سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طرح تحول سلامت در اجرا دارای مشکلاتی است، گفت: وزارت بهداشت ابزار لازم برای تولیت حوزه سلامت را دراختیار ندارد.

انتقاد از نبود ابزار تولیت در دست وزارت بهداشت

سلامت نیوز:سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طرح تحول سلامت در اجرا دارای مشکلاتی است، گفت: وزارت بهداشت ابزار لازم برای تولیت حوزه سلامت را دراختیار ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،حقیقت با مقایسه حوزه بهداشت و درمان کشور، قبل و پس از اجرای طرح تحول سلامت در سرویس دهی به مردم، می توان دریافت که این خدمات به هیچ عنوان با گذشته قابل قیاس نیست.

نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهم ترین توفیقات طرح تحول سلامت گسیل متخصصان به مناطق محروم بود، افزود: خوشبختانه دولت با اجرای طرح تحول سلامت به منابع عمومی صرف شده درحوزه سلامت به دقت توجه کرد، به ویژه موضوع یک درصد ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه ها و به طور کلی اینکه سلامت به عنوان یک اولویت مد نظر دولت قرار گرفت از توفیقات طرح تحول سلامت است.

وی با تاکید براینکه طرح تحول سلامت مانند هر طرح دیگری در اجرا دارای مشکلاتی بود، تصریح کرد: این مشکلات بیشتر در ارتباط با عدم اجرای سیستم ارجاع است که متاسفانه این موضوع تا کنون تنها در 2 استان اجرایی شده است، ضمن اینکه متاسفانه طرح پزشک خانواده مرتبط با سیستم ارجاع هم به دلیل مشکلات موجود نتوانست به درستی اجرا شود.

امینی فرد ادامه داد: مسئله عدم پرداخت های موقع دست اندرکاران در حوزه بهداشت و درمان یکی دیگر از مشکلات موجود است، ازسوی دیگر با توجه به مشکلاتی که تاکنون بیمه ها داشتند و عدم تدوین راهنمای بالینی و در نهایت عدم اعمال مدیریت منابع در بخش درمان نیز یکی از مهم ترین چالش های اجرای طرح تحول سلامت است؛ البته بخش بزرگی از این مشکل با ناکارآمدی سیستم بیمه ها در ارتباط است.

این نماینده مردم درمجلس دهم تصریح کرد: با توجه به سیاست های کلی سلامت، وزارت بهداشت مسئول تولیت است اما ابزارهای تولیت را به طور عملی دراختیار ندارد؛ بنابراین همین موضوع باعث شده که اجرای طرح تحول سلامت در حال حاضر با مشکلات بسیاری روبه رو شود، از این رو هیچ راهی جز تکیه برنقاط قوت این طرح برای اجرای آن وجود ندارد.

امینی فرد با تاکید براینکه نمی توان اجرای طرح تحول سلامت را متوقف کرد، گفت: باید درارتباط با صرفه جویی هرچه بیشتر درحوزه منابع از طریق تدوین راهنمای بالینی نظارت موثر وعلمی صورت گیرد، البته منظور نظارت سختگیرانه و بی مورد نیست بلکه می توان با تدوین راهنمای بالینی و فعال کردن پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان یک برآورد دقیق از وضعیت کلی حوزه سلامت داشت و منابع را برابر آنها تخصیص داد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی دیگر از مهم ترین مشکلات موجود را موضوع بدهی بیمه ها خواند و گفت: مجلس 8 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های بیمه سلامت تصویب کرد که متاسفانه به دلیل مشکلات تکنیکی هنوز دراختیار بیمه قرار نگرفته است، بنابراین نمی توان تا بی نهایت منابع را بدون در نظرگرفتن راهنمای بالینی موثر در اختیار بیمه ها قرار داد؛ البته در نهایت بیمه ها در اختیار هر سازمانی قرار گیرد باید تجمیع و اختیارات متناسب با تولیت در دست وزارت بهداشت قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha