نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با یک فوریتِ طرحی درباره جایگزینی اعدام برای مجرمان مواد مخدر موافقت کردند. براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه، سوم آذرماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر، با یک فوریت این طرح با ١٤٧ رأی موافق، ٢١ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ١٩٥ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

فوریت علیه اعدام

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با یک فوریتِ طرحی درباره جایگزینی اعدام برای مجرمان مواد مخدر موافقت کردند. براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه، سوم آذرماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر، با یک فوریت این طرح با ١٤٧ رأی موافق، ٢١ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ١٩٥ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، در این نشست عزت‌الله یوسفیان‌ملا به‌عنوان طراح طرح یادشده گفت: آخرین قانون‌نویسی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برمی‌گردد. این در حالی است که جایگاه مجمع، حل اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان است و قانون‌نویسی جزء وظایف این نهاد نیست. حال با گذشت دو دهه از آن مصوبه هیچ‌گونه اصلاحی دراین‌باره صورت نگرفته است. وی ادامه داد: در شرایط کنونی بخش عمده‌ای از اعدام‌ها مربوط به قاچاق مواد مخدر است که متأسفانه کشورهای غربی و بین‌المللی از این مسئله استفاده سیاسی می‌کنند که این موضوع هزینه کلانی را برای کشور به دنبال دارد.
یوسفیان‌ملا افزود: در شرایط کنونی طبق قوانین درباره پرونده مجرمان محکوم به اعدام در شعب دیوان‌عالی کشور با حضور مشاوران بحث و بررسی می‌شود و یک فرایند بسیار گسترده دارد؛ اما در بحث احکام اعدام قاچاقچیان مواد مخدر این فرایند وجود ندارد و حکم این افراد پس از تأیید دادستان اجرائی می‌شود. این در حالی است که آنهایی که محکوم به اعدام می‌شوند، به مفهوم واقعی قاچاقچی نیستند؛ بلکه قاچاقچیان اصلی افرادی هستند که در هتل‌های آنکارا و استانبول این مسائل را مدیریت می‌کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در طرح یادشده بر این مسئله تأکید شد که برخی از موارد اعدام قاچاقچیان مواد مخدر به حکم حبس تبدیل شود؛ زیرا این سؤال پیش می‌آید که اجرای این همه حکم اعدام قاچاقچیان چه نتیجه‌ای داشته؟ از طرفی دیگر در کشورهای دیگر همان‌طور که مجازات قاچاق مواد مخدر را سنگین کرده‌اند، در راستای آن کار علمی نیز صورت گرفته و بین قاچاقچی و معتاد فاصله‌ای را ایجاد کردند؛ اما در ایران، پس از انقلاب که موضوع کوپن مواد حذف شد، عملا معتاد را به قاچاقچیان سپردیم.
در این نشست همچنین مهرداد بائوج‌لاهوتی در مخالفت با یک فوریت طرح یادشده گفت: طراحان این طرح به دنبال کاهش میزان اعدام هستند و این مسئله فکر بدی نیست و باید میزان اعدام در عناوین مجرمانه کاهش داده شود تا در مجامع بین‌المللی مورد خطاب قرار نگیریم. وی ادامه داد: در شرایط کنونی حدود شش میلیون معتاد در کشور وجود دارد. حال این سؤال به وجود می‌آید که این افراد به دست چه کسانی معتاد شده‌اند؛ ازاین‌رو به طور حتم باید با این معضل به صورت ریشه‌ای برخورد شود.
بائوج‌لاهوتی ادامه داد: به نظر من با تصویب طرح یادشده به قاچاقچیان این پیام داده می‌شود که حکم قاچاق مواد مخدر دیگر اعدام نیست و این مسئله راه را برای دیگران باز می‌کند.
همچنین در نشست روز گذشته حسن نوروزی، دیگر نماینده مجلس، نیز در موافقت با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: برای تدوین این طرح اقدامات تحقیقاتی گسترده‌ای صورت گرفته، البته باید درباره اظهارات افراد بگویم که این طرح به معنای حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر نیست و ما با تدوین این طرح به دنبال تشویق قاچاقچیان نیستیم؛ بلکه به دنبال تشدید مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته مواد مخدر و افرادی که به صورت سازمان‌یافته و مسلحانه فعالیت می‌کنند، هستیم. وی گفت: در شرایط کنونی حدود پنج هزار نفر در نوبت اعدام قرار دارند که ٩٠ درصد آنها برای اولین بار حامل مواد مخدر بودند که سن این افراد بین ٢٠ تا ٣٠ سال است. از طرفی دیگر ما نیز معتقد هستیم که مرتکبان جرائم مواد مخدر مفسد فی‌الارض هستند؛ اما کسانی که سردسته این قاچاقچیان بوده‌اند، باید اعدام شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha