روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب- هفتخوان مورخ ۹۵/۹/۵ منتشر کرد.

گزارش اولیه حادثه برخورد قطارهای مسافری منتشر شد

سلامت نیوز:روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب- هفتخوان مورخ ۹۵/۹/۵ منتشر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در اطلاعیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص جزییات این سانحه آمده است‌: در ساعت ۷:۲۲ صبح روز ۹۵/۹/۵، قطار مسافری سمنان - مشهد شماره ۳۲۴۲ (متشکل از لکوموتیو شماره ۱۵۵۷ و ۵ دستگاه سالن مسافری) در بلاک گرداب - هفتخوان (کیلومتر ۲۹۱) به انتهای قطار مسافری تبریز - مشهد شماره ۴۸۰۲ (متشکل از لکوموتیو شماره ۱۶۲۲ و ۱۳ دستگاه سالن مسافری) که به دلیل مشکلات ناشی از برودت هوای سرد و ترمز خود به خودی قطار متوقف شده بود، برخورد می کند که  در این حادثه متاسفانه تعدادی از مسافرین و مامورین قطار جان خود را از دست داده و تعدادی از مسافرین نیز دچار مصدومیت می‌شوند.

در این اطلاعیه آمده است:  دراین سانحه لکوموتیو ۱۵۵۷ از خط خارج ، واژگون شده و دچار حریق می شود و سه سالن انتهایی قطار تبریز- مشهد و ۵ سالن قطار سمنان- مشهد نیز دچار حریق می‌شوند و هر دو بلاک زوج و فرد مسدود می شوند.

 توالی رخدادها تا وقوع حادثه طبق مستندات مندرج در این اطلاعیه به این ترتیب است که  در ساعت ۶:۱۴ مورخ ۹۵/۹/۵، قطار ۴۸۰۲ تبریز- مشهد با ۴۳۲ نفر مسافر از ایستگاه گرداب به سمت هفتخوان حرکت می  کند که  مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت وقایع، قطار مذکور از ساعت ۶:۳۲ به علت برودت هوا و ترمز خود به خود قطار؛در کیلومتر ۲۹۱ متوقف بوده است.

همچنین ساعت ۷ صبح کشیک مامورین CTC و کنترل خاتمه یافته و مامورین جدید جایگزین می‌شود.

در ساعت ۷:۰۸ لکوموتیوران قطار ۴۸۰۲ تبریز- مشهد طی تلفنگرام شماره ۱ سیار از طریق ایستگاه هفتخوان به کنترل ترافیک شاهرود اعلام می‌کند: "به علت یخ زدن ترمز قطار، در کیلومتر ۲۹۱ متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه سیر خواهیم داد."

در ساعت ۷:۰۸ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با ۱۱۰ نفر مسافر وارد ایستگاه گرداب شده و در ساعت ۷:۰۹ به صورت عبوری به ایستگاه هفتخوان حرکت می‌کند.

در ساعت ۷:۱۴ قطار مسافری سمنان- مشهد ۳۲۴۲، با توجه به قرمز بودن چراغ بلاک میانی در پشت چراغ IB۶۰  متوقف و لکوموتیوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمزبودن چراغ از کارشناس CTC کسب تکلیف می‌کند.

کارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهی از طریق بیسیم مجوز خاموش کردن سیستم ATC و ادامه سیر تا ایستگاه هفتخوان را به لکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می کند و قطار در ساعت ۷:۱۸ از محل حرکت می‌کند. همچنین کارشناس CTC ضمن مکالمه با کنترل منطقه نسبت به گزارش خرابی IB۶۱ اقدام می‌کند.

در ساعت ۷:۲۲ کنترلر کنترل ترافیک شاهرود، طی تلفنگرام به شماره ۷۷۶۱- ۹۵/۹/۵ مراتب خرابی را به مامور علائم، اعلام می‌کند.

ساعت ۷:۲۲ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با سرعت Km/h ۱۳۲ (سرعت مجاز در بلاک ۱۴۰ Km/h) با قطار ۴۸۰۲ تبریز-مشهد (متوقف) برخورد می‌کند.

براساس مستندات موجود مامورین کنترل ترافیک شاهرود، مامورین اپراتور CTC،مامورین قطار ۴۸۰۲ تبریز -مشهد و مامورین قطار ۳۲۴۲ سمنان-مشهد از جمله افراد درگیر در این حادثه بوده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha