یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 199347

کارشناس ارشد محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کاهش حجم آب و خشکسالی های اخیر، تنوع و تراکم جمعیت پرندگان در زیستگاه های آبی استان را به نصف سال های قبل رسانده است.

کاهش پرندگان مهاجر در آبگیرهای اصفهان

سلامت نیوز:  کارشناس ارشد محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کاهش حجم آب و خشکسالی های اخیر، تنوع و تراکم جمعیت پرندگان در زیستگاه های آبی استان را به نصف سال های قبل رسانده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مریم امیدی  افزود: این عوامل موجب کاهش غذا و امنیت پرندگان در زیستگاه های آبی استان اصفهان شده است.
وی اظهار کرد: پرندگان هر ساله در سراسر جهان بطور همزمان در ماه ژانویه سال میلادی برابر دی ماه سرشماری می شوند.
کارشناس ارشد محیط زیست طبیعی استان اصفهان افزود: این سرشماری در 23 سایت استان شامل تالاب ها، آبگیرها، کنار آبگیرها، دریاچه ها، تصفیه خانه ها و سد های خاکی انجام می شود.


وی خاطرنشان کرد: تا حدود 15 سال پیش شمار پرندگان مهاجر درزیستگاه های استان به حدود 20 هزار قطعه پرنده از نوع فلامینگو، انواع اردک ها شامل مرمری، بلوطی، سرسفید، انواع حواصیل و پرندگان کنار آبزی می رسید ولی این آمار در چند سال اخیر کاهش زیادی یافته است.
امیدی گفت : بطوری که در سرشماری های دو سال اخیر جمعیت پرندگان در زیستگاه های آبی استان هم به لحاظ تنوع و هم تراکم کاهش یافته و به بالغ بر 10 هزار قطعه پرنده رسیده است.


وی همچنین در باره وضعیت پهنه تالاب گاوخونی در یک دهه اخیر گفت: پرنده هایی که بطور عمده در این تالاب زیستی می کردند و از گونه فلامینگو بودند در این مدت بسیار کاهش یافته بطوری که پیش بینی می شود در سرشماری دی امسال آمار آنها به 500 قطعه برسد.


وی با اشاره به وضعیت زیستگاه های آبی استان در ماه های مهر و آبان بدلیل وجود مقداری جزئی آب در تالاب ها و آبگیرها گفت: امسال و سال گذشته در همین دو ماه حدود هشت هزار قطعه پرنده در زیستگاه های طبیعی استان مشاهده شدند.


کارشناس محیط زیست طبیعی استان اصفهان افزود: رودخانه زاینده رود از دیگر سایت های آبی استان است که پارسال و امسال پرنده ای در آن دیده نشد و تنها در برخی بیشه زارهای اطراف رودخانه و تصفیه خانه ها تعدادی پرنده مشاهده شد.


وی یادآوری کرد: در پی کاهش منابع غذایی در زیستگاه های آبی استان، پرنده ها در مسیر مهاجرت به نواحی جنوبی تر حرکت می کنند و اگر نیاز به تغذیه، تجدید قوا و امنیت آنها فراهم نشود دچار اختلال سفر می شوند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha