ارائه تسهیلات برای همراهان بیمار در برنامه تحول نظام سلامت در حالی تحت عنوان ملزومات اعلام شد كه گویی مسئولان نبود سرپناهی مناسب برای اسكان موقت همراهان بیماران در شهر بزرگی چون تهران را امری لازم و ضروری تلقی نمی‌كنند.

تكلیف اسكان همراهان بیمار را چه كسی باید روشن كند؟

سلامت نیوز: ارائه تسهیلات برای همراهان بیمار در برنامه تحول نظام سلامت در حالی تحت عنوان ملزومات اعلام شد كه گویی مسئولان نبود سرپناهی مناسب برای اسكان موقت همراهان بیماران در شهر بزرگی چون تهران را امری لازم و ضروری تلقی نمی‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: «اسكان همراهان بیمار»؛ سناریوی تلخی كه شاید اگر سرما حكمفرمای سرزمین و كلانشهر تهران نمی‌شد بازهم همچون سال‌های قبل به فراموشی سپرده می‌شد و برگی دیگر از هزاران وعده بی‌سرانجام ورق می‌خورد. معضلی كه علاوه بر بار سنگین روحی و جسمی ناشی از سرگردانی و آوارگی، به وجهه شهر آسیب وارد كرده و در سطحی بالاتر و نگاهی كلان‌تر، همراهان بیمار را در هر گروه جنسیتی و رده سنی در معرض آسیب‌های اجتماعی كلانشهری چون پایتخت قرار می‌دهد.

همزمان با ورود موج سرمای بی‌سابقه به كشور بود كه عكس‌های زیادی از شرایط وخیم چادر همراهان بیمار در كنار بیمارستان‌ها منتشر شد و همین بهانه كافی بود تا وعده‌های بر زمین مانده مسئولان یادآوری شود.
 
از وعده ارائه تسهیلات به همراهان تا اعطای دمپایی و لیوان و بشقاب!
در اوج تب و تاب فعالیت‌های وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول نظام سلامت بود كه ساماندهی وضعیت همراهان بیماران نیز جزوی از دستور كار مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفت و حتی برخی معاونین وزارت بهداشت از ارائه تسهیلات برای همراهان بیمار در برنامه تحول نظام سلامت خبر دادند، اما بعد از مدتی گویا دشواری تحقق وعده ساماندهی همراهان بیماران، مسئولان این وزارتخانه را تنها به ارائه ملزوماتی چون دمپایی و لیوان و بشقاب سوق داد.
این در حالی است كه پس از این با انعقاد تفاهمنامه شهرداری و وزارت بهداشت، شهرداری تهران به جای نهادهای حمایتی دولتی دست به كار شد و علاوه بر اخذ قرارداد با هتل آروین در منطقه 6، مركزی دیگر تحت عنوان «همراه‌سرای بیماران جواد الائمه» نیز در این منطقه (خیابان قریب مقابل بیمارستان امام خمینی(ره)) به دلیل وجود 11 بیمارستان، مركز درمانی و كلینیك تخصصی احداث كرد كه در مدت كوتاهی توانست خدمت‌رسانی ارزنده‌ای را نسبت به همراهان بیماران داشته باشد، اما پر واضح است كه این همراه‌سرا برای پوشش حمایتی همه همراهان بیماران در كلانشهری چون تهران كافی نیست.
 
اسكان‌دهی به همراهان بیماران وظیفه كیست؟
ساخت همراه‌سرا در منطقه 6 پایتخت، نمونه‌ای از این اقدامات مثبت بوده كه به گفته شهردار این منطقه، احداث مراحل بعدی این همراه‌سرا هم در دست اقدام است، اما از سوی دیگر این ارگان در پاسخ به انتظارهای پیش آمده، ساخت همراه‌سراها را موضوع ملی می‌داند كه صرف فعالیت شهرداری موجب پایمال‌شدن حقوق شهروندان تهرانی خواهد شد و كارشناسان مسائل شهری ادله خود را نیز مبتنی بر این می‌دانند كه اعتبارات شهرداری تهران از عوارض شهری تأمین می‌شود، بنابراین از لحاظ قانونی نمی‌توان عوارض پرداخت شده از سوی شهروندان پایتخت را برای اسكان شهروندان شهرهای دیگر خرج كرد.  در مقابل، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، احداث همراه‌سراها را در حیطه وظایف وزارت بهداشت توصیف نكرده است و می‌گوید: وظیفه اصلی وزارت بهداشت، درمان بیماران است.
 
خیران به یاری مسئولان بشتابند!
عبور بی‌تفاوت وزارت بهداشت به عنوان متولی امر درمان در كشور از كنار اسكان همراهان بیماران تا جایی است كه سخنگوی این وزارتخانه در ادامه اظهارات خود به صراحت مشاركت سایر سازمان‌های ذی‌ربط همچون شهرداری، وزارت كشور و نهادهای خیریه را در خواست می‌كند.
در نهایت هم مشكل اصلی را مبتنی بر این می‌داند كه بیماران بعضاً بدون ارجاع به مراكز درمانی شهر خود، به تهران و شهرهای بزرگ مراجعه می‌كنند.

البته هرچند كه مسئولان وزارت بهداشت معتقد به توزیع متخصص و ایجاد تخت‌های ویژه در سراسر كشور پس از اجرای طرح تحول سلامت هستند، اما نقطه مغفول مانده درست در همین‌جاست كه اگر در واقعیت امر چنین عدالتی در سراسر كشور حكمفرماست، چرا یك روستایی باید برای درمان بیمار خود زجر آوارگی و مخارج سنگین درمان را در كلانشهرها متحمل شود؟

و این در حالی است كه بسیاری از كشورهای توسعه‌یافته فارغ از شعار توزیع عادلانه امكانات درمانی در سراسر كشور، اقامت همراهان بیمار را بخشی از اقدامات اجرایی خود تعریف می‌كنند و اینچنین است كه اگر در كشور ما نیز امكانات درمانی در تمامی نقاط كشور به صورت عادلانه توزیع شود، نیازی نخواهد بود یك بیمار از شهرهای دور افتاده به امید درمان راهی كلانشهرها شود و شرایط نا مساعد در شهرهای بزرگ را تحمل كند.
باشد كه كنار دست به دست شدن توپ وظایف مسئولان، به همین جمله رهبر معظم انقلاب بسنده شود: «كاری كنیم كه بیمار جز دغدغه بیماری، رنج دیگری نداشته باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha