عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:کم توجهی خانواده ها علت اصلی روی آوردن جوانان به مواد روان گردان است.

علت روی آوردن جوانان به مواد روان گردان چیست؟

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:کم توجهی خانواده ها علت اصلی روی آوردن جوانان به مواد روان گردان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،  دانش تیموری افزود: با توجه به همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان با استان سیستان و بلوچستان و مصرف بیش از حد این مواد در این دو کشور بخصوص "پان" و "ناس"، جوانان استان نیز به پیروی از این الگوی نادرست روی به مصرف این مواد آورده اند.

وی تصریح کرد: پان یک ماده قلیایی بوده و خاصیت سایندگی دندان و لثه را دارد. مصرف این ماده باعث می شود که مصرف کنندگان به بیماری های ریوی و حتی سرطان ریه نیز مبتلا شوند. استفاده از موادی مثل "پان" باعث از بین رفتن دندان و لثه می شود.

تیموری با بیان این مطلب که بوی بد دهان یکی دیگر از مشکلات این افراد است، گفت: این همان نقطه شروع بحران های اجتماعی فرد است.

وی تاکید کرد: درصد ضرر دو ماده پان و ناس مشابه هم بوده و عده ای با تصور غلط ذهن خود این مواد را به عنوان خوش بو کننده دهان مصرف می کنند. مصرف کنندگان این مواد بزاق دهان زیاد ترشح کرده و موجب می شود که مرتب آب دهان خود را بیرون بیندازند و با این عمل ناپسند، دیگر افراد جامعه را نیز دچار بیماری های عفونی خواهند کرد.تیموری با تاکید بر اینکه رسانه ها در آگاه ساختن جوانان از خطرات این مواد نقش به‌سزایی دارند، افزود: مدارس نیز با آموزش های کافی در این رابطه می توانند راهنمایی های کافی را در ترغیب نشدن دانش آموزان به روی آوردن به این مواد داشته باشند. خانواده ها با کنترل فرزندان و ایجاد سرگرمی ها و تفریحات سالم فرهنگی می توانند ذهنیت فرزندان خود را از استفاده از این مواد دور کنند که نقش اصلی و فرهنگ سازی در عدم مصرف این مواد را خانواده ها بر عهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha