مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش دما در غالب نقاط کشور گفت: برای جاده‌های کوهستانی البرز خطر ریزش برف (پدیده بهمن) دور از انتظار نیست.

ورود سامانه بارشی جدید از چهارشنبه/بهمن، جاده‌های کوهستانی البرز را تهدید می‌کند

سلامت نیوز:مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش دما در غالب نقاط کشور گفت: برای جاده‌های کوهستانی البرز خطر ریزش برف (پدیده بهمن) دور از انتظار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از ایسنا،احد وظیفه  بیان کرد: درسه روز آینده روند افزایش نسبی دمای هوا بویژه در نیمه شمالی کشور ادامه خواهد داشت، همچنین براین اساس با توجه به افزایش دما برای جاده‌های کوهستانی البرز، خطر ریزش برف ( پدیده بهمن) دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: با تداوم فعالیت سامانه بارشی جنوبی در 24 ساعت آینده دراستانهای بوشهر، فارس، شمال خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بارش باران و وزش باد و در مناطق کوهستانی و سردسیر بارش برف، برای لرستان ، شمال کرمان، جنوب یزد و خراسان جنوبی بارش پراکنده گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و تا بعد از ظهر روز دوشنبه بارش پراکنده باران گاهی با رعدوبرق در استانهای بوشهر و فارس و جنوب خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد دامه داشته و بتدریج از شدت آن کاسته خواهد شد.

افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پر جمعیت نیمه شمالی کشور

وظیفه با اشاره به اینکه از امروز تا چهارشنبه جوی نسبتا پایدار در اکثر نقاط کشور حاکم است گفت: براین اساس به علت پایداری و سکون نسبی هوا در شهرهای صنعتی و پر جمعیت نیمه شمالی کشور افزایش آلاینده‌های جوی دور از انتظار نیست.

وی اظهار کرد: از روز چهارشنبه با نزدیک شدن سامانه بارشی از سمت شمال غرب کشور برای استانهای واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب وسواحل غربی دریای خزر بارش باران گاهی با وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود که بارش در مناطق سردسیر و کوهستانی به شکل برف خواهد بود. گستره بارش روز پنجشنبه دامنه های البرز مرکزی و مرکز کشور را نیز در برخواهد گرفت، همچنین طی دو روز آینده خلیج فارس و دریای عمان مواج است.

وظیفه در پایان درباره وضعیت آسمان پایتخت در روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران روز دوشنبه صاف تا نیمه ابری و غبارصبحگاهی گاهی وزش باد با حداقل مای 2 و حاکثر دمای 10 و روز سه شنبه صاف گاهی افزایش ابر و غبار محلی با حداکثر دمای 12 و حداقل دمای 3 درجه سانتی گراد پیشبینی می‌شود.

همچنین سازمان هواشناسی کشور طی اخطاریه ای اعلام کرده است: «داده ها و اطلاعات ایستگاههای هواشناسی حاکی از روند افزایش محسوس دمای هوا طی 24 ساعت گذشته است که بیشترین افزایش دما در شمال شرق کشور بین 5  تا 12 درجه رخ داده است. بررسی الگوهای عددی نشان می‌دهد که روند افزایش دما تا روز چهارشنبه در نیمه غربی و مرکز و تا پنجشنبه  در شرق کشور تداوم خواهد.


پیش بینی کیفیت هوا:
 شاخص کیفیت هوا طی روز شنبه و امروز روند صعودی داشته و به شرائط ناسالم برای گروههای حساس افزایش یافته است. انتظار میرود که این شرایط تا اوایل روز پنجشنبه تداوم یابد، قابل توجه اینکه تعطیلی روزهای دوشنبه و چهارشنبه اندکی تاثیر منفی در روند افزایش خواهد داشت و مانع افزایش قابل توجه شاخص آلاینده ها در شهرهای صنعتی و بزرگ مانند، تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز خواهد شد و در این مدت شاخص کیفیت هوا در این نقاط  بین شرایط ناسالم برای گروههای حساس تا شرایط سالم در نوسان خواهد ماند.


پیش بینی جاده ای:
 بر اساس مشاهدات ماهواره ای و گزارشهای دیدبانی به سبب وجود برف با ارتفاع قابل توجه در مناطق کوهستانی دامنه های شمالی البرز و گرمایش دمای هوا ، احتمال ریزش بهمن در مناطق مستعد جاده های کوهستانی جنوب استانهای گیلان(پونل به خلخال)، جاده های کوهستانی جنوب مازندرا ن در مناطق غربی و مرکزی آن شامل جاده های چالوس، هراز و کیاسر به سمنان طی روزهای یکشنبه تا سه شنبه وجود دارد.


آینده نگری میان مدت:
الگوهای عددی بیانگر ورود سامانه بارشی از اواخر چهارشنبه به نوار غربی کشور است که تا روز جمعه دامنه تاثیر آن  به مناطق مرکزی و تهران نیز گسترش خواهد یافت. انتظار میرود این سامانه موجب بارش باران و در ارتفاعات بارش برف در دامنه های زاگرس در جنوب غرب، غرب و شمال غرب کشور شود و همراه با رگبار و وقوع رعدوبرق در بخشهای جنوب غرب کشور باشد. گرچه احتمال تغییر در روزهای آینده نسبت به مقدار بارش و شدت تاثیر این سامانه در مناطق مختلف کشور وجود دارد و در پیش بینی های بعدی اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد.                                                                            
شایان ذکر است پیرو اخطاریه شماره 56 شنبه مورخ 95.9.6 فردا نیز رگبار باران، گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در بوشهر، فارس، جنوب کهگیلویه و بویر احمد و جنوب یزد تداوم خواهد یافت. »   


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha