رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس در یک دهه اخیر به صورت مستمر بر تحولات زمین، نظارت می‌کند، گفت: متاسفانه در غرب تهران، یک مقدار فرونشست‌ها سریع‌تر است و کارشناسان علت آن را، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و عدم نفوذ آب مطرح می‌کنند.

تشدید فرونشست زمین در غرب تهران

سلامت نیوز:رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس در یک دهه اخیر به صورت مستمر بر تحولات زمین، نظارت می‌کند، گفت: متاسفانه در غرب تهران، یک مقدار فرونشست‌ها سریع‌تر است و کارشناسان علت آن را، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و عدم نفوذ آب مطرح می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،اسماعیل نجار؛ معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران ، با تاکید بر تاب‌آوری و ایمن‌سازی کشور در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی اظهار داشت: اساس کار در بحث مدیریت بحران پیشگیری است؛ ما نمی‌توانیم؛ جلوی زلزله را بگیریم و هیچ دانشی امروز به این نتیجه نرسیده است و یا اینکه نمی‌توان زمان وقوع زلزله را پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه اگر ساخت‌وسازها درست باشد، طبیعتا در حوادث خسارت جانی یا مالی به شدت کاهش می‌دهیم، افزود: بحث اول جانمایی درست است؛ ما نمی‌توانیم؛ روی گسل ساخت‌وساز انجام دهیم، استاندارها را رعایت نکنیم و دانش و خرد لازم را به کار نبریم و بعد بگوییم زلزله آمد، نباید شاهد خرابی باشیم. یا به طور مثال در مسیر مسیل‌ها خانه بسازیم، بعد بگوییم؛ نباید خراب شود. بنابراین مکان‌یابی برای ساخت‌وساز بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه نکته دوم، آزمایش خاک است، افزود: اینکه بر روی چه خاکی چه ساختمانی بنا کنیم و چه پایه‌ای را قرار است، بگذاریم مهم است. مساله حائز اهمیت دیگر، مصالح استاندارد است؛ چرا که اگر مصالح استاندارد نباشد، مشکلات فراوانی را شاهد خواهیم بود. کارگر ماهر و بحث نظارت بر ساخت‌وسازها از دیگر موراد حائز اهمیت به شمار می‌رود.

۴ و نیم میلیارد دلار برای ایمن‌سازی مدارس هزینه شد

مقاوم‌سازی و بازساری ۸۵ هزار کلاس درس

رییس سازمان مدیریت بحران به اقدامات انجام شده در طول سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه مدارس، مراکز جمعیتی ما محسوب می‌شوند، باید از ایمنی بالایی برخوردار باشند؛ تاکنون بالغ بر ۴ و نیم میلیارد دلار برای ایمن‌سازی هزینه شده‌است و بیش از ۸۵ هزار کلاس در سطح کشور مقاوم‌سازی یا بازسازی شده‌است.

ایمن‌سازی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی

مقاوم‌سازی زندان‌ها و بیمارستان‌ها

معاون وزیر کشور اضافه کرد: در بحث نوسازی و بازسازی ساختمان‌های روستایی نیز، منهای مکان‌هایی که دچار حادثه می‌شوند، سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار دولت به منظور ایمن‌سازی است و در حال حاضر بالای ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی ایمن و یا ساخت‌وساز شده‌است. مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها به عنوان مراکزی که در حوادث ضرورت دارد؛ سر پا و مقاوم باشند، در دستور کار است.مقاوم‌سازی زندان‌ها هم تا جایی که میسر بوده کمک کردیم و مقاوم‌سازی را انجام دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: سه نگاه در کشور وجود دارد؛ یک نگاه این است که "وزارت شرایط اضطراری" در کشور ایجاد شود و تمام مسائل امدادی زیر نظر این وزارتخانه بیاید و بتواند در یک جایگاه بالا و با امکانات وسیع، کشور را از لحاظ بحران مدیریت کند. نگاه دیگر این بود که مدیریت بحران، در حد معاونت ریاست جمهوری دنبال شود که هنوز هم این دو نگاه وجود دارد.

پیشنهادی برای ایجاد وزارت شرایط اضطراری

باور به بحران در کشور باید تقویت شود

رییس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: نگاه سوم این بود که به این دلیل که وزارت کشور از لحاظ مدیریتی گسترده است، استانداران، فرمانداران و بخشداران با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته می‌توانند؛ دهستان و بخش را مدیریت کنند. با یکی از نمایندگان که صحبت کردم؛ بر این باور بود که با توجه به حوادث گوناگونی که در کشور وجود دارد، سازمان مدیریت بحران باید ارتقا یابد.

معاون وزیر کشور درباره ایجاد وزارت شرایط اضطراری در کشور، گفت:‌ تجربه طولانی که بنده در مدیریت کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها داشتم، به نظر من جایگاه خوبی است؛ منتها در شرایطی که باور به بحران را در خودمان ارتقا دهیم. اینگونه نباشد یک وقتی یک حادثه اتفاق می‌افتد؛ همه دنبال حادثه باشند و باید چه اقداماتی انجام داد و پس از آن هر کسی سراغ کار خودش برود. ما یک کشور حادثه‌خیز هستیم و باید پیش‌بینی و پیشگیری داشته باشیم و امکانات و تجهیزات لازم را فراهم کنیم.

نظارت بر تحولات زمین در تهران توسط دانشگاه تربیت مدرس

تقویت سفره‌های زیرزمینی برای جلوگیری از فرونشست

نجار در پاسخ به این سوال که پیش از این مطرح شده بود که برداشت بیش از اندازه آب‌های زیرزمینی علت فرونشست‌های اخیر تهران است، آیا بررسی در این رابطه انجام داده‌اید؟ گفت: دانشگاه تربیت مدرس در یک دهه اخیر به صورت مستمر بر تحولات زمین، نظارت می‌کند. متاسفانه در غرب تهران، یک مقدار فرونشست‌ها سریع‌تر است و کارشناسان علت آن را، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و و عدم نفوذ آب مطرح می‌کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه عمده آب‌های سطحی از تهران خارج می‌شود؛ البته راهکارهای متفاوتی برای جلوگیری از این روند وجود دارد؛ نخست اینکه سفره‌های زیرزمینی باید تقویت شوند و آب باران را از فاضلاب تفکیک کنیم و حتما منازلی که ساخته می‌شوند، چاه‌های جذبی آب باران را داشته باشند و سطوح پیاده‌روها را  آسفالت نکنیم. از طرفی دیگر جوی‌های آب نباید سیمان شوند تا آب‌های سطحی امکان نفوذ داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha