یک تیم تحقیقاتی موفق به یافتن روشی شده که طی آن با بررسی حالات مغز افراد، می توان اعمال آنها را پیش از انجام حدس زد.

با اسکن مغزی می توان مقاصد آینده افراد را تشخیص داد

در این روش با انجام fMRI (تهیه تصاویر عملیاتی بر اساس تشدید مغناطیسی) از مغز شرکت کنندگان و رمز گشایی الگوهای مرتبط با واکنش های مغزی آنان، پیش بینی هایی انجام داده اند که تقریبا در 70 درصد موارد، دقیق و کاملا صححیح بوده است.

این مطلب که توسط محققین آلمانی، ژاپنی و انگلیسی تهیه شده است، هفته گذشته در ژورنال آنلاین "Current Biology" ارائه شد.

در این تحقیق از شرکت کنندگان درخواست شد که دو عدد را در ذهن خود انتخاب نموده و به دلخواه آنها را با هم جمع با از هم تفریق نمایند و پیش از آنکه اعداد را اعلام نمایند، تصمیمی را در ذهن خود برای انجام یکی از دو عمل فوق اتخاذ نمایند.

با جدا کردن افرادی که عمل جمع یا تفریق را برای محاسبه برگزیده بودند، محققین توانستند تفاوت واکنش های مغزی را در این دو گروه بررسی نمایند.

در پی آن توسط یک برنامه کامپیوتری، الگوهای مشخصه در واکنش های مغزی هر گروه مورد شناسایی قرار گرفت، چه گروهی که عمل جمع را انتخاب کردند و چه گروهی که تفریق را برگزیدند. یک بار که تفاوت ها به عنوان الگوی بررسی در کامپیوتر ضبط شد، از آن پس نتایج اعلام شده بر طبق آن، در 70 درصد موارد صحییح بود.

جان دیلن هاینس (John-Dylan Haynes) از انیستیتوی علوم ادراکی و مغزی ماکس پلانک (Max Planck) که از نویسندگان این مطلب نیز بوده، در این باره اظهار داشته :

"مقاصد افراد در بخش های جلویی مغز نگهداری می شود، در عین حال نواحی پشت مغز انسان، به شروع فعالیت های اجرایی پس از تصمیم گیری اختصاص دارد، این نظریه بدون هیچگونه مغایرتی، نوعی تایید بر تئوری های قبلی ارائه شده در این زمینه نیز می باشد."

هر چند دانشمندان پیش از این نیز به بررسی واکنش های مغز در زمان انجام فعالیت های مختلف پرداخته اند، اما Haynes ادعا می کند این اولین بار است که تحقیقاتی برای تشخیص اهداف و مقاصد افراد از روی عملکرد مغز آنان، به انجام رسیده است.

او می گوید: "آزمایشات انجام شده، نشان می دهد که مقاصد افراد در یاخته های عصبی خاصی در مغز آنها نگهداری نمی گردد، بلکه به صورت یک الگوی کلی در واکنش های مغزی افراد مشاهده می شود و مقاصد آینده هر شخص که در یک بخش از مغز به صورت رمز نگهداری می شوند، برای اجرا شدن باید بر روی بخش دیگر، کپی گردند."

این تکنولوژی یادآور فیلم "Minority Report" (گزارش اقلیت) استیون اسپیلبرگ است که بر پایه داستان کوتاهی از فیلیپ ک دیک (Philip K. Dick) ساخته شده بود و در آن مجرمین پیش از ارتکاب جرم دستگیر می شدند.

بنا بر اظهارات هاینس (Haynes) به نشریه انگلیسی "New Scientist"، استفاده از این تکنولوژی می تواند در پیشگیری از جرائم تاثیر بسزایی داشته باشد و لازم است به طور کاملا جدی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

او می افزاید: "تکنولوژی فوق را می توان در ابزارهای کمکی کامپیوتری نیز مورد استفاده قرار داد، به طور مثال در ابزارهای جانبی که برای کمک به بیماران معلول در کار با کامپیوتر ساخته می شوند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha