شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 19910

رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه لیزر جای خود را به عنوان یک روش درمانی باز کرده از درمان بیش از 15 بیماری با دانش لیزر در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون بخش عمده لیزر درمانی با دانش بومی انجام می شود.

درمان نازایی و پروستات با لیزر‌در‌کشور
محمدرضا رزاقی در گفت‌وگو با مهر در تشریح دستاوردهای لیزر در کشور با تاکید بر اینکه لیزر یک شعاع تابش تک نور است که از مواد مختلف با مکانیزم‌های نوین علمی تهیه می شود گفت: بحث فیزیک لیزر و چگونگی ساخت آن و میزان و قدرت آن در مرکز تحقیقات ملی علوم و فنون لیزری ایران و برخی مراکز تحقیقاتی لیزر در دانشگاه‌های غیرپزشکی دنبال می شود و کاربردهای آن در پزشکی توسط مرکز تحقیقات «کاربرد لیزر در علوم پزشکی» شهید بهشتی در حال انجام است.
او با بیان اینکه روش‌های مختلف درمان از طریق لیزر در همه جای دنیا به تدریج مورد استفاده قرار گرفته است،گفت: ضایعات پوستی و درمان چشم و برخی عمل‌های زیبایی شاید از جمله نخستین درمان‌هایی بودند که پزشکان موفق به انجام آن شدند.
رزاقی همچنین گفت: جاذبه ایجاد شده در درمان با لیزر در رشته پزشکی، انگیزه‌ای شد تا سایر رشته‌ها نیز به این نوع تابش اشعه برای درمان مراجعه کنند و به همین دلیل هم اکنون دایره این درمان وسعت بیشتری یافته و در بسیاری از امراض و بیماری‌ها از روش‌های مختلف لیزر درمانی استفاده می شود. به گفته او در رشته ارولوژیسیون برای درمان برداشتن پروستات، تخریب سنگ‌ها، برطرف کردن تنگی‌ها و سوزاندن تومورهای مثانه از لیزر استفاده می شود. رازقی با تاکید بر اینکه در بحث ناراحتی‌های گوارشی نیز از لیزر برای برطرف کردن تنگی‌ها در مری، روده‌ها یا سوزاندن پلیپ‌ها استفاده شده گفت: در گروه جراحی نیز لیزر، راه درمانی برای عمل واریس و عمل همورویید است. رزاقی با بیان اینکه هم اکنون از لیزرهای کم توان برای از بین بردن کاهش درد در طب فیزیکی و توانبخشی استفاده می شود، گفت: لیزر در رفع برخی مشکلات نازایی و بیماری‌های زنان کاربرد دارد.
رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به افزایش روزافرون گستره علم لیزر در موارد مختلف گفت: هم اکنون مراکز علوم پایه پزشکی در کشور، ترمیم و درمان زخم با استفاده از لیزر را روی مدل های حیوانی آزمایش و استفاده کرده‌اند تا بتوان از طریق این فن‌آوری عملیات خون رسانی به بیمار بدون مشکل انجام شود. رزاقی خبرهای خوبی ازهم از ساخت دستگاه لیزر سنگ‌شن در داخل كشور داد و همچنین گفت: لیزر سبز KTP ساخت داخل را برای درمان پروستات تحویل گرفته ایم و به زودی درمان به وسیله این دستگاه تولید داخل را آغاز خواهیم کرد.
این دستگاه‌ها آزمایش شده‌اند و او از نتیجه آزمایش‌ها راضی است: آزمایشات این دستگاه پس از استفاده روی حیوانات در مرحله کارآزمایی بالینی روی 40 مورد پروستاتی که از بدن خارج شده بود، با موفقیت انجام شد و به‌زودی به عنوان یکی از روش‌های درمان مورد استفاده قرار می گیرد. یكی از برنامه رزاقی وسایر همكارانش درمان بیماری نازایی با روش لیزر است که هم اکنون خارج از این مجموعه و توسط برخی افراد به صورت جداگانه صورت
می گیرد. او همچنین گفت: با توجه به هماهنگی صورت گرفته با مرکز تحقیقات ملی علوم و فنون لیزری ایران این امکان وجود دارد که از پیشنهادات دریافت شده بیشترین استفاده صورت گیرد. هم اکنون نیز با پیشنهاداتی که از سوی مرکز تحقیقات کاربرد لیزر به مرکز تحقیقات علوم و فنون لیزری ارائه شده انواع لیزرها در حال ساخت است و زمینه برای ایجاد یک دانش بومی در این زمینه فراهم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha