یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 199289

یک متخصص طب سنتی، با بیان نکاتی درباره عضلات و مفاصل گفت: نکته طلایی در حفظ سلامت زانوها این است که برای مدت طولانی زانوها را بیحرکت نگذارید و دائم وضعیت آنها را تغییر دهید.

نکاتی ساده برای حفظ سلامت زانوها

سلامت نیوز: یک متخصص طب سنتی، با بیان نکاتی درباره عضلات و مفاصل گفت: نکته طلایی در حفظ سلامت زانوها این است که برای مدت طولانی زانوها را بیحرکت نگذارید و دائم وضعیت آنها را تغییر دهید.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد علی زارعیان، در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: با  انجام ورزش و رعایت تدابیری خاص می توان به سلامت مفاصل به خصوص زانوها کمک کرد و با تقویت عضلات اطراف زانو از درد و ضعف این مفصل کاست. همچنین زمان انجام ورزش های پرخطر یا فعالیت‌هایی که فشار زیادی بر زانو وارد می‌آورند از زانوبندهای استاندارد استفاده کنید.

وی با اشاره به اینکه افزایش وزن یکی از عوامل آسیب به زانوست گفت: هر کیلوگرم کاهش وزن ۴ کیلوگرم بار اضافی را از روی زانو بر می‌دارد و یکی از روش های مفید برای حفظ سلامت زانوها نگهداشتن وزن در محدوده طبیعی است.

دکتر زارعیان با تاکید بر اینکه ورزش های خوب برای زانو، ورزش هایی هستند که باعث ایجاد سایش در زانوها نشوند بیان کرد: پیاده روی ملایم، دوچرخه سواری، شنا کردن و ورزش های کششی قدرتی از جمله بهترین ورزش ها برای زانوها محسوب می‌شوند.

این متخصص تصریح کرد: گرچه انجام ورزش های کششی به صورت روزانه لااقل سه بار در هفته، از راه های مفید در تقویت عضلات اطراف زانوهاست ولی انجام این کار قبل از گرم کردن عضلات، احتمال آسیب به زانوها را افزایش می دهد. به همین دلیل ضروری است که قبل از انجام حرکات کششی با یک پیاده روی ملایم ۱۰ دقیقه ای مفاصل، لیگامان‌ها و تاندون‌ها را نرم کنید و سپس به حرکات کششی بپردازید.

وی افزود: تقویت عضلات شکم و کمر و لگن با حفظ توازن افراد در زمان فعالیت بدنی نیز مانع آسیب رسیدن به زانوها می شود.

زارعیان با اشاره به این‌که پیلاتس (ورزشی برای انعطاف و تقویت اعضای بدن و ذهن) و یوگا انتخاب های خوبی برای تقویت این عضلات هستند گفت: البته افراط در این ورزش ها و عدم توجه به تفاوت های مزاجی در زمان انجام این ورزش ها خود عاملی بر بروز ضعف و آسیب در عضلات و مفاصل به شمار می‌رود. به عنوان مثال بیماران خشک‌مزاج اگر در ورزش هایی مثل پیلاتس افراط کنند، دچار دردهای عضلانی اسکلتی می شوند.

او همچنین اضافه کرد: اگر بعد از ورزش بیش از ۴۸ ساعت درگیر دردهای عضلانی یا مفصلی شدید، باید بدانید که در زمان ورزش به عضلات و مفاصلتان فشار بیش از حد وارد کرده اید و در صورت ادامه چنین روندی آسیب جبران ناپذیر زانوها دور از انتظار نیست. در نتیجه اگر از مشکلات زانو رنج می برید از حرکات سریع و تکرارشونده در هنگام ورزش اجتناب کنید. علاوه بر این، موقع حمل بار باید توجه بیشتری به مفاصل خود داشته باشید و وقتی که وسیله ای را بلند می کنید آن ها را بین دو دست طوری بگیرید که عضلات ساعد و بازوهایتان با جسم درگیر شوند و به مفاصل کمتر فشار وارد آید.

این عضو انجمن طب سنتی تاکید کرد: افرادی که دچار ضعف یا بیماری در مفاصل هستند، بهتر است از نان سبوس دار استفاده کنند و برای رفع عوارض نان سبوس دار همراه آن خوراکی های کمی چرب یا شیرین یا شیر بخورند و از مصرف مواد غذایی شور، تند و تخمیر شده خودداری کنند. علاوه بر این، باید دانست علی رغم تبلیغات فراوان درباره استفاده از سویق (مشابه قاووت در انواع مختلف)، سالمندان، سردمزاجان و افرادی که از درد مفاصل، کمر و نفخ رنج می برند از خوردن سویق متضرر می شوند و باید از مصرف آن اجتناب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha