وزیر بهداشت با اشاره به تامین نیروی انسانی لازم در راستای اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت گفت: این موضوع در دستور كار معاونت نیروی انسانی رییس جمهور قرار دارد.

تامین 23هزار نیروی پرستاری در دستور كار معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری

دكتر مرضیه وحیددستجردی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه ملی بانك خون بند ناف و مركز پذیره نویسی سلولهای بنیادی در سازمان انتقال خون، گفت: تامین نیروی انسانی لازم به منظور اجرای قانون ارتقای بهره وری حتما انجام خواهد شد.

وی گفت: غیر از 23 هزار نیروی پرستار، وزارت بهداشت در زمینه نیروهای انسانی مورد نیاز در بخش بهداشتی به 12 هزار و 500 نیرو، برای مراكز درمانی تازه تاسیس به 17 هزار و 500 نیرو و برای سازمان انتقال خون نیز به دو هزار نیروی جدید نیاز دارد كه تمامی این مسائل روز گذشته در جلسه‌ای با دكتر فروزنده معاون منابع انسانی ریاست جمهوری مطرح شد و وی قول همكاری كامل داد، اما تامین اعتبار لازم برای این منظور باید از طریق معاونت برنامه و بودجه ریاست جمهوری صورت گیرد. بنابراین روز گذشته مقرر شد كه جلسه سه گانه‌ای با حضور دكتر عزیزی، دكتر فروزنده و بنده برای پیگیری این قضیه برگزار شود.


وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال یكی از بیماران تالاسمی مبنی بر امكان مهیا شدن دسفوناك و دسفرال در داروخانه‌ها گفت: مطمئن باشید كه داروی بیماران تالاسمی كه وزارت بهداشت تایید كرده و در داخل تولید می‌شود از كیفیت و قدرت تاثیر مشابه خارجی برخوردار است. متاسفانه از زمانی كه ژنریك داروی بیماران تالاسمی در داخل فراهم شد، زمزمه‌های متفاوتی ایجاد شد كه نوع داخلی و خارجی این دارو با هم متفاوتند اما من این اطمینان را می‌دهم كه داروی داخلی از كیفیت بالایی برخوردار است.

وی در پاسخ به درخواست یك بیمار تالاسمی مبنی بر حق بیماران در انتخاب داروی مورد نیاز خود گفت:‌ اگر بیمار بخواهد خودش انتخاب كند هزینه داروی خارجی تالاسمی بسیار سنگین می‌شود. در مجموع وزارت بهداشت تقویت تولید داخلی داروها را دستور كار دارد. در این زمینه برای تولید داخلی داروهای سرطان، نازایی و غیره برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است. این داروها با قیمتی چندین برابر كمتر از مشابه خارجی در دسترس بیماران قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت به بیماران توصیه كرد كه داروهای تایید شده توسط وزارت بهداشت را استفاده كنند تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از كشور، پول زیادی نیز از جیب مردم پرداخت نشود.

وحید دستجردی در رابطه با زمان اعلام نتایج نهایی آزمون دستیاری نیز گفت: اسامی اولیه قبول شدگان در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد و اكنون در حال اعمال سهمیه‌های مصوب مجلس (سهمیه زنان، مناطق محروم، رزمندگان و غیره) هستیم. در مجموع نتایج نهایی تا پایان خرداد اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر سیاست‌های وزارت بهداشت برای توسعه مراكز سلولهای بنیادی گفت: هرچند سلولهای بنیادی در بیماریهای قلبی، چشمی و سرطان خون استفاده می‌شود اما كاربرد سلولهای بنیادی در كشور هنوز در مراحل اولیه است و اقدامات در این زمینه به صورت مقدماتی و پژوهشی انجام می‌شود.

اكنون در بیمارستان شریعتی از سلولهای بنیادی به صورت عمومی برای درمان دیابت نوع یك استفاده می‌شود. امیدواریم به زودی از سلولهای بنیادی برای درمان سایر بیماریها مانند بیماریهای ژنتیك، دیستروفی و بیماریهای خونی استفاده كنیم.

وی افزود: هرچند باید مراكز سلولهای بنیادی توسعه یابد اما باید در نظر داشته باشیم كه توسعه بی رویه می‌تواند به خارج شدن كار از چارچوب‌های علمی منجر شود و همچنین می‌تواند هزینه‌های ما را زیاد كند بنابراین باید مراكز پیشرفته و مراكز قطب سلولهای بنیادی تقویت شوند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آن كه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت چندی پیش گفته بود در صورتی كه مجلس نمونه‌های برنج‌های وارداتی آزمایش شده را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد، دوباره آنها را آزمایش خواهد كرد، گفت: این درخواست را در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح كرده‌ایم و حتما نمونه‌ها به وزارت بهداشت ارسال خواهد شد اما تا به حال این نمونه‌ها به وزارت بهداشت ارسال نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha