قرص سرماخوردگی علاوه بر استامینوفن، داروی ضد حساسیت و ضد احتقان هم دارد و افراد بهتر است مرتب فشارخون را اندازه گیری كنند زیرا اثر داروی فشارخون را كم می كند.

«استامینوفن» كدئین دار یا ساده مصرف كنیم؟

سلامت نیوز:قرص سرماخوردگی علاوه بر استامینوفن، داروی ضد حساسیت و ضد احتقان هم دارد و افراد بهتر است مرتب فشارخون را اندازه گیری كنند زیرا اثر داروی فشارخون را كم می كند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر نوشین محمد حسینی، داروساز در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: اگر شما 1 ، 2 و 3 روز استامینوفن مصرف كردید و سردردتان بهتر نشد و دلیل سردردتان را نمی دانید باید به پزشك مراجعه كنند. مشكل دیگر این است كه وقتی شما مسكن را بی رویه مصرف می كنید ممكن است علائم یك بیماری را پوشش دهید.


وی با اشاره به تفاوتهای استامینوفن كدئین دار با نوع ساده آن ادامه داد: ما در علم داروسازی، اصطلاحی داریم به نام سی نرژیسم یا هم افزایی برخی داروها یك تاثیر خودشان دارند و در كنار داروی دیگر اثرشان بیشتر می شود.


محمد حسینی در ادامه بیان كرد: به طور نمونه استامینوفن ساده 325 میلی گرم یك اثر درمانی دارد وقتی به آن 10 میلی گرم كدئین اضافه شود اثر اون 325 میلی گرم بسیار زیاد می شود؛ و اگر ما بر اثر بیشتر استامخینوفن نیاز داریم؛ اما نخواهیم از دوز بیشتر استامینوفن به علت سمیت كبدی استفاده كنیم، در این موارد از استامینوفن كدئین دار استفاده می كنیم و این در هنگام دردهای شدیدتر استفاده می شود.


وی اظهاركرد: استامینوفن كدئین دار otc نیست؛ ولی استامینوفن ساده دارویotc  است. به علت اینكه مصرف كدئین برای بسیاری از افراد مضر است.


این داروساز در پاسخ به این پرسش كه چه افرادی نباید از كدئین استفاده كنند؟، گفت: افرادی كه یبوست دارند. افرادی كه احتمال وابستگی به كدئین دارند. افرادی كه دوره پس از درمان ترك اعتیاد را می گذارنند و افرادی كه از داروهای خاص استفاده می كنند كه احتمالا این داروها با كدئین تداخل دارند.


وی در ادامه تاكید كرد: در بیمارانی كه شیمی درمانی می شوند پزشك ممكن است ترجیح دهد از استامینوفن 500 میلی گرم استفاده كند ولی از استامینوفن كدئین دار استفاده نكند.


محمد حسینی ادامه داد: استامینوفن كدئین دار ممكن است روی دید فرد، رانندگی كردن، كار با دستگاه های دقیق، اثر گذار باشد. . مصرف بی رویه و بدون حساب آن ممكن است وابستگی ایجاد كند.


این داروسار در پایان این برنامه رادیویی اظهارداشت: برخی از مسكن ها سمیّت كبدی دارند و برخی از آنها سمیّت كلیوی دارند. بنابراین هنگام مصرف مسكن ها، اگر  امكان مراجعه به پزشك ندارید حتی الامكان با داروساز مشورت كنید و اگر بیماری زمینه ای دارید مثلا بیماری های قلبی، كلیوی یا كبدی هنگام خرید داروotc  با دارو ساز مشورت كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha