اجتماعی نه بیست و هفتم است که  متاسفانه این رقم در بخش های دیگر هزینه می شود، در حالی که کارگران بیمه شده این سازمان بخش مهم خدمات درمانی خود را از بیمارستان های وزارت بهداشت می گیرند.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: راهکار ما برای حل مشکلات مراکز درمانی و بدهی بیمه ها در مورد سازمان بیمه سلامت این است که یا به همان مصوبه دولت مبنی بر بیمه کردن 5 میلیون وفادار باشد یا اگر می خواهد 11 میلیون نفر را بیمه کند، منابع آن را  هم تامین نماید. سازمان تامین اجتماعی هم برای حل  مشکلات خودش راهی به‌جز هزینه کرد سهم درمان کارگران پیدا کند و سهم درمان کارگران را فقط صرف درمان آنها کند.

خطر فروپاشی نظام سلامت

در هفته های اخیر به دلیل تاخیر در مطالبات بیمارستان ها و پرسنل درمانی و همچنین بدهی دولت به شرکت‌ها دارویی و تجهیزات پزشکی، نظام سلامت را با خطر جدی رو به رو کرده است؛ به‌گونه ای که بسیاری از داروسازان اعلام کردند توان ادامه همکاری با بیمارستان‌های دولتی را ندارند خطر کمبود دارو در این بخش احساس می‌شود. همچنین انجمن داروسازان نیز بارها نسبت به تجمع و قطع همکاری با دولت هشدار داد.

از طرفی پرستاران و پزشکان نیز که پرداختی‌های آنها مدتهاست با تاخیر رو به رو است نسبت به این وضعیت گله‌مند هستند و در برخی مناطق مثل دانشگاه علوم پزشکی زنجان تهدید به اعتصاب کرده‌اند.

حال باید دید کشتی نظام سلامت که از روز اول با توجه به انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس پیش رفت در این گرداب ایجاد شده مالی و دعواهای سیاسی کابینه غرق خواهد شد یا خیر.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha