چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 199066

شیره انگور سرشار از خواصی است که در فصل پاییز نباید از خوردن آن غافل شد. شیره که از انگور گرفته می شود، دارای قند بالایی بوده و بسیار مقوی و مغذی است، ضد نفخ است و در تقویت بنیه بدن تاثیر زیادی دارد، انرژی زا و خون ساز هم است.

خواص شیره انگور در طب سنتی

سلامت نیوز: شیره انگور سرشار از خواصی است که در فصل پاییز نباید از خوردن آن غافل شد. شیره که از انگور گرفته می شود، دارای قند بالایی بوده و بسیار مقوی و مغذی است، ضد نفخ است و در تقویت بنیه بدن تاثیر زیادی دارد، انرژی زا و خون ساز هم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، در منابع طب سنتی ایرانی، شیره انگور را دبس یا دوشاب می نامند. طبیعت این خوراکی، گرم و تر است و بیشتر افراد می توانند از آن استفاده کنند. همچنین بعضی افراد با شیره شربت درست می کنند که روش بسیار خوبی است و طبع شربت نیز گرم است.
شیره نیز همانند خود انگور دارای مقادیری از ویتامین آ، ب و ث است و مصرف آن نیازهای بدن را به این ویتامین ها تأمین می کند.
یکی از بهترین زمان های استفاده از شیره انگور فصول سرد سال است و به دلیل خواص مفیدی که این ماده ی غذایی در درمان و تسکین بیماری های فصل سرما دارد، بهتر است جایی برای آن در برنامه ی غذایی تان باز کنید.


از منظر طب سنتی، شیره انگور خصلت های زیادی دارد:
یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می تواند در کنار بقیه درمان ها شیره انگور را مصرف کند

* مولد خون صالح (خون سالم و طبیعی و بدون مواد زائد) است. اگر از ضعف عمومی بدن رنج می برید یا مبتلا به کم خونی هستید می توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با توجه به اینکه شیره انگور خونساز بوده و مقوی بدن است، افرادی که ضعف عمومی دارند یا مبتلا به کم خونی هستند، می توانند شیره انگور را همراه شیربرنج یا سمنو بخورند یا به صورت شربت، سرکه شیره استفاده کنند.

* افزایش دهنده وزن بدن است. از دیگر فواید این خوراکی شیرین، افزایش حجم عضلات است. به همین دلیل است که ترکیب شیره انگور و ارده کنجد را به کسانی که کارهای سنگین انجام می دهند یا ورزشکار هستند، توصیه می کنند چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می شود.

* یکی دیگر از خواص شیره انگور بازکنندگی گرفتگی هاست و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد.

* یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه حلق است، به همین دلیل افرادی که به خصوص در فصول سرد سال دچار التهاب حلق می شوند و به دنبال آن سرفه می کنند، توصیه می شود که از غرغره شیره انگور با آب استفاده کنند.

* درمان کننده ی صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط ، ضعف احشا و یرقان است.

* برای بیماری های طحال، افسردگی و غضب مفید است.

* برای روان کردن ادرار نیز از آن استفاده می شود.


طرز تهیه شیره انگور

* یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می تواند در کنار بقیه درمان ها شیره انگور را مصرف کند.

* مصرف شیره در افرادی که فشارخون دارند، منجر به افزایش فشارخون آن ها نمی شود اما به درمان و کاهش آن هم کمکی نمی کند.


احتیاط کنید

از آنجا که شیره انگور دارای طبعی گرم است بنابراین خوردن زیاد آن برای افرادی که دارای طبع گرم و خشک هستند، توصیه نمی شود.
همچنین به علت مقادیر بالای قند موجود در آن، افراد دیابتی باید از خوردن آن خودداری کنند.


ویژگی های شیره مرغوب

شیره مرغوب شیره ای است که رنگ آن شفاف بوده و خاک آلود نباشد.


مصلح شیره انگور

مصلح دوشاب یا شیره انگور، تخم ریحان است.


روش تهیه شیره
اگر از ضعف عمومی بدن رنج می برید یا مبتلا به کم خونی هستید می توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید

معمولاً برای تهیه دوشاب، آب انگور شیرین و رسیده را گرفته، صاف کرده و تحت حرارت قرار می دهند تا سه چهارم آب آن تبخیر شود. سپس بر آن خاک رس می زنند و می گذارند تا جرم آن ته نشین شده و شیرین شود. تا زمانی که به آن خاک نزنند، شیره انگور به خوبی شیرین نمی شود و ناصاف خواهد بود.


روش تهیه سرکه شیره

برای تهیه سرکه شیره، باید به میزان یک دهم شیره انگوری که دارید، به آن سرکه انگور خانگی اضافه کنید و برای 2 تا 3 دقیقه آن را بجوشانید تا سرکه و شیره به خوبی با هم مخلوط شوند. در هر بار مصرف هم باید حدود 2-1 قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک لیوان آب حل کرد و نوشید.


منابع:ایسنا/سلامانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha