رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: هزینه‌های بالای ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی زنگ خطری برای سیاستگذاران بهداشت و درمان کشور است.

زنگ خطر اختلالات اسکلتی عضلانی در ایران/سهم بستری ها

سلامت نیوز:رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: هزینه‌های بالای ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی زنگ خطری برای سیاستگذاران بهداشت و درمان کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر محمدعلی محسنی بندپی در افتتاحیه سمینار تخصصی فیزیوتراپی در اختلالات اسکلتی عضلانی که در هتل المپیک تهران برگزار شد، افرود: ۴۰ درصد ویزیت پزشکان در دنیا به اختلالات اسکلتی عضلانی بر می‌گردد.

وی اظهارداشت: ۱۹ درصد علل بستری در دنیا و هزینه ای معادل ۵ برابر درمان ایدز، ۳ برابر درمان آلزایمر صرف هزینه های ناشی از اختلالات اسکلتی عصلانی است.

محسنی بندپی گفت: سیاستگذاران بهداشت و درمان با بررسی هزینه های درمان عوارض اختلالات اسکلتی عضلانی باید امروز چاره اندیشی کنند چرا که فردا پاسخگویی سخت تر و پرهزینه تر خواهد بود.

وی در ادامه گفت: همان گونه که نگران درمان سرطان، بیماری‌های قلبی، معاینه و سایر بیماریها هستیم باید بدانیم که فقر حرکتی، تغذیه نامناسب و سونامی سالمندی تهدیدی برای بهداشت و درمان کشور و سلامت جامعه است.

محسنی بندپی افزود: ساز و کار بهداشت و درمان باید برای پدیده سالمندی برنامه داشته باشد زیرا ۲۵ درصد جمعیت ایران در سال‌های آتی سالمند خواهد بود.

وی گفت: اختلالات اسکلتی و عضلانی در جامعه امروز سن و سال نمی‌شناسد و آمارها نشان می‌دهد پنج هزار کودک در کشور از کمردرد رنج می‌برند که اگر این فشار عصبی اسکلتی تعدیل نشود جامعه جوانان، افراد سالمند، کودکان و سایر اقشار جامعه در سنین مختلف با آن عوارض دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در ادامه اظهار داشت: ایران در زمینه ریشه‌کنی فلج اطفال، سکته و سایر بیماری‌ها پیشینه خوبی داشته است که ریشه‌کنی این بیماری‌ها و موفقیت آن به پیشگیری در گام اول بازمی‌گردد.

وی افزود: اگر به فکر پیشگیری اختلالات اسکلتی عضلانی نباشیم بهداشت و درمان کشور به زودی باید هزینه‌های بالایی را متحمل شود و پیشنهاد جامعه فیزیوتراپی این است که با بکارگیری فیزیوتراپیست‌ها در پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی  از هم اکنون به فکر این نیاز جامعه باشند.

محسنی گفت: فیزیوتراپیست‌ها باید پا را فراتر نهند و با حمایت وزارت بهداشت در کلینیک‌های بهداشت و درمان در کنار پزشک عمومی و در گام اول به بررسی تعادل فرد، اختلالات اسکلتی عضلانی، استعداد بروز آرتروز پیشرفته و سایر موارد بپردازند تا با هزینه اندک در گام نخست شاهد ارتقا سلامت جامعه باشیم.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha