در ایران زایشگاه‌های مجهز بسیاری ساخته شده است و بسیاری از بیمارستان‌ها هم بخشی برای زنان و زایمان در نظر گرفته‌اند اما تا كنون بیمارستانی تخصصی برای مادران و نوزادان در سطح بین المللی ساخته نشده بود. این روزها اما گویا اوضاع تغییر كرده و در لیست بیمارستان های ایران باید نام بیمارستان تخصصی نوزادان و مادران را هم نوشت.

بخ گزارش سلامت نیوز ، « نخستین بیمارستان مادر و كودك كشور با سرمایه 10 میلیارد تومانی یك بانوی نیكوكار شیرازی راه‌اندازی شد.» این خبر را صلاح‌الدین دلشاد، رئیس شورای پزشكان مجمع خیرین سلامت كشور در آستانه برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی نیكوكاری اعلام كرده و گفته: یكی از مهمترین نیازهای كشور این است كه با وجود تولد نوزادانی با ناهنجاری‌های مادرزادی كه خطر مرگ هم برای نوزاد و هم مادر وجود دارد به یك بیمارستان مجهز كه هم امكانات نگهداری و مراقبت از مادر و هم امكان نگهداری و درمان نوزاد را داشته باشد، مجهز باشیم.
این فوق تخصص جراحی اطفال گفته: برای جبران این نقیصه، جمعی از جراحان اطفال در دانشگاه علوم پزشكی شیراز به این فكر افتادند كه بیمارستانی بسازند كه خدمات و تجهیزات كامل تشخیص، درمان و مراقبت از مادر و نوزاد را یكجا داشته باشد. به گفته دلشاد این گروه از پزشكان به دنبال این بودند تا با همكاری جمعی از خیرین یك بیمارستان مجهز مادر و كودك را بنا كنند و به دنبال جایی برای این كار بودند كه متوجه شدند یك سرمایه‌گذار، بیمارستانی را ساخته است كه برای این كار مناسب است و متوجه شدند كه وی بنا به عللی تصمیم دارد این بیمارستان را به قیمت 13 میلیارد تومان بفروشد.
پس از صحبت با صاحب این بیمارستان وقتی او متوجه شد كه بانیان بیمارستان مادر و كودك قصد خیر دارند اعلام كرد كه به عنوان شراكت در این كار خیر خواهانه 2 میلیارد تومان آن را تخفیف می‌دهد و این مجموعه بیمارستانی را به قیمت 11 میلیارد تومانی در اختیار بانیان نخستین بیمارستان مادر و كودك كشور قرار می‌دهد. عضو مجمع خیرین سلامت كشور اعلام كرده: این موضوع را با باقری لنكرانی، وزیر وقت بهداشت در میان گذاشتیم و او تقبل كرد كه یك میلیارد تومان این هزینه را از طرف دولت پرداخت كند. در این زمان بود كه یك بانوی شیرازی به نام مدرسی كه سرمایه‌ای از املاك برادر مرحومش در اختیار داشت برای شراكت در خرید این بیمارستان اعلام آمادگی كرد و در مرحله اول 7 میلیارد تومان از محل فروش املاك برادر مرحومش و بعد 3 میلیارد تومان از اموال خودش برای خرید این بیمارستان هزینه كرد و آن را در اختیار دانشگاه علوم پزشكی شیراز گذاشت. دلشاد گفته: به این ترتیب نخستین بیمارستان مادر و كودك كشور در شیراز راه‌اندازی شد و اكنون این بیمارستان منحصر به فرد در كشور با 120 تخت بیمارستانی كه قابل افزایش تا300 تخت است، تمام خدمات تخصصی و فوق تخصصی لازم برای تشخیص و درمان بیماری‌های جنین، نوزاد و مادر را دارد. امكانات موجود در این بیمارستان به صورت پراكنده در سایر بیمارستان‌های كشور وجود دارد به عنوان مثال مركز طبی كودكان تهران، امكانات لازم برای كودكان را دارد اما برای مادران امكانات مناسبی ندارد یا بیمارستان امام خمینی (ره) و شریعتی برعكس آن هستند. البته قرار است در اینده یك بخش و كلینیك مادران نیز در مركز طبی كودكان دایر شود اما در
حال حاضر تنها مركز جامع خدمات تشخیصی و درمانی مادر و نوزاد در كشور، بیمارستان مادر و كودك شیراز است. رئیس شورای پزشكان مجمع خیرین سلامت كشور همچنین گفت: این بیمارستان هم اكنون زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی شیراز به صورت هیات امنایی و با تعرفه دولتی به خدمت‌رسانی مشغول است. نخستین اجلاس بین‌المللی نیكوكاری به همت بنیاد نیكوكاری فردوس به دبیر كلی سید رضا نیری اول و دوم تیر با حضور مسئولان بلند پایه كشور و نمایندگان سازمان‌های جهانی در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha