ششمین كنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فك و صورت امروز (19 خردادماه) در هتل المپیك تهران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،این مراسم كه با حضور محمد هادی ایازی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، مشاور ارشد و سخنگوی شهرداری تهران برگزار شد،‌ دكتر حسین مرتضوی رییس انجمن دهان، فك و صورت گفت: در این كنگره مهمانان و سخنرانان برجسته‌ای از كشورهایی چون پرتغال، اسپانیا، هند، عراق، تایلند، تركیه، ‌ایتالیا، آذربایجان، آلمان، فرانسه،‌ برزیل، آمریكا، ارمنستان و امارات حضور دارند.

وی در ادامه به بیان تاریخچه‌ای از انجمن‌های دهان،‌ فك و صورت پرداخت و اظهار كرد: این انجمن به همت موسسان این رشته چون دكتر یزدی، 35 سال پیش تاسیس شد و اقدامات مثبتی چون برگزاری شش كنگره انجام داده كه چهار كنگره در 5 سال اخیر برپا شده است.

مرتضوی اضافه كرد: پیشینه ایران در رشته جراحی فك و صورت به سالها قبل باز می‌گردد. البته این شاخه از جراحی به صورت نوین در زمان قاجار وارد ایران شد ولی زمانی كه دكتر حسین مهدوی بخش جراحی فك و صورت بیمارستان امیراعلم را راه‌اندازی كرد، بعدها انجمن جراحان فك و دهان شكل گرفت و از سال 61 رشته جراحی فك و دهان و صورت به وجود آمد.

مرتضوی اضافه كرد: حاصل تلاش‌های صورت گرفته ایجاد برنامه‌های رزیدنسی بوده است كه از این میان 9 برنامه در تهران است. علاوه بر آن، 94 دستیار و 240 جراح فك و صورت در سطح كشور فعال هستند.

او با اشاره به فعالیت‌های علمی در زمینه دهان، فك و صورت اظهار كرد: انتشار كتاب‌های گوناگون، ژورنال‌ها و شركت در مجامع بین‌المللی از جمله این گونه فعالیت‌ها بوده است. علاوه بر آن، انجمن دهان، فك و صورت در چند سال اخیر با همت افرادی چون دكتر بهزاد رهسپار با نهادهای بین‌المللی مربوط به این رشته ارتباط خوبی داشته است كه از جمله آنها می‌توان به انجمن فك و صورت آمریكا و برخی ارگان‌های غیرانتفاعی مانند AO اشاره كرد.

او با اشاره به ضرورت برخورداری متخصص این رشته از درجه double degree تاكید كرد: در ایران تنها پنج نفر از این درجه برخوردار هستند، بنابراین تلاش كرده‌ایم مانند كشورهای پیشرفته احراز مدرك دكترای پزشكی میسر شود و این مورد مراحل آخر خود را طی می‌كند.

مرتضوی در ادامه اظهار كرد: در بین 150 انجمن پزشكی وزارت علوم،‌ انجمن جراحان دهان، فك و صورت جزو سه انجمن برتر است و انجمن ما بین 520 سازمان غیرانتفاعی جزو 20 انجمن برتر قرار دارند.

مرتضوی در پایان خبر داد: در كنگره‌ای كه در تركیه برگزار شد مقرر شد كه سال آینده كنگره ما به صورت همكاری مشترك و با شركت اعضای كشورهای بالكان، كشورهای عربی (پان عرب) و تركیه با محوریت ایران برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha