افراد با پوست‌های روشن و موهای تیره به دلیل جذب بیشتر انرژی لیزر در رنگدانه موهای تیره، کاندید مناسبی برای انجام لیزر و رفع موهای زاید هستند.

افراد با پوست‌های روشن وموهای تیره بهترین كاندید لیزرموهای زاید هستند

طبق اعلام مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، هیرسوتیسم یا پرمویی به رشد بیش از اندازه مو در  برخی از مناطق صورت و بدن زنان که باعث ایجاد الگوی مردانه مو شده گفته می‌شود.

زنان به طور طبیعی می‌توانند موهای کمرنگ و نازک در این نواحی داشته باشند، اما رشد زیاد مو با الگوی مردانه به صورت موهای ضخیم و تیره طبیعی نیست. در پرمویی فولیکول (پیاز) مو توسط هورمون‌های مردانه بیش از اندازه تحریک شده و به رشد زیاد مو تظاهر می‌کند.

این هورمون‌ها معمولا در زنان به مقدار کم وجود دارد اما به واسطه برخی شرایط جسمی، بیماری‌ها و مصرف داروها، سطح هورمون‌های مردانه در زنان افزایش یافته و منجر به تظاهرات هیرسوتیسم یا پرمویی می‌شود. در برخی از موارد نیز علیرغم سطح طبیعی هورمون‌ها به واسطه افزایش حساسیت فولیکول‌های مو به هورمون‌های مردانه، رشد بیش از حد موها روی می‌دهد.

تشخیص و درمان هیرسوتیسم بر اساس علل بوجود آورنده آن صورت می‌گیرد. در ابتدا بیماران باید توسط پزشک بررسی شده و در صورت وجود بیماری زمینه‌ای، درمان مناسب انجام می‌شود. در گذشته برای حذف مو، از روش‌های دستی و مکانیکی از جمله تراشیدن، الکترولیز، کندن مو، استفاده از موم و کرم‌های از بین برنده مو استفاده می‌شد. اما امروزه با ورود فناوری لیزر، انقلابی در زمینه درمان هیرسوتیسم به وجود آمده است.

طبق اعلام مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، در حال حاضر روشی وجود ندارد که بتواند بطور دائمی از رشد مو جلوگیری کند. با این وجود، سیستم‌های لیزری در مقایسه با دیگر روش‌ها می‌توانند به مدت طولانی‌تری از رشد مو جلوگیری کنند. لیزر موهای ناخواسته، بیشترین تاثیر خود را بر روی موهایی که در فاز رشد فعال (آناژن) قرا دارند می‌گذارد. با هر تابش لیزر، انرژی پرتوی لیزر توسط رنگدانه‌های مو جذب و باعث تخریب فولیکول مو می‌شود بدون آن که به پوست اطراف آسیبی وارد شود. این فولیکول‌های موی آسیب دیده، توانایی رشد موی مجدد را نخواهند داشت.

کاندیدای ایده‌آل برای لیزر موهای ناخواسته کسانی هستند که پوست روشن و موهای تیره دارند. اما با پیشرفت‌های جدید در فناوری لیزر، این امکان به وجود آمده است که از این سیستم‌ها در بیمارانی که پوست تیر‌ه‌تری دارند نیز استفاده کرد. موهای سفید، قرمز و خیلی روشن به لیزرها پاسخ نمی‌دهند؛ چرا که رنگدانه‌های تیره مناسب برای جذب انرژی لیزر در فولیکول‌های مو وجود ندارد.

همیشه نمی توان میزان پاسخ به درمان لیزر را دقیقا پیش بینی کرد و یا مدت زمان پاسخ به لیزر را حدس زد؛ چرا که تمام موهای تحت درمان در فاز رشد فعال (آناژن) قرار ندارند. بنابراین لازم است طی چند جلسه درمانی، این فرصت را به تمام موهای محل درمانی داد که در فاز رشد قرار گیرند. از طرفی دیگر، نتایج درمان لیزر در افراد مختلف متفاوت است.

در هر فرد با توجه به سن و وضعیت هورمونی، رشد سایر موهای ناحیه درمان تفاوت دارد. در صورت رشد مجدد مو در ناحیه درمان شده، این موها اغلب نازک‌تر و روشن‌تر از قبل خواهد بود. بطور متوسط 3 تا 6 جلسه درمانی لیزر لازم است. مسلما در کسانی که دچار بیماری‌های هورمونی، تخمدانی و یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای هستند تعداد جلسات درمانی بیشتر خواهد بود.

شش هفته قبل از لیزراستفاده از ترکیبات ضد آفتاب و حفاظت نواحی مورد نظر از آفتاب ضروری است. بیمار نباید طی 4 تا 6 هفته قبل از لیزر از روش‌هایی که با کندن و درآوردن مو از ریشه همراه است (مثل موم، بند انداختن، موچین و ...) استفاده كند. طی این مدت بیمار می‌تواند برای از بین بردن مو، از تراشیدن و کوتاه کردن استفاده کند.

3 تا 1 روز قبل از انجام لیزر، موهای ناحیه باید با کمترین تحریک، تراشیده شوند. در صورت وجود سابقه تب خال به منظور پیشگیری از عود تبخال، درمان خوراکی آسیکلوویر (یا داروهای مشابه) به دستور پزشک از یک روز قبل از لیزر باید شروع شود. روز تابش لیزر، منطقه تحت درمان قبل از انجام لیزر باید تمیز و عاری از هر گونه مواد آرایشی از جمله کرم‌های ضد آفتاب باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha