چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 199533

نسخه پیچی سریع برای معده درد

سلامت نیوز:استاد بیماری های گوارش و کبد گفت: استرس و فشارهای روحی و روانی ارتباط مستقیمی بر حرکات دستگاه گوارش دارد.


شهرام آگاه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و استاد بیماری های گوارش و کبد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: دستگاه گوارش به طور جدی تحت تاثیر سیستم اعصاب خودکار است که این اعصاب به دو گروه سمپاتیک و پاراسمپاتیک تقسیم بندی میشوند.


وی اظهار داشت: به طور معمول اعصاب سمپاتیک سبب کاهش حرکت دستگاه گوارش می‌شود و اعصاب پارا سمپاتیک، افزایش حرکت این دستگاه را به دنبال دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص تاثیر مثال روحی و روانی و استرس بر روی حرکات دستگاه گوارش عنوان کرد: هنگامی که فرد دچار تنش عصبی و استرس می‌شود ممکن است  به دلیل تحریک اعصاب خودکار معده دچار علائمی مانند دل درد، اسپاسم‌های گوارشی، تهوع و سوزش معده شود.


آگاه با اشاره به اینکه اشخاص به هنگام استرس در برخی از موارد دچار افزایش یا کاهش حرکات روده گوارش (یبوست و اسهال) می شوند، بیان کرد: این افراد به طور معمول پس از صرف غذا دچار اختلال در هضم غذا می شوند، همچنین علائمی مانند تهوع و استفراغ ممکن است با یادآوری اتفاق دلهره آور برای آنان پیش می آید.
وی افزود: کسانی که دچار تنش‌های عصبی می‌شوند ممکن است مبتلا به اسپاسم مری شوند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد: در صورتی که آزمایش، عکسبرداری و آندوسکوپی افراد مبتلا به استرس های روحی و روانی طبیعی باشد، مهمترین اقدام برای درمان مشکلات گوارشی رفع اضطراب است.


آگاه تصریح کرد: اشخاصی که دچار استرس و اضطراب می‌شوند می‌توانند از داروهایی مانند داروهای ضد اضطراب، مهار کننده گیرنده‌های بتا در قلب و عروق مانند پروپرانول استفاده کنند، همچنین گاهی مصرف داروهای ضداسیدی در این بیماران ضروری است، اما اصلی‌ترین درمان برای افرادی که از تنش‌های عصبی رنج می‌برند تن آرامی، روان درمانی، رفتار درمانی و گروه درمانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha