شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 199268

سردردهای میگرنی یکی از بدترین دردهایی هستند که ممکن است دچار آن شوید.

میگرن را ضربه فنی کنید

سلامت نیوز: سردردهای میگرنی یکی از بدترین دردهایی هستند که ممکن است دچار آن شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، آنقدر كه سازمان بهداشت جهانی میگرن را یكی از بیماری‌های ناتوان‌كننده می‌داند و گزارش داده كه هر سال 43درصد از افراد مبتلا به میگرن، لااقل یك روز در سال را به‌دلیل سردردهای میگرنی مرخصی كاری می‌گیرند. جالب اینكه میگرن اگرچه بیماری بزرگسالان است اما حدود 4درصد كودكان پیش از بلوغ میگرن دارند. پس از بلوغ این میزان تا 6درصد در مردان و 18درصد میان زنان افزایش می‌یابد اما به‌تدریج تا 40سالگی شیوع میگرن كمتر می‌شود. درباره این بیماری، علت‌های آن و روش‌های خانگی كنترل میگرن از دكتر رضا رشیدی، پزشك عمومی سؤال كردیم كه در ادامه توصیه‌های او را می‌خوانید.

    میگرن چیست؟

میگرن یك اختلال شدید است كه با سردردهای ملایم یا شدید تكرار‌شونده مشخص می‌شود. سردرد میگرنی یك‌طرفه است، حالت تپشی و ضربانی دارد و از 2 تا 72ساعت طول می‌كشد. فرد مبتلا به میگرن نسبت به نور و صدا حساس می‌شود، سردرد او با راه‌رفتن و حركت كردن بدتر شده و حالت تهوع شدید پیدا می‌كند. به همین دلیل افراد مبتلا به میگرن ممكن است با یك سردردی كه از نظر دیگران ساده به‌نظر می‌رسد، كاملا خانه‌نشین شوند و ترجیح بدهند ساعت‌ها از جمع فاصله بگیرند. اما چرا میگرن می‌گیریم؟ واقعیت این است كه دلیل میگرن هنوز درست شناخته نشده. علت این بیماری تا سال‌ها به گرفتگی عروق خونی در سر ربط داده می‌شد اما حالا آن را ناشی از تغییرات عصبی در مغز و التهاب و انقباض عروق می‌دانند. برخی از پزشكان هم معتقدند كه میگرن ژنتیكی است. اما هر چه كه باشد، میگرن هم مثل بیماری‌های دیگر قابل پیشگیری و كنترل است فقط باید راه‌های آن را بدانید و البته همیشه زیرنظر یك پزشك حاذق باشید.

    پیشگیری قبل از شروع سردرد

درباره میگرن، بحث پیشگیری مطرح است و تقریبا درمان قطعی دارویی برای آن وجود ندارد. داروهای میگرن كمك می‌كنند تا هنگام بروز سردرد، درد كنترل شده یا كاهش پیدا كند و برخی روش‌ها هم می‌توانند كمك كنند كه درد میگرن در نطفه خفه شود و دچار سردرد نشوید. برای پیشگیری از سردردهای میگرنی از این روش‌ها استفاده كنید:
1- ریلكسیشن و آرام‌سازی‌ عضلات در یك فضای آرام، كمك زیادی به كاهش دردهای میگرنی می‌كند. سعی كنید سبك زندگی خود را اصلاح كنید و از استرس به دور باشید. در اوقات بیكاری‌تان فعالیت‌هایی انجام دهید كه آرامتان می‌كنند؛ مثل قرآن خواندن، دعا و مناجات، دوش آب گرم،مطالعه و... .
2- خواب كافی داشته باشید اما از زیاد خوابیدن اجتناب كنید چون بروز سردرد را بیشتر می‌كند.
3- سیكل‌های میگرن تكرارشونده‌اند. دفتر یادداشتی داشته باشید و تاریخ سردردهایتان را بنویسید، غذایی را كه آن روز مصرف كرده‌اید، میزان استرس، وضعیتی كه پس از آن میگرن شروع شده و احساسات جسمی و روحی كه قبل از شروع میگرن داشته‌اید ثبت كنید تا بتوانید به الگوی سردرد میگرنی‌تان دست پیدا كنید.
4- استرستان را كنترل كنید. تنش و فشار روانی بیشترین تأثیر را در عود سردردهای میگرنی دارند.
5- خوب و سالم غذا بخورید و در زمان‌های منظم وعده‌های غذایی و میان وعده‌هایتان را دریافت كنید. گرسنگی به‌شدت احتمال سردرد را بالا می‌برد.

    اگر میگرن دارید...

خیلی وقت‌ها میگرن سرزده سراغتان می‌آید و دردهای وحشتناك آن زندگی‌تان را فلج می‌كند. در این مواقع چاره‌ای ندارید جز آنكه به استراحت و داروهای مسكن روی بیاورید. اما روش‌های دیگری هم هستند كه ممكن است به تشخیص پزشك، برای كاهش دردهای میگرنی شما تجویز شوند. به هر ترتیب اگر میگرن دارید و هراز گاهی با این دردها دست و پنجه نرم می‌كنید، این توصیه‌ها به كارتان می‌آید:
1- با شروع سردرد میگرنی به محلی تاریك، آرام و خنك بروید و سعی كنید از بوها و صداها دور باشید.
2- از داروهای مسكن و ضد‌التهاب مثل ایبوپروفن، ادویل، آسپرین، ژلوفن و... استفاده كنید. ارگوتامین و ناپروكسن هم دو داروی مؤثر هستند.
3- كمپرس سرد یك روش قدیمی و مؤثر برای كاهش سردرد است. برای كمپرس سرد، یك كیسه پارچه‌ای حاوی یخ پشت گردن و روی شقیقه‌هایتان قرار دهید.
4- طب سوزنی و بیوفیدبك تأثیرات خوبی روی كاهش سردردهای میگرنی دارند. در طب سوزنی بخش‌هایی از پوست با سوزنی نازك تحریك می‌شود. در بیوفیدبك هم از تجسم خلاق و كنترل فكر استفاده می‌شود تا وضعیت ذهنی و جسمی بیمار آرام شود. سپس با انقباض و انبساط عضلانی كمك می‌شود بیمار علائم خود را كنترل كند. بیوفیدبك از روش‌های درمانی جدید است و پزشكتان می‌تواند تشخیص دهد كه برای شما مناسب است یا نه.

    تغذیه میگرنی

تغذیه خیلی بیشتر از آنچه فكرش را كنید روی دردهای میگرنی شما اثر می‌گذارد. بعضی غذاها، میگرن را تشدید كرده و برخی دیگر، دردهایتان را كاهش می‌دهند. در اینجا فهرستی از خوراكی‌های مفید و مضر را برای میگرن می‌بینید:
شوری: خیارشور، كنسروها، پفك و چیپس و هر چه كه شور باشد، دارای تركیبی به نام منوسدیم گلوتامات است كه باعث تحریك و تشدید سردردهای میگرنی می‌شود، بنابراین اگر میگرن دارید، دور شوری‌ها را خط بكشید.
شكلات: كافئین در حجم كم، تسكین‌دهنده است اما وقتی حجم زیادی قهوه یا شكلات می‌خورید، تحریك‌پذیری‌تان بالا می‌رود و دردها را بیشتر حس می‌كنید.
سوسیس و كالباس: این گوشت‌های فراوری شده یكی از بدترین محرك‌های میگرن هستند چون تركیبی به نام تیرامین دارند كه می‌تواند باعث تحریك و تشدید سردردهای میگرنی شود.
نوشابه‌های رژیمی: در این نوشابه‌ها از قند مصنوعی آسپارتام استفاده شده كه این ماده هم به‌شدت تحریك‌كننده است.
ویتامین ۲‌‌B: این ویتامین در گوشت گاو بدون چربی، غلات، شیر كم‌چرب یا بدون چربی، قارچ، كلم بروكلی و اسفناج وجود دارد و یكی از بهترین تسكین دهنده‌های میگرن است.
امگا 3: اسیدهای چرب امگا۳ به كاهش شدت و مدت سردرد كمك می‌كنند. این اسیدها را در ماهی قزل‌آلا، سالمون و روغن زیتون می‌توانید پیدا كنید.
آب: آب یكی از بهترین و مؤثرترین درمان‌های سردرد است. كم‌آبی یك عامل ساده اما جدی است كه باعث می‌شود افراد مبتلا به میگرن دچار سردرد شوند. بنابراین به میزان كافی آب بنوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha