دغدغه این نوشتار موافقت یا مخالفت با پیشنهاد ادغام دو وزارتخانه نیست و قصد بیان معایب و مزایای این پیشنهاد را نیز ندارد. بلکه از زاویه ای دیگر به این موضوع می پردازد.

نگاهی به ادغام دو وزارتخانه بهداشت و رفاه از زاویه ای دیگر

سلامت نیوز-*مهوان فلاح:به طور کلی وقتی در موافقت یا مخالفت با مساله ای یا قانونی یا امری از امورات زندگی  صحبت میکنیم می بایست دلایل آن را هم به طور شفاف بیان کنیم. واین یک امری بدیهی و کاملاً قابل دفاع است.

به گزارش سلامت نیوزدغدغه این نوشتار موافقت یا مخالفت با پیشنهاد ادغام دو وزارتخانه نیست و قصد بیان معایب و مزایای این پیشنهاد را نیز ندارد. بلکه از زاویه ای دیگر به این موضوع می پردازد.

وزارت محترم بهداشت تاکنون به طرق مختلف منتقدین طرح تحول نظام سلامت را اعم از نویسندگان و خبرنگاران،  اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه سلامت و  شاغلین و خبرگان نظام سلامت را نادیده گرفته و پاسخ قانع کننده ای به انتقاد ها نداده است.

واقعا دلایل مخالفت ادغام دو وزارت بهداشت و رفاه وتغییر نام آن به وزارت سلامت و رفاه چیست؟
در مصاحبه ای وزیر محترم بهداشت گفت: " تشکیل چنین وزارتخانه ای به نفع کشور و سلامت مردم نیست."
و همچنین :رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز  با بیان اینکه پیشنهاد شده قسمتی از وزارت رفاه یعنی بخش‌های بیمه‌ای زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد، تصریح کرد: پیشنهاددهندگان(کمسیون تلفیق) به دنبال تشکیل وزارت سلامت و رفاه هستند که با این تغییر تنها وزارت تعاون و کارباقی خواهد ماند.

علیرغم اینکه وزارت محترم بهداشت درخواست مدیریت بر نه درصد از درآمد حق بیمه ماهانه ، چهل میلیون نفر بیمه شده  تامین اجتماعی را دارد و یا همان تجمیع بیمه ها را به نفع نظام سلامت می داند چرا با تشکیل وزارت سلامت و رفاه مخالفت کنند؟


اگر این مسئله تجمیع بیمه ها واقعیت یابد وزارت بهداشت علاوه بر اینکه اکنون :
سیاست گذار خدمت ،
فروشنده خدمت،
آموزش دهنده خدمت،
مجوز دهنده خدمت
صادر کننده پروانه کار به ارائه کننده خدمت رسیدگی کننده به شکایات،
تخصیص دهنده بودجه ،
پیشنهاد دهنده بودجه ،
توزیع کننده بودجه ،
تامین کننده ،
قیمت گذار،
تولید کننده خدمت،
نظارت کننده بر خدمت و ارزیاب خدمت، می باشد ،با تجمیع بیمه ها خریدار خدمت هم خودش خواهد بود.


با توجه به این مقدمه برای موافقت با تجمیع بیمه ها و مخالفت با وزارتخانه سلامت و رفاه علت های زیادی را می توان بر شمرد و مهمترین آن به نظر میرسد که این موارد هفت گانه باشد:

1_دسترسی به منابع مالی پایدار و سرشار چهل  میلیون کارگر و بیمه شده تامین اجتماعی

2_ امکان چانه زنی بیشتر و آسان تر برای  تخصیص بودجه سالیانه و تخصیص سهم یارانه ها به نظام سلامت با توجه به جمعیت چهل میلیونی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی
 
3_انحصاری کردن مدیریت و اعمال نظر همه جانبه بر منابع مالی بیمه ها که مهمترین منبع تأمین مالی و درآمدی گروه های خاص در وزارت بهداشت است.

4_تسلط بر تمامی امور مربوط بر نظام سلامت کشور ، در شرایط حاضر تنها جایی که وزارت بهداشت  در حوزه نظام سلامت کشورتسلط صد در صد بر آن ندارد  همین تسلط بر تمامی منابع مالی بیمه هاست.

5_همچنین تسلط محض و بی چون و چرا بر  شورای عالی بیمه
هرچند که اکثریت اعضای شورای عالی بیمه پزشک هستند. اما تحت مدیریت مستقیم وزارت بهداشت قرار ندارند و طبق نظر کارشناسی خود وسیاست مدیران سازمان خود عمل می کنند ونه خواست و یا در خواست وزارت بهداشت.


6_وقتی فقط بیمه ها تجمیع شود،مدیریت بر منابع مالی محقق می شود و دردسر مسئولیت بر سرنوشت رفاهی کارگران هم وجود ندارد،
ولی وقتی دو وزارتخانه ادغام شود،مشکل اینجا خواهد بود که مسئولیت همه امور رفاهی وزارت رفاه به وزارت  بهداشت منتقل می شود و تازه دردسر بزرگ از اینجا شروع میشود که پاسخ به مطالبات کارگران هم پس از ادغام بر وظایف وزارت بهداشت اضافه خواهد شد. که با تجمع چند روز پیش کارگران روبروی مجلس،علت مخالفت وزارت بهداشت بیش از پیش با این ادغام مشخص می شود.

در واقع وزارت بهداشت برای تامین بودجه پایدار طرح تحول سلامت روی حق بیمه پرداختی کارگران، یعنی، نه درصد حق بیمه سهم درمان ، چهل میلیون کارگر بیمه شده تامین اجتماعی حساب خاصی بازکرده است، ولی مسئولیت حل مشکلات و  بهبود رفاه کارگران (بیمه پردازان واقعی) و مهمتر از همه مسئولیت پاسخگویی در مقابل مطالبات کارگران را نمی خواهد بر عهده بگیرد.

7_از این نکته هم نباید غافل شویم که با ادغام دو وزارتخانه ‌طبعا تعدادی از کارشناسان و مدیران وزارت رفاه به وزارت بهداشت تزریق می شوند واین انتقال باعث می شود، همسویی و یکدستی و...در بین مدیران وزارت بهداشت شکسته شود که به هیچ وجه خوشایند وزارتخانه بهداشت نخواهد بود.

*کارشناس پرستاری , کارشناس ارشد مدیریت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha