فیلم جلسه توبیخ دانش‌آموز كلاس دوم مدرسه سیف در حیاط مدرسه و مقابل دوربین شخصی كه گفته می‌شود آقای بازرس است و سوالات یكی از مسوولان مدرسه (ناظم یا مدیر) به صورت گسترده در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست شده و واكنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

موأخذه برای دویدن در حیاط مدرسه

سلامت نیوز: فیلم جلسه توبیخ دانش‌آموز كلاس دوم مدرسه سیف در حیاط مدرسه و مقابل دوربین شخصی كه گفته می‌شود آقای بازرس است و سوالات یكی از مسوولان مدرسه (ناظم یا مدیر) به صورت گسترده در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست شده و واكنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، كودك در مقابل دوربین ایستاده، مودب و آرام، جرم: دویدن در حیاط مدرسه، حكم: اخراج از مدرسه. واكنش‌ها به این ویدیوی چند دقیقه‌ای از دانش‌آموز اصفهانی تا جایی بود كه آموزش و پرورش استان اصفهان را وادار به واكنش كرد، هر چند روابط عمومی این اداره رفتار نسنجیده معلمان با این دانش‌آموز را «مزاح» خوانده و اعلام كرده كه با خاطیان برخورد می‌كند، اما همه كسانی كه این ویدیو را دیده‌اند معتقدند این رفتار در مدارس پسرانه رفتاری طبیعی است. اما داستان این فیلم چه بود: «قاب پر شده از تصویر كودكی كه با لهجه اصفهانی خودش را به طور كامل معرفی می‌كند، معلم دلیل دویدنش در حیاط مدرسه را كه می‌پرسد، پسر نام دو نفر از همكلاسی‌هایش را می‌برد و می‌گوید كه آنها قصد داشتند او را با خط‌كش كتك بزنند، معلم خط‌كشی كه كودك در دست دارد را نشان می‌دهد و می‌گوید: «پس این خط‌كش دست تو چیكار میكنه؟»

پسر همزمان كه فكر می‌كند می‌گوید: «با خط‌کش بازی می‌كنم، هواپیما درست می‌كنم» معلم حرف از اخراج می‌زند و كودك را تهدید می‌كند كه از او فیلم می‌گیرند، دانش‌آموز در دنیای معصوم كودكانه‌اش هنوز ماجرا را آنالیز نكرده: «یعنی به بابام میگید بیاد ببردم؟» و بعد كه معلم با لحن بیرحمانه‌ای می‌گوید: «ببردت به مدرسه دیگه چون اینجا دیگه جای تو نیست» كودك مطیع و آرام می‌گوید: «چشم» و معلم از او می‌خواهد تا رو به دوربین توضیح دهد كه چرا در حیاط مدرسه می‌دوید. پسر تعریف می‌كند كه از دست دوستانش فرار كرده تا او را اذیت نكنند و معلم از او می‌خواهد رو به دوربین آقای بازرس عذرخواهی كند، پسر «قول مردونه» می‌دهد كه دیگر در حیاط مدرسه ندود و معلم تهدیدش می‌كند كه بار بعدی اخراجش می‌كند، پسر به جمع همكلاسی‌هایش می‌رود، همهمه بچه‌ها ادامه دارد... .»


البته تحقیر و توهین دانش‌آموزان در مدارس اتفاق تازه‌ای نیست، اما شاید ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی باعث شده‌اند تا این رفتارها به بیرون از دیوارهای بلند مدرسه درز كند. رضا در توییتر نوشته: «عین همین بلاها سر ما هم میومد دقیقا یادمه كه ناظم ما به خاطر دویدن تو راهرو مچ دستمو گرفت و فشار داد این ناظم هم دانش‌آموز همون سیستم بوده.» بسیاری از كاربران شبكه‌های اجتماعی برخورد توهین آمیز و همراه با تهدید ناظم مدرسه با دانش‌آموزی كه در ساعت تفریح در حیاط مدرسه دویده را مصداق كودك‌آزاری خوانده‌اند و خواهان برخورد با این معلمان شده‌اند. علیرضا مهدی، مدیر روابط عمومی آموزش و پروش اصفهان پس از افزایش این بازتاب‌ها در فضای مجازی، در مورد انتشار این فیلم و تهدید وی به اخراج از سوی بازرس آموزش و پرورش، گفت: «دانش‌آموز ٨ ساله در مدرسه سیف اصفهان درس می‌خواند و این فیلم چندی قبل توسط مدیران و معلمان از وی ضبط شده است. این اقدام یك بی‌تدبیری و مزاح بیجا بوده كه از سوی همكاران ما سر زده است.» اما در انتهای این فیلم ناظم مدرسه از دانش‌آموز تعهد می‌گیرد كه دیگر در حیاط مدرسه ندود در غیر این‌صورت اخراج خواهد شد و از دانش‌آموز می‌خواهد تا به «آقایان بازرس» قول دهد كه دیگر رفتارش را تكرار نمی‌كند، اما به گفته مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان اصفهان این موضوع كذب بوده و در آن زمان بازرسی به مدرسه اعزام نشده بود. علیرضا مهدی از بازخواست مسوولان مدرسه خبر داد و گفت: در پی این اتفاق مدیر و مسوولان مدرسه به آموزش و پرورش احضار شده و به دنبال تحقیق از آنها در مورد چرایی انجام این اقدام هستیم. پس از توضیحات مدیر و مسوولان و معلمان مدرسه با خاطیان برخورد جدی خواهد شد. همچنین در صورت شكایت خانواده دانش‌آموز به این موضوع نیز رسیدگی می‌كنیم.


اما این ویدیو كه به سرعت در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد باعث اظهارنظر بسیاری از كاربران شد، یكی از كاربران توییتر در واكنش به استقبال از این ویدیو نوشته: «آقا ویدیوی اون دانش‌آموز اصفهانی رو پخش نكنید، میشه مثل داستان شیب بام و اینا آینده‌ش خراب میشه» این نگرانی بسیاری از كاربران بود كه سرنوشت سجاد رضایی هم مثل بیژن شود كه تبعات انتشار ویدیویی كه معلم در كلاس درس از او تهیه كرده بود، باعث ترك تحصیلش شد. یكی دیگر از كاربران اعتراض خود را به رفتار همیشگی برخی كاربران این‌طور بیان كرده است: «من سجاد رضایی فرزند اكبر هستم. قربانی خشونت مسوول مدرسه و سوژه جدید خنده و لودگی مردمی كه با آینده و شخصیت من بازی می‌كنند.» و یكی دیگر از كاربران نوشته است: «دلیل بازخواست خیلی جالب بود، چرا دویدی؟ این سوال از بچه ٧ ، ٨ ساله، نشان از آزادی فكری ورفتاری در تمام اقشار و سطوح جامعه داره!» اما بعضی كاربران كه عادت دارند تا هر سوژه‌ای را فارغ از تبعات و نتایج سوء آن به هجو می‌گیرند، از این سوژه هم نگذشته‌اند و با نام این دانش‌آموز یك اكانت ساخته‌اند و هجوگویی را به اوج رسانده‌اند. اما این رفتارها با واكنش‌هایی هم روبه‌رو بودند: «این ویدیو به ‌نظر من خنده‌دار نیست. اون معلم نباید فیلم می‌گرفت و جلوی بقیه بچه‌ها این بچه ‌رو تهدید می‌كرد. »


این ویدیو چند صباح دیگر از یاد بسیاری از كاربران خواهد رفت، اما تبعات انتشار آن همچنان برای دانش‌آموز هشت ساله‌ای كه عده‌ای شیرین زبانی و صراحت لهجه‌اش را تحسین می‌كنند، ادامه خواهد داشت. شاید زمان آن رسیده باشد كه به گفته كارشناسان نحوه صحیح رفتار در شبكه‌های اجتماعی را آموزش ببینیم و هر چیزی كه ممكن است موجبات خنده كسی را فراهم كند، بدون فكر كردن به تبعاتش منتشر نكنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha