عضو کمیته تحقیقات کشوری ایدز ضمن اشاره به روش‌های انتقال بیماری ایدز، تاکید کرد: بیماری ایدز وحشتناک نیست و مردم نباید از آن بترسند، اگر اصول اولیه را بدانند نباید هیچ باکی از برخورد با آنها داشته باشند.

از زندگی با فرد مبتلا به ایدز نترسید، اما...

سلامت نیوز: عضو کمیته تحقیقات کشوری ایدز ضمن اشاره به روش‌های انتقال بیماری ایدز، تاکید کرد: بیماری ایدز وحشتناک نیست و مردم نباید از آن بترسند، اگر اصول اولیه را بدانند نباید هیچ باکی از برخورد با آنها داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید براینکه بیماران مبتلا به ایدز، با درمان‌هایی که امروز وجود دارد می‌توانند طول عمری مشابه دیگران داشته باشند، اظهار کرد: تنها تفاوت آنها با دیگران این است که باید دارو مصرف کنند. مردم نیز باید بدانند راه‌های انتقال این بیماری بسیار محدود است و شامل تماس جنسی، اعتیاد و تزریق مشترک، انتقال از خون و فرآورده‌های خونی آلوده و مادر مبتلا به ایدز است.

وی تاکید کرد: ایدز از طریق تماس‌های معمولی‌، بوسیدن، نشستن، برخاستن، استخر و مجامع عمومی به هیچ وجه از یک فرد به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. شما می‌توانید حتی با یک فرد مبتلا زندگی کنید و کوچکترین ‌آسیبی نبینید.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه با بیان اینکه حتی اگر کادر درمان بیمارستان‌ها نیز این موارد را بدانند، در مراقبت از یک بیمار مبتلا به ایدز با سایر بیماران تفاوتی نمی‌گذارند، افزود: این کار تنها با بالابردن آگاهی مردم عملی‌ می‌شود. بیماری ایدز وحشتناک نیست و مردم نباید از آن بترسند، اگر اصول اولیه را بدانند نباید هیچ باکی از برخورد با آنها داشته باشند.

عضو کمیته تحقیقات کشوری ایدز، همچنین اعلام کرد: مراکز بهداشتی درمانی خاصی برای مشاوره این بیماران وجو دارد که قبلا به آنها مراکز مثلثی می‌گفتند و در حال حاضر به نام مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری نامیده می‌شوند. در این مراکز آزمایشات، دارو و مشاوره‌ها رایگان است و دولت هزینه‌های درمان این بیماری را قبول کرده است.

به گفته مردانی، این مراکز در بیمارستان‌های امام خمینی، مسیح دانشوری، لقمان حکیم، مرکز بهداشت غرب در خیابان استاد معین، مرکز بهداشت طالقانی در خیابان شریعتی تهران و تمام مراکز بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارند. حتی اگر فردی به بیماری مبتلا به بیماری نباشد و تنها می‌خواهد از آن مطمئن شود، می‌تواند در این مراکز به صورت رایگان آزمایش دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha