این‌که بارش برف و باران که می‌تواند پاکی هوا را به همراه آورد، به یک بحران شهری تبدیل شود، اتفاقی است که از ضعف مدیریت بحران در کشور حکایت دارد. در چند روز گذشته با بارش برف در شهرهای شمالی کشور، اغلب این شهرها به حالت نیمه‌تعطیل درآمدند.

زورآزمایی برف با مدیریت بحران

سلامت نیوز: این‌که بارش برف و باران که می‌تواند پاکی هوا را به همراه آورد، به یک بحران شهری تبدیل شود، اتفاقی است که از ضعف مدیریت بحران در کشور حکایت دارد. در چند روز گذشته با بارش برف در شهرهای شمالی کشور، اغلب این شهرها به حالت نیمه‌تعطیل درآمدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، بارش برف نیمه‌سنگین در بسیاری از شهرهای استان مازندران از شامگاه دوم آذر شروع شد و با ادامه بارش‌ها، کل استان به‌حالت نیمه‌تعطیل درآمد. علاوه بر مسدود شدن راه‌های ارتباطی بین اغلب شهرهای شمالی کشور، دسترسی به بسیاری از امکانات اولیه زندگی هم در این شهرها مختل شد.

به طور مثال در شهرستان آمل شاهد بودیم که به مدت بیش از 20 ساعت، گاز بسیاری از نقاط این شهر قطع شد، حدود یک‌سوم نانوایی‌ها تعطیل کردند و برق بسیاری از نقاط شهر هم قطع شد.

در شهرستان بابل هم قطعی گاز موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان شد؛ حتی برخی دانشجویان مقیم این شهر، مجبور شدند در همان وضعیت در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند.

در مناطق روستایی چالوس، رامسر، کلاردشت و تنکابن هم قطعی برق گسترده گزارش شده است. جاده‌های مسدود شده نیز امکان دسترسی به این روستاها را دشوار کرد.

علاوه بر مسدود شدن اغلب راه‌های روستایی و شهری در استان مازندران، کشاورزان این استان هم نگران محصولات کشاورزی خود هستند، چون هنوز حدود 90 درصد مرکبات مازندران برداشت نشده است که در نتیجه تداوم سرما می‌تواند خسارت سنگینی به کشاورزان این استان وارد کند.

علاوه برمسدود شدن راه‌های ارتباطی، قطع شدن برق و گاز هم در برخی نقاط استان گیلان و گلستان گزارش شده که البته این مشکلات در مناطق روستایی، به مراتب بیشتر از نقاط شهری بوده است.

نباید از خاطر برد که در چند روز اخیر، اقداماتی هم برای مهار بحران صورت گرفته، اما با توجه به گسترده بودن برف و نبود آمادگی، این اقدامات نتوانسته رضایت بسیاری از ساکنان شهرهای شمالی را جذب کند.

برای نمونه مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داده که محورهای اصلی استان گیلان باز شده و براساس آخرین گزارش‌های دریافتی از تیم‌های راهداری و مدیریت بحران، بازگشایی سایر معابر در دست انجام است. همچنین به نقل از این مقام مسئول، عوامل شرکت برق در شهرستان‌های صومعه‌سرا، اقدامات گسترده‌ای برای وصل کردن جریان برق داشته‌اند.

محورهای اصلی ارتباطی در استان مازندران هم به گفته اکبرپور باز است و بازگشایی محورهای مسدود شده نیز کماکان ادامه دارد. برق و گاز در برخی نقاط استان گیلان و مازندران هم که به دلیل بارش برف قطع شده بود، مجددا وصل شده است.

کلانشهرها با بارش برف، قفل می‌شوند

بارش برف و باران، فقط ساکنان شهرهای شمالی کشور را به دردسر نینداخت. در چند روز گذشته، ساکنان پایتخت و بسیاری از شهرهای کشور هم به دلیل بارش برف و باران، امورات روزمره زندگی شان مختل شد.

مرتضی سلیمی، سرپرست سازمان امداد و نجات هلال‌احمر خبر داده که 12 استان مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، قزوین، تهران، خراسان رضوی و شمالی، زنجان، کرمان، فارس و یزد متاثر از وقوع برف و کولاک شد و 1025 مسافر هم توسط امدادگران اسکان اضطراری شدند. در پایتخت هم شاهد بودیم که با شدت‌گرفتن برف، حتی یک شن‌ریزی ساده در برخی معابر هم انجام نشد و خیلی از شهروندان که مجبور به ترک خانه بودند، به دردسر جدی افتادند.

شهرام جباری‌زادگان، کارشناس برنامه‌ریزی شهری در گفت‌وگو با جام‌جم به مشکل دیگر این روزهای برفی اشاره می‌کند و می‌گوید: در روزهای برفی، شهروندان از خودروهای شخصی بیشتر استفاده می‌کنند، چون توسعه سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف پیش می‌رود و افراد را به استفاده از آن ترغیب نمی‌کند در نتیجه شاهدیم که در این روزها، ترافیک سنگینی در بسیاری از جاده‌های درون‌شهری وجود دارد.

نقص فنی برخی خودروها در روزهای برفی، کند شدن حرکت و افزایش تعداد تصادفات به دلیل لغزنده شدن معابر از دیگر دلایلی است که به گفته جباری‌زادگان، ترافیک روزهای برفی را تشدید می‌کند.

مدیریت واحد شهری نداریم

در روزهای بارانی و برفی، تقریبا هر سازمانی ساز خودش را می‌زند و به شیوه دلخواهش تلاش می‌کند با بحران‌های پیش آمده مقابله کند.

جعفر تشکری‌هاشمی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با جام‌جم، به شکل دیگری به این مشکل اشاره می‌کند و می‌گوید: ما مدیریت یکپارچه شهری نداریم که بتواند حوادث غیرمترقبه و بحران‌های شهری را بخوبی مدیریت کند.

البته به اعتقاد این کارشناس شهری، ما در این زمینه با مشکل ساختاری و قانونی هم روبه‌رو هستیم، طوری که قانون جدی برای اعمال مدیریت واحد شهری وجود ندارد.

تشکری‌هاشمی بر این باور است که علاوه بر نبود مدیریت یکپارچه برای مدیریت بحران، خیلی از زیرساخت‌های شهری ما هم فرسوده و ازکارافتاده است که نیاز به نوسازی فوری دارند.

جباری‌زادگان، کارشناس برنامه‌ریزی شهری هم به گونه دیگری حرف‌های، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را تائید می‌کند و می‌گوید: مدیریت شهری به شکل یک زنجیره کاملا به هم متصل است که اگر این مدیریت واحد شهری در بحران‌ها اعمال نشود، برف و باران هم می‌تواند شهرها را نیمه‌تعطیل کند.

در این بین، سوال جدی که مطرح می‌شود این است که وقتی بارش برف و باران می‌تواند بسیاری از شهرها را فلج کند، حال اگر یک اتفاق غیرمنتظره و بزرگ، مثلا یک زلزله شدید اتفاق بیفتد، در آن صورت چه تبعات سنگینی منتظر شهروندان خواهد بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha