ركوردار پیوند كلیه در ایران پیشنهاد داد: تشكیل سازمان پیوند اعضای ایران به علت اهمیت مسئله پیوند از جسد و كثرت افراد درگیر با این موضوع ضروری است و مجلس می‌تواند با تصویب قانون تشكیل این سازمان قدم بزرگی در بهبود شاخص پیوند از مرگ مغزی بردارد.

مجلس تشكیل سازمان پیوند اعضای ایران را تصویب كند
به گزارش سلامت نیوز ، ناصر سیم فروش، در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مسئله این است كه بحث پیوند از جسد یك موضوع ملی و بسیار با اهمیت است و با توجه به كثرت افرادی كه برای دریافت عضو پیوندی در نوبت هستند چه در ایران و چه در جهان، دنبا با بحران دهنده عضو پیوندی مواجه است و در آینده این مسئله پیچیده‌تر نیز می‌شود.
این فوق تخصص اورولوژی ادامه داد: در زمان حاضر برای پیوند كلیه در ایران مدل ایرانی را داریم كه بر اساس آن می‌توانیم كلیه را از فرد زنده نیز بگیریم و در مورد كلیه مسئله حادی نداریم، سالانه حدود 1800 پیوند كلیه در كشور انجام می‌شود كه بیش از 85درصد آن از دهنده زنده است و با این مدل اكثر افرادی كه به كلیه نیاز دارند به كلیه می‌رسند.
وی اضافه كرد: اما در مورد سایر پیوندها مانند پیوند ریه، پانكراس، كبد، قلب، قرنیه و مغز استخوان به شدت در كشور با مشكل و بحران مواجه هستیم و اولویت ما با توجه به این نیازها پیوند از جسد است و سیستم قوی، منسجم كاملی كه بتواند به موقع مرگ مغزی را شناسایی كند و فرد دهنده را برای اهدا آماده كند در كشور نداریم.
وی گفت: اهمیت اهدای عضو از انتقال خون كمتر نیست، زیرا خون فقط یك ارگان است كه برای بیماران نیازمند اهدا می‌شود اما در بحث پیوند با ارگانهای متعددی رو به رو هستیم كه هر كدام از آنها نیازمند برنامه‌ریزی مفصل و تأمین تجهیزات، امكانات فنی و پرسنل كارآزموده است و در حالی كه ما در بحث پیوند كلیه در جهان پیشتاز هستیم در مورد سایر پیوندها كه از جسد است. بسیار ضعیفیم و بسیاری از موارد مرگ مغزی در كشور اساساً گزارش نمی‌شود در حالی كه قانوناً تمام موارد مرگ مغزی باید گزارش شود.
سیم فروش افزود: موضوع پیوند اعضا در كشور بودجه و سرپرست و به طور خلاصه یك ولی می‌خواهد و اداره آن به یك اداره كوچك در وزارت بهداشت مشكل كشور را حل نمی‌كند.
وی گفت: اداره رسیدگی به امور پیوند به طور مرتب در وزارت بهداشت كوچك می‌شود و الان واحدی در اداره كل بیماری های خاص است كه باید به تمام بیماریهای خاص مانند ام اس و سرطانی هم رسیدگی كند.
وی افزود: درست است كه دولت به فكر كوچك كردن بدنه خود است و وزارت بهداشت اجازه گسترش تشكیلات اداری خود را ندارد اما با توجه به اهمیت موضوع پیوند، و مانند سایر كشورها مجلس می‌تواند وارد عمل شود و بودجه و اعتبار لازم را برای رفع مشكل بیماران نیازمند پیوند فراهم كند زیرا سالانه عده زیادی از این بیماران به علت نبود دهنده جان خود را از دست می‌دهند در حالی كه عده زیادی از افراد دچار مرگ مغزی بدون اینكه از ارگانهای آنها برای نجات یك انسان استفاده شود به خاك سپرده می شوند.
وی گفت: بحث پیوند یك بحث بسیار مفصل است كه مسائل مربوط به دهنده، گیرنده، اطرافیان آنها، تیم پیوند اعضا، هزینه‌ها و امكانات فنی همه در آن مطرح است.
چهره ماندگار پزشكی ایران ادامه داد: در بسیاری از كشورها موضوع پیوند اعضا توسط یك سازمان مستقل زیر نظر بالاترین مقام اجرایی كشور اداره می‌شود كه آمریكا( خصوصی)، اسپانیا (به صورت دولتی) و حتی عربستان نمونه‌هایی از آن هستند كه سازمان پیوند اعضا زیر نظر شخص ملك فهد اداره می‌شود در كشور ما نیز می‌توان سازمان ملی پیوند اعضا را زیر نظر وزیر بهداشت با تصویب مجلس تشكیل داد.
سیم فروش گفت: تشكیل این سازمان هم به رفع مشكلات بیماران نیازمند پیوند كمك می‌كند و هم بار اقتصادی دولت را به علت مدیریت آن كاهش می‌دهد و به عنوان مثال نیاز كشور را به بخش‌های دیالیز كه غیر اقتصادی است و ناراحتی‌های زیادی را برای بیمار به وجود می‌آورد، كم می‌كند. به همین علت ما نیازمند یك سازمان پیوند اعضا در كشور هستیم كه مانند سازمان انتقال خون مستقل باشد؛ هیئت مدیره و بودجه مصوب مجلس داشته باشد بنابراین باید این سازمان مصوب مجلس باشد و دولت به تنهایی نمی‌تواند این كار را بكند.
این فوق تخصص اورولوژی ادامه داد: تشكیل این سازمان همچنین می‌تواند ارتباط مالی بین دهنده و گیرنده را از بین ببرد، البته در زمان حاضر نیز ارتباط مالی بین دهنده و گیرنده كلیه در كشور هیچ ارتباطی با تیم پزشكی ندارد.
وی گفت: یك جراح كلیه در نهایت برای یك پیوند بین 350 هزار تا 400 هزار تومان دریافت می‌كند كه هزینه زیادی نیست و حتی هزینه یك ختنه در بخش خصوصی هم نمی‌شود در شرایطی كه برای یك عمل پروستات در بخش خصوصی 5 میلیون تومان می‌گیرند.
وی گفت: درباره این موضوع كه خرید و فروش كلیه در كشور بازار سیاه درست كرده نیز گر چه این موضوع ناراحت كننده است اما چون از آن طرف جان یك انسان نجات می‌یابد و درد یك بیمار دردمند كه مرتب باید دیالیز شود از بین می‌رود و هزینه داروها كم می‌شود، قابل گذشت است.
وی تأكید كرد: باید توجه داشت كه فقط با اهدای كلیه از فرد مرگ مغزی نمی‌توان مشكل افراد دیالیزی و نیازمند پیوند كلیه را در كشور حل كرد ولی در هر حال اولویت با پیوند از جسد است كه می‌توان با تشكیل سازمان پیوند ایران این موضوع را ساماندهی كرد.
وی افزود: بحث انتطار برای عضو پیوندی اكنون در آمریكا و انگلستان تبدیل به یك بحران اجتماعی شده است. 70 هزار نفر اكنون در آمریكا در لیست انتظار كلیه هستند اما در كشور ما لیست انتظار كلیه نداریم و حتی یك بچه اگر نارسایی كلیه داشته بعد از 3 ماه قبل از اینكه به دیالیز برسد می‌تواند كلیه بگیرد.
وی تأكید كرد: موضوع پیوند كلیه از زنده برای پزشكان و پرستاران یك كار انتفاعی نیست و تیم پزشكی هیچ دخالتی در رد و بدل شدن پول بین دهنده و گیرنده ندارند. هر چه هست بین خودشان است اما به هر حال فروش كلیه از ورود به كار قاچاق مواد، فحشا و كارهای ناشایست بهتر است. البته هر كاری عوارض خودش را دارد. عوارض این كار هم این است كه عده‌ای با آگهی فروش كلیه این كار بزرگ انسانی را تحقیر می‌كنند اما آن طرف كار نجات جان یك انسان است به همین علت و چون تیم پزشكی وارد معاملات بین دهنده و گیرنده نمی‌شود، این برنامه قابل دفاع است.
وی گفت: با این وجود اولویت با پیوند از مرگ مغزی است و باید همه تلاش خود را بكنیم كه پیوند از مرگ مغزی گسترش پیدا كند تا دچار بحران نشویم در مواردی كه امكان پیوند از جسد نیست مجبوریم از كلیه فرد زنده استفاده كنیم.
سیم فروش گفت: در كشور ما قانون، اجازه فروش كلیه به خارجی‌ها را نداده است و فقط در زمان حاضر به شكل بسیار محدود از افغانستان و آذربایجان چون تیم پزشكی پیوند و امكانات لازم برای پیوند كلیه ندارند در صورتی كه دهنده و گیرنده هر دو از این كشور باشند، برای آنها در ایران پیوند كلیه انجام می‌شود كه این مسئله نیز به زودی با ایجاد خدمات پیوند كلیه در این كشورها جمع می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha