عضو هیأت مدیره کانون محیطبان: مأموران محیط زیست همه روزه تلاش می‌کنند تا دام‌های هوایی غیر مجاز را که برای صید پرنده‌های مهاجر در این استان نصب می‌شود برچیده و از بین ببرند اما متأسفانه در کمتر موردی شاهد معرفی متخلفان به مراجع قضایی هستیم.

کشتار و فروش پرندگان مهاجر در مازندران همچنان ادامه دارد

سلامت نیوز: عضو هیأت مدیره کانون محیطبان: مأموران محیط زیست همه روزه تلاش می‌کنند تا دام‌های هوایی غیر مجاز را که برای صید پرنده‌های مهاجر در این استان نصب می‌شود برچیده و از بین ببرند اما متأسفانه در کمتر  موردی شاهد معرفی متخلفان به مراجع قضایی هستیم.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: درحالی‌که کمتر از یک هفته از اعلام سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر تأیید وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران و ممنوعیت خرید و فروش پرندگان مهاجر و طیور روستایی می‌گذرد اما بازار پرنده فروشان فریدونکنار بدون هیچ ممانعتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور هر روز پر رونق‌تر از روز قبل به کار خود ادامه می‌دهد. شکارچیان و صیادان مجاز و غیر مجاز در استان مازندران که به دلیل وجود این بازار که بهترین محل برای فروش و قاچاق  پرندگان مهاجر است، همچنان روزانه بیش از سه هزار پرنده شکار شده و سربریده را در این بازار به فروش می‌رسانند. اما در تازه‌ترین رخداد غم انگیز، شکارچیان بابلسری 4 قوی کمیاب به نام قوی گنگ که هرساله تعداد محدودی از آنها از سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند را در آسمان این شهر هدف قرار داده و سرنگون کردند.


محمد علی الله قلی، کارشناس محیط زیست و عضو هیأت مدیره کانون محیطبان در این باره به «ایران» گفت: حدود 19 قوی گنگ مهاجر که به صورت موقت در آب‌بندان‌های بابلسر فرود آمده بودند در روزهای گذشته با استقبال مردم محلی و روستایی مواجه شدند. اما بعد از ظهر روز سه‌شنبه گروهی از شکارچیان به قصد شکار راهی محل شدند و متأسفانه موفق شدند 4 تا از این قوهای کمیاب و مهاجر را هدف شلیک گلوله قرار داده و از بین ببرند. این اقدام آنها با واکنش جوانان روستایی مواجه شد و با اطلاع مردم روستا مأموران محیط زیست سریعاً خود را به محل رساندند و موفق شدند شکارچیان را دستگیر کنند. این کارشناس افزود: مأموران محیط زیست همچنین همه روزه تلاش می‌کنند تا دام‌های هوایی غیر مجاز را که برای صید پرنده‌های مهاجر در این استان نصب می‌شود برچیده و از بین ببرند اما متأسفانه در کمتر  موردی شاهد معرفی متخلفان به مراجع قضایی هستیم و چون هیچ وقت هیچ برخورد قاطعی با متخلفان نمی‌شود آنها گستاخ‌تر شده و دوباره فردا تورهای جدید نصب می‌کنند و نتیجه همین می‌شود که بازار فریدونکنار هر روز مملو از پرنده‌های سربریده و گاهی شکار شده است.


ممنوعیت صید و فروش پرندگان مهاجر در هلند و فرانسه
این کارشناس می‌افزاید: الان چند روز است که دامپزشکی وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در ایران تأیید کرده ولی هیچ اقدامی برای جلوگیری از شکار و کشتار فله‌ای پرندگان مهاجر که در تمام دنیا مهم‌ترین عامل انتقال این ویروس هستند صورت نگرفته، این در حالی است که طبق اعلام رسانه‌ها در فرانسه و هلند شکار و فروش پرندگان مهاجر به دلیل شیوع این بیماری ممنوع اعلام شده است. او می‌افزاید: بعد از رسانه‌ای شدن خبر ممنوعیت شکار پرندگان در اروپا، این خبر را ترجمه کرده و برای یکی از معاونان محیط زیست استان مازندران فرستادم و ایشان در پاسخ گفتند که شما سمتی ندارید و بیخودی تشویش اذهان نکنید!


در همین حال آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تأیید بیماری آنفلوانزای فوق حاد هیچ ممانعتی برای ممنوعیت شکار پرندگان توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت نمی‌گیرد، گفت: اگر این بیماری در ایران تأیید شده سازمان دامپزشکی باید مانند سال‌های قبل به محیط زیست اعلام  و سپس سازمان نیز به استان‌ها ابلاغ می‌کرد اما تا این لحظه چنین نامه‌ای و چنین دستوری برای لغو ممنوعیت شکار پرندگان به ما اعلام نشده است. این مقام درباره واقعه کشتار قوها در بابلسر نیز گفت: وقتی این قوها برای نخستین بار به آب‌بندان‌های بابلسر آمدند ما سعی کردیم با حضور مأموران محیط زیست به منطقه، امنیت آنها را تأمین کنیم و دیدیم مردم روستای ایمن آباد بابلسر چقدر از حضور پرنده‌ها خوشحالند و گفتند ما نیز برای تأمین غذا و آرامش آنها همکاری می‌کنیم و حتی مقداری گندم برای آنها تأمین شد تا قوها همین جا بمانند اما 4 شکارچی متخلف عصر روز سه‌شنبه اقدام به شکار 4 تا از آنها کردند که مردم خودشان یک شکارچی را دستگیر کردند و وقتی مأموران محیط زیست به محل رسیدند سه نفر دیگر با انداختن سلاح هایشان فرار کردند. در این میان اسلحه‌ها که در نیزارها پنهان شده بود کشف و توقیف شد که دو سلاح مجوز دار و دیگری سلاح بی‌مجوز بود و از روی پروانه سلاح‌ها توانستیم سه متخلف دیگر را هم شناسایی کنیم و نهایتاً هر چهار نفر تحویل مراجع قضایی شدند.فرمانده یگان محیط زیست مازندران در پاسخ به این سؤال که چرا متخلفان صید پرنده در این استان به ندرت تحویل مراجع قضایی می‌شوند، گفت: ما هر جا پای شکارچی و اسلحه در میان باشد می‌توانیم به استناد آلت جرم که اسلحه است متخلف را دستگیر و برخورد کنیم اما وقتی برای جمع‌آوری تورهای هوایی به روستاها می‌رویم مشخص نیست که چه کسی این تورها را نصب کرده و فقط می‌توانیم تورها را جمع‌آوری کنیم.


نظارت بر روند فروش پرنده ها
در چنین مواردی ما با 10 هزار مردم روستایی طرف هستیم که نمی‌دانیم کدام‌یک تور هوایی نصب کرده‌اند و عموماً نیز در زمین خودشان است. این مقام همچنین درباره  برخورد نکردن با تخلفات عدیده و فروش فله‌ای پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار گفت: من با 20  محیطبان چطور می‌توانم با این همه تخلف برخورد کنم. من منکر تخلف در بازار فریدونکنار نیستم ولی دو مأمور در این بازار همه‌روزه بر روند فروش پرنده‌ها نظارت می‌کنند و محیط زیست نیز امسال برای حدود 10 هزار شکارچی و 120 دامگاه‌دار دوما که یک روش صید سنتی پرنده است مجوز صادر کرده است و در عین حال برای اینکه با حجم عظیم تخلفات مقابله کنیم سال گذشته جلسه شورای تأمین استان برگزار شد و بسیاری از دستگاه‌ها مکلف به همکاری شدند. او افزود: محیط زیست کار خود را انجام می‌دهد اما آیا اداره اماکن، دامپزشکی و بهداشت نیز همین طور عمل می‌کنند و شما باید از آنها هم پرسش کنید.


در بازار پرنده فروشان فریدونکنار هرساله بالغ بر 700 هزار پرنده مهاجر سلاخی شده به فروش می‌رسد و به دلیل نبود برخورد جدی با متخلفان، روش صیدهای غیر سنتی و غیر مجاز در استان مازندران به دلیل کسب سودهای کلان اکنون بیش از یک دهه است که شدت گرفته و این بدعت حتی به سایر استان‌های همجوار نیز سرایت کرده است. به گفته فعالان محیط زیست برخی متخلفان در این بازار روزانه هر کدام 4 تا 15 میلیون تومان پرنده به فروش می‌رسانند که در کنار بی‌توجهی به برخورد با متخلفان این امر موجب شده تا به گستره تخلفات بیشتر
دامن زده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha