در حالی كه كشور ایران در معرض انواع و اقسام بلایای طبیعی و حوادث گوناگون قرار دارد، متأسفانه مدیریت بحران در كشور در همه بخش‌های آن به عنوان یك مدیریت لوكس در نظر گرفته می‌شود...

در مدیریت بحران همیشه باید از اول شروع كنیم!

سلامت نیوز: در حالی كه كشور ایران در معرض انواع و اقسام بلایای طبیعی و حوادث گوناگون قرار دارد، متأسفانه مدیریت بحران در كشور در همه بخش‌های آن به عنوان یك مدیریت لوكس در نظر گرفته می‌شود...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، در حالی كه كشور ایران در معرض انواع و اقسام بلایای طبیعی و حوادث گوناگون قرار دارد، متأسفانه مدیریت بحران در كشور در همه بخش‌های آن به عنوان یك مدیریت لوكس در نظر گرفته می‌شود، زیرا كارایی مدیریت بحران در كشور ما فقط در حد حرف و سخنرانی و برگزاری همایش و مانورهای نمادین است! در سال‌های اخیر با بارش‌های برف و باران، بیشتر استان‌ها و شهرهای كشور در زیر انواع حوادث، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری متحمل شده‌اند.

در چند روز گذشته بارش برف در استان‌های شمالی، قطع گاز، آب و برق را در وسعت زیاد به همراه داشت و تلاش‌های صورت گرفته برای بازگرداندن اوضاع به حالت اولیه همچنان ادامه دارد و این امر سبب شده است تا شهروندان از مسئولان دارای وظایف گلایه بكنند كه چرا با كمترین بارش باید همه جای شهر به یك دفعه فلج شود. پس نقش مدیریت بحران دستگاه‌های متولی در بخش‌های مختلف چیست؟ چه كسی باید پاسخگو باشد؟ هزینه این خسارت‌ها چرا نباید برای پیشگیری صرف شود.

در حقیقت نبود ساختار منسجم و برنامه‌ریزی شده كه دارای قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باشد در كشور ما در حوزه مدیریت بحران در بحث كلان و خرد وجود ندارد و همین امر سبب شده است تا حوادث كوچك خسارت بزرگ بر جا بگذارد. گویا جایگاه مدیریت بحران در كشور در حد حرف و حدیث باقی مانده است و مراجع قانونگذاری و تصمیم‌گیری به اهمیت این بخش از مدیریت كشور آگاه نیستند و وظیفه خود نمی‌دانند تا ساختار مدیریت بحران و جایگاه آن را در كشور با توجه به اهمیت آن تثبیت كنند. اینگونه است كه با وقوع هر حادثه‌ای باید از اول شروع كنیم و هیچگاه تجربیات در این زمینه به كار گرفته نشده است تا پشتوانه‌ای باشد برای كاهش خسارت‌ها و حوادث احتمالی در این زمینه. همیشه مقصر، حوادث طبیعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha